Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reverb - hva gjør jeg feil?


Anbefalte innlegg

Jeg har over årene bygd opp et pedalbrett som jeg synes gjør en ok jobb. De fleste pedalene er på pedalbrettet av en grunn, men REVERB pedalen blir så og si ubrukt.
Pr i dag spiller jeg gitar i et coverband (ol' school hardrock  priest, maiden, metallica, WASP, Motorhead)

Jeg har hatt en TC Hall of Fame som jeg rett og slett ikke blir venn med. Jeg har brukt mange timer på å justere pedalen. På min gamle Randall funka den til en viss grad, men på Orange ampen høres det helt jævlig ut uansett hva jeg gjør (har prøvd å finne en litt "subtil" reverblyd) . Har endt opp med at jeg rett og slett har driti i reverb og klart meg med delay+boost på soloer og modulasjonseffekter der det er nødvendig.

Etter at HOFen har fyki ut døra nå og røyken har lagt seg så har jeg spurt meg selv om det er noe jeg gjør feil med bruk av reverb? (er jo litt sånn at "alle" MÅ ha reverb - så hvorfor funker det så jævla dårlig for meg?)
Eller er det sånn at reverb ikke passer inn i ol' school hardrock som jeg spiller?
Hadde jeg kunne fått bedre lyd med en annen pedal enn HOFen? (Jeg liker pedaler med lite knotter å skru seg bort i)

Er det noen som har tanker om dette? Burde jeg gi reverb en ny sjanse? :)

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På øvingsrommet har jeg en forsterker med reverb (VOX AC30) i stereo med en uten (Fender Deluxe), og det funker fjell. Hjemme har jeg alltid hatt amp med reverb, men i helgen fikk jeg hjem en liten Matchless SC Mini som mangler dette. Kjøpte en Strymon BlueSky for en stund siden, men har da altså ikke brukt den til annet enn shimmer så langt. Måtte derfor litt tilbake til skolebenken vedr innstillinger på reverbpedalen, og kjenner meg litt igjen her gitt.

Syntes først at det var vanskelig å finne en innstilling som funket med OD/fuzz koplet inn (det meste hørtes bra ut med clean amp), men her kom faktisk alle innstillingsmulighetene på Strymon'en til sin rett. Kjørte en plain Plate reverb i normal modus, og justerte decay og demping til det hørtes bra ut. Fant også ut at det hørtes vesentlig bedre ut med reverb i effektloop enn rett i front, men dette var ikke det største utslaget. Kort oppsummert kan jeg vel da si at trikset var å bruke så enkel reverb som mulig med dirty signal. 

Men Bluesky, til tross for å være en etter sigende veldig bra reverbpedal, får grisejuling på åpen gate av reverbtanken i min gamle Super Reverb. Denne låter like fett uansett hva slags signal du putter i den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pledrik skrev:

Syntes først at det var vanskelig å finne en innstilling som funket med OD/fuzz koplet inn (det meste hørtes bra ut med clean amp), men her kom faktisk alle innstillingsmulighetene på Strymon'en til sin rett. Kjørte en plain Plate reverb i normal modus, og justerte decay og demping til det hørtes bra ut. Fant også ut at det hørtes vesentlig bedre ut med reverb i effektloop enn rett i front, men dette var ikke det største utslaget. Kort oppsummert kan jeg vel da si at trikset var å bruke så enkel reverb som mulig med dirty signal. 

Men Bluesky, til tross for å være en etter sigende veldig bra reverbpedal, får grisejuling på åpen gate av reverbtanken i min gamle Super Reverb. Denne låter like fett uansett hva slags signal du putter i den. 

litt samme erfaring her også. På clean (som jeg i praksis aldri bruker) så klarer jeg skru bra reverb, men med distortion (bruker stort sett Orangens gain kanal) så blir det hørende ut "gneldrete"/synth aktig. Har prøvd alle variantene på HOFen, men fant vel ut at det var plate reverb som var nærmest å høres bra ut.

Husker jeg hadde en Fender Princeton Chorus en gang i forrige årtusen med innebygd spring reverb som låt fantastisk bra :) 

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter man reverb i front i stedenfor i loop, så forvrenger du signal + reverben. Ikke alltid det er så heldig :) samme med delay. Setter du den i loop, så vrenger du signalet før du tilsetter reverb. Jeg bruker gjerne reverb eller en svak delay som høres ut som reverb når jeg spiller alene. Men i bandsammenheng med  high gain var det litt uheldig, da det forstyrret lydbildet litt vell mye. 

Men så finne det jo mange type reverb, noen låter bedre enn andre, har gjerne mye med smak og behag å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HoF fikk jeg ikke helt til selv... låt fint i fx-loopen, men noe kunstig foran. Der synes jeg reverben på Strymon Flint låt meget mye bedre.

Har også skaffet meg Empress Reverb som låter som ei kule... men som det blir presisert her, reverb er definitivt ikke nødvendig og det låter ofte bedre i lydbildet uten så mye Delay og reverb... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Da kan jeg vel konkludere med at jeg ikke er alene med dette «problemet»!? Virker som flere synes at å skru bra reverb med distortion er vanskelig.

Har inntrykk av at behovet for reverb er litt drevet av folk som spiller med mye cleans, mens distortion-fanboys som meg kanskje ikke har samme behovet(?) For min del så føler jeg at reverb «roter til» lyden og gjør den veldig digital. Spørs på om jeg skal fortsette å klare meg uten reverb. Skal sies at det er en pedal på tur i posten som har ditortion + reverb, og det skal bli interessant å teste den?

Som @WelhavenT så har jeg faktisk vurdert å bruke litt phaser på lead i tilegg til delay for å få det litt mer juicy, men kan flanger gjøre noe samme effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke bruker reverb kan en diskret slapback echo gjøre noe av samme nytten. 

Min erfaring er at analoge pedaler fungerer før amp input mens digitale effekter bør puttes i sløyfen eller legges til etter oppmikking eller cab sim (dvs legge til i miksen). 

Et annet triks er å sette HOF til Plate reverb. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.