Web Analytics
Jump to content

Hvordan lære å synge 2 eller flerstemt?


noob1
 Share

Recommended Posts

Ønsker å lære synge flerstemt, spiller i band men vi er jo glade amatører og kan ikke nok teori til å få til å lage flerstemte versjoner av låter. Er det noen som vet om det finnes noen apper som kan brukes til å øve på flerstemt? Til gitar er det jo Rocksmith, så har vi hundrevis av apper til mobil som skal lære oss gehør, øve inn riff eller magien om noter etc. Er det noen som har sett eller vet om apper som er spesielt for 2 stemt sang? 

Er det noen software til pc eller app som kan brukes til å lære å syne flerstemt?

Ser det blir nevnt ters og septim. Er det noen som kan forklare ters på en måte som også vanlige folk skjønner? 

Om du har en låt som går i tre akkorder. I-IV-V. Hva blir tersen til I-IV-V? 

Om en feks skal gjøre 2 stemt versjon av Van Morrison's Browned Eye Girl, hvilke toneart skal 2 stemmen gå i? Er det faste regler på hvilke toner en skal bruke?
Bruker man 2 stemt gjennom en hel låt, vers, refreng, eller kanskje bare på en bridge? Altså bruker man 2 stemt for å fremheve et bestemt parti, eller skjer tostemt hele veien vanligvis?
Nedenfor er akkordene til Brown Eyed Girl. med utgangspunkt i disse grepene hvordan lager man en flerstemt versjon? 

Brown Eyed Girl:

 

9EwZcD6.png?1

 

 

Edited by noob1
Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mange spørsmål i innlegget ditt, og jeg velger å svare på noen av dem.

Når man synger tostemt, spiller man i samme toneart. Den andre stemmen går ikke i en "egen toneart". Melodien man synger, er jo stort sett en av tonene i treklangen som akkorden utgjør. En veldig vanlig teknikk er jo å legge korestemmen en ters over melodien. Man benytter altså en av de andre tonene i den aktuelle akkorden.

Hvis sangen går i G, og melodien starter på grunntonen, altså tonen g, kan man lage en korestemme som starter med tonen h. Avstanden mellom tonen g og tonen h kalles en ters, altså nøyktig fem halvtoner. Det samme gjelder akkorden C. Bruker melodien tonen c, er den første "ledige" tonen over e, den er også en ters over. Slik kan man fortsette.

Kjenner ikke til apper som trener deg i dette, men det finnes "automatiske" syngebokser, som for eksempel denne:

 

En sang, riktignok ganske gammel, tenker jeg på når det nevnes tersoverstemme. Everly brothers brukte dette mye. Denne låta er lett å plukke, og ikke veldig avansert.

 

Hvor mye koring du skal bruke, er opp til deg å velge, men det er klart at et band der man korer fint er med på å løfte helhetsinntrykket mye mer enn selv den råeste gitarsolo. Derfor er dette noe det er lurt å jobbe med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ah. Så det er akkordene som er utgangspunktet for flerstemt. Ok. Skjønte virkelig ikke hvordan det ble gjort, men nå når det er et system i det så er det kanskje mulig å få til litt koring på det materiale vi for tiden øver på. Skal ta meg en runde med lytting til helgen, hvor jeg skal forsøke å lytte på diverse musikk som er flerstemt også kanskje se om jeg klarer å finne den tredje stemmen på låter som er tostemt. Blir nok en bra øvelse for ørene det. 

 

Den syngeboksen er sikkert helt flott den, og har sikkert veldig mange muligheter. Men for nå så gjelder det å skjønne gangen i det hele. Lære fra bunnen av. Så kan en heller tenke på og vurdere forskjellige bokser for vokalbruk på et senere tidspunkt om vi blir å spille live. Til ren øvebruk føler jeg det blir litt overkill. 

Link to comment
Share on other sites

Bare for å legge til, er det veldig vanlig å legge en stemme over og en stemme under hovedvokalen når man synger trestemt, men det er selvsagt ikke fasit. Går hovedvokalen veldig lavt, kan det være finere at både 2. og 3. stemme ligger over. Motsatt fall hvis hovedstemmen går veldig høyt. Dette kommer selvsagt helt an på stemmeleier til de som synger.

Dette med korstemmer er noe som kommer litt av seg selv etter hvert som man øver seg opp, og har man et visst musikalsk øre, hører man fort om noen av tonene i en korstemme ikke stemmer. Det er også slik som Castor sier, at en korstemme ikke er melodilinja til hovedvokalen, bare en toneart opp eller ned. Den må stemme med tonearten sangen går i, og da er fraseringene på korstemmene ikke lik hovedvokalen.

The Everly Brothers var jo kjent for sitt utrykk med to- eller flerstemt sang nesten hele tida. De gjorde det også slik at det er vanskelig å si hvilken stemme som hovedstemmen. Mange av låtene lar seg liksom ikke gjøre med bare en stemme. The Beatles var også Pionerer innen dette med flerstemt vokal i popmusikk, i sin tid, så å høre på den type musikk kan gi mye veiledning på hvordan det skal være. Kunne selvsagt nevnt mange flere artister, men det å prøve og sile ut de forskjellige stemmene og synge med, er god trening.

Edited by Audun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.