Gå til innhold
pretty_zeeko

Prosjekt Partocaster

Anbefalte innlegg

Har begynt i dag og første del ble en vakker MJT fjøl. 

Jeg leter sårt etter en lisensiert Fender hals og helst i Rosewood. Noen som vet om det lar seg gjøre å kjøpe rosewood necks fra ebay/allparts? 

Hvilket årstall etterligner kroppen egentlig? Vil ha en helhet, så hvis det blir maple så tenker jeg 1957/58 strat? (om jeg ikke er på jordet) Men mener den egnerr seg som en fin 1959? med rosewood. Er mest fan av 59 og 60-talls strater. 

Skjult innhold - vennligst logg inn/monthly_2018_01/mjtfront.jpg.be9ed9e73760ff4261605c6d9cbfbc9f.jpg" alt="mjtfront.jpg.be9ed9e73760ff4261605c6d9cbfbc9f.jpg" />

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I så fall ‘58 om du skal ha hel lønnehals. 3-tone sunburst kom i ‘58. I ‘57 var det fremdeles 2-tone.

Min stemme heller mot rosentre gripebrett. Kler 3-tone bedre enn hel lønnehals. :) 

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

58-64`ish. Som Truckie sier; 58/tidlig59`hvis du vil ha lønn, 59 og utover; Rosewood. Slab Rosewood fra 59`til 62`og veneer etter det. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk forøvrig her om du vil gå virkelig inn i materien: 

Skjult innhold - vennligst logg inn

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. noen som vet om det går an å kjøpe rosewood / maple hals fra ebay f.eks allparts eller stratosphere?

Endret av pretty_zeeko

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hva Stratosphere selv sier om saken: 

Du kan evt sjekke med Gitarist.no hva de har inne. Forhandler ihvertfall WD-halser om jeg ikke husker feil.

Ikke helt historisk korrekt men Pao Ferro er et godt alternativ. Samme som i Stevie Ray Vaughan-straten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

Min stemme heller mot rosentre gripebrett. Kler 3-tone bedre enn hel lønnehals. :) 

Jepp. Og mint pickguard vil opp-frekke og 3-tone ned Bellona-faktoren man får med alt treverket i bursten.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant Pau Ferro som jeg nå har kjøpt! Skjult innhold - vennligst logg inn

Noen kyndige som kan hjelpe med å finne riktig oversadel for meg her?: Skjult innhold - vennligst logg inn

Skal bruke Kluson Vintage Bridge. 11.3mm spacing.

Har aldri gjort dette før.... :) 

Endret av pretty_zeeko

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener disse WD halsene kommer med 3mm flatt bunnspor. Tips, kjøp 2-3 stk med en gang, det er lett å ødelegge de hvis du må tilpasse. Mer morro å lage de selv da, med et emne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer for lønnehals med hvit oversaddlel i bein. Selv har jeg "pensjonert" meg for all bygging. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud, ble svimmel av å se på det der

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydeligvis stor variasjon i spillet på Pao Ferro. Jeg liker det men det er kanskje ikke optimalt om du skulle gå for en klassisk sixties-look? 

Her er en SRV-hals med Pao Ferro.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, germaniumkid skrev:

Tydeligvis stor variasjon i spillet på Pao Ferro. Jeg liker det men det er kanskje ikke optimalt om du skulle gå for en klassisk sixties-look? 

Her er en SRV-hals med Pao Ferro.  

Nei. Altså jeg må ikke være ute etter riktig "look" men det hadde vært det kuleste. Viser seg at alle WD/Allparts halser med Pau ferro har stor variasjon kontra det som blir brukt på Fender gitarer. Stratosphereparts selger originale Fender Pau Ferro halser og de ser mye bedre ut. Enten satse på en slik Original Fender hals eller kjøre Maple med big 70`s headstock! Bygger egentlig gitaren til mine specs og er ikke begrenset til at det må se ut som en korrekt 59-60`s Fender... 

Dette hadde vært bedre eller? 

Endret av pretty_zeeko

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 hours ago, pretty_zeeko said:

Tror jeg bomma med denne halsen. Hmm. 

Synes heller du traff, men smaken er som baken! Legg til 10-20 år m slitasje og patina så har du en looker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på! Blir fint det, selvom gripebrettet ikke er helt innertier. :) 

(Kan sikkert sende meg en pm..., om du angrer og heller vil ha en annen hals).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting: har du oljet gripebrettet? Mulig nyansene tones ned med litt hjelp.  Gripebrettet ser småtørt ut på avstand. ☺️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, germaniumkid skrev:

En annen ting: har du oljet gripebrettet? Mulig nyansene tones ned med litt hjelp.  Gripebrettet ser småtørt ut på avstand. Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/263a.png&key=56c06c15c50df1890443fe808e3d7b85c594c3e028687b9b9f2a64f10f1c50b4" width="20" alt="263a.png" />

Yes. Prøvde, men gikk raskt over når oljen tørket inn: men jeg likte ikke fargen på halsen ellers. Har blitt kvitt halsen allerede. Søker etter en ny! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en rimelig strat Kinahals liggende (kjøpt på Ebay i sin tid) til et prosjekt det aldri ble noe av. Lønn med rosewood gripebrett. Jeg bor i Halden om det skulle være av interesse. Ta kontakt på PM i så fall.

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følgende er på vei. Har også bestilt et sett med alt av aged hardware... Noe jeg er veldig spent på, med tanke på kvalitet og aging. Halsen ser veldig bra ut. Greit å se bilder av den halsen man faktisk får. Gleder meg til å sette henne sammen forhåpentligvis fredag neste uke. Skjult innhold - vennligst logg inn

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bygger nesten akkurat sånn som jeg ønsker meg. Sunburst er pent. Men jeg har lagt opp.

Endret av Rottenikken
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.