Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne jord-støy i P-bass


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg satt nettopp inn nye pickuper (Seymour Duncan) i en Squier P-bass, som et ledd i en oppgradering. Etter innstallasjonen syns jeg at jord-støy har tiltatt og på nett finner jeg ulike metoder og forslag for å fikse støy, så ville gjerne høre med forumet om råd før tiltak settes iverk. 

Er hovedutfordringen å «connecte» de delene hvor det går elektronikk eller?

Hjelp mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vanlig kobbertape ikke har strømførende lim nødvendigvis. Du kan sjekke med multimeter. Er limet ikke ledende, kan du brette inn den ene kanten et par mm, og legge på litt loddetinn mellom stripene. Det er ikke mye som skal til. Legger du kobber over kanten i hulrommet, vil kobbertapen bli jordet, fordi du også bør legge kobbertape på plekterbrettet over hulrommet. Vær klar over at du egentlig pakker inn komponentene i en slags "kjempekondensator", og du vil kanskje høre en liten endring i lyden, et bitte lite diskanttap. Skal du ha mye diskant, er vel en Pbass ikke det riktige valget uansett. :)

Edit- det kan jo være andre grunner til jordstøy, også. Synes det er rart at SD-pickups skal støye plagsomt. Det å "fjernfikse" det uten å se bassen er ikke noe jeg kan ta på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg «forsker» i flere retninger. 

I videoen under, på 1:55 sier de at «it’s not a grounding issue because when you touch the metal on the bass it goes away» (det jeg hører i alle fall).. Så da begynner jeg å lure, for det er sånn min bass oppfører seg. Tar på metallet går støyen bort.. Men jeg trodde det betydde «grounding issue».. Hm...

 

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være forskjell i støy på den måten at den dempes når man tar på strengene.

Har du prøvd annen forsterker, annet rom eller om støyen øker eller minker hvis du går vekk fra bassen når den er tilkoblet? Kjører du clean lyd når du tester dette?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din funker som en antenne når du står rett opp og ned med gitaren på, og du tar inn alskens radiostøy. Når du tar på strengene så får all den støyen en kurs til jord istedenfor å lage trøbbel. Hvis støyen forsvinner når du tar på gitaren så funker alt som det skal.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd bassen på annet utstyr, og den støyer fortsatt (når jeg ikke spiller), til og med gjennom en DI boks med ground lift. Jeg har funnet en (særdeles) midlertidig løsning.. Ta av sokken på den ene foten og legger den på DI-boksen.. Da forsvinner støyen (som ellers er merkbar hvis jeg slipper stengene mens jeg spiller/recorder et track). 

Bare å levere den på reperasjon? Eller prøve kobbertape-trikset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite innsikt i hvor mye du kan om dette. Jording og støy i gitarer kan noen ganger være veldig vanskelig å skjønne. Fjern alle støykilder, som trafoer, lysrør og andre ting som kan lage leven. Noen ganger er løsningen så enkel at den som har problemet, bruker en uskjermet høyttalerkabel, noe som lager mye støy i alle gitarer.
Bytt alt annet enn bassen. Da har du fjernet alle andre feilkilder.


En ting du kan prøve, er å varme opp alle loddepunkter på nytt. Noen ganger hjelper det. Det er mindre jobb enn å "plukke alt fra hverandre" og begynne på nytt.

Universaløsningen min er å isolere med kobbertape, det enkleste er å bruke tape med lim som er strømførende.

Jeg er ikke ekspert, og har ikke dette som jobb, men har loddet og fikset mange gitarer i mange år med vekslende hell. Det som er vanskeligst å skjønne, er jordingsproblematikk. Ofte er det detaljer som forandrer mye støy til lydløst. Det å skjerme er en slik "universalfiks", slik jeg ser det, selv om man ikke har funnet det "egentlige" problemet. 

Jeg har null erfaring med å bruke sokker til å fjerne støy, men kan se for meg at du har prøvd en del andre ting. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Leste posten min en gang til og skjønner den kan virke litt rar.. Sokken ble verken røyka eller lagt på DI-boksen.. Jeg satte selvfølgelig (bar)foten på DI og dermed «ledet» strømmen/støyen vekk slik at det ikke ble noe interference mens jeg spilte. Er i studio i Horten nå og med mitt lille redneck-triks så gikk det i alle fall greit å få brukt bassen.. ;-)

Endret av Z0S0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.