Web Analytics
Jump to content

Surere vokal med lukkede hodetlf?

jonta
 Share

Recommended Posts

Hei dere!

En venn i bandet med flere produksjoner i et halvprofft studio bak seg, mener at det er bedre med åpne hodetlf. for under innspilling å sikre en ren vokal.

Lekkasje er ikke noe problem i hans studio verden, mener han.

Noen som har erfaring og meninger om dette?

Vi er ikke vant til å høre vår egen stemme så tett på som den kommer med headset - spesielt ikke som med helt lukkede. 

Semi-lukkede er fint det, men det går an å vende seg til lukkede. Etter hvert vil man lære seg å intonere skikkelig. Jeg har det fremdeles litt sånn når jeg synger i mikrofon. Trenger litt tid på å tune inn øret og deretter intonasjonen.

På 12.1.2018 den 16.14, Skullkrusher skrev:

Har samme erfaring! Blir lettere å intonere når hodetelefonene henger halvveis av ene øret.

Det ser ut til at flere har det samme problemet her. Men åpner man litt på den ene klokka er vitsen borte, da kan man like greit kjøre åpne og satse på at litt søl ikke betyr noe...

Det tviler jeg på. Det er klart at du har et poeng der, men det går mer på timing. Problemet med å synge rent eksisterte lenge før begrepet "Latency" ble aktuelt. Dengang man kun hadde tilgang til direkte monitor, så var det like vanskelig. Eller, for å være litt mer pirkete, for de fleste som ikke hadde tilgang til dyre studioer, så var lyttemiks et helt ukjent begrep. Man måtte klare seg med det man fikk, og det var ikke tilpasset "rentsynging".

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Takk for tipset! Har hatt faktisk hatt en sånn en i stolposisjon på en annen Stratocaster, sammen med to SD Alnico II. Den ble nok litt mørk og dyster i klangen for mitt bruk. Ingen tvil om at den sparker fra, men etter min mening på bekostning av reinlyd. Som er det viktigste for meg.  Men FS-1 gjør nå god nytte som stolpickup på en Yamaha-bass jeg har (med Precision-pickup i midtposisjon), det passer den helt ypperlig til, faktisk.
    • Vanskelig å få både i pose og sekk (clean/dirty/distortion) når det gjelder strat bridgepickup.Dette er det nærmeste jeg har kommet hittil:Dimarzio FS-1 (DP110) Den har vært på markedet siden 1974 og koster heller ikke allverden (kr 635 hos Evenstad).Sparker bra denne!    
    • @kristoffereidevikler også pickups. Gjorde i hvert fall. Har fremdeles den omviklede ‘51 p-bass-pickupen i min MIJ ‘51 (begge reissues, altså). 
    • @SteikBacon Står bak Edmire Pickups.
    • er det ikke en her inne som vikler pickuper, da? bør jo kunne få til noe som passer, vil jeg tro. eugen gitar her i bergen ble levert med disse, tror jeg (7,2k): https://www.riograndepickups.com/vintage-tall-boy min strat har van zandt pickups. mange som har kommentert at de liker lyden i den. mener bridgpickupen der ble målt til 7,8k.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.