Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Explorer-kit fra guitarkitworld


Anbefalte innlegg

3 timer siden, el_roffo skrev:

Sealer kan ha flere formål, men det brukes ofte for at det første laget med lakk ikke skal trekke for mye inn i treverket. Det forhindrer også at stain/beis blir ujevnt og flekkete. Mellom stain og lakk kan det være lurt å ha et strøk for å forsegle fargen. Det finnes egne sanding sealere, men du kan også bruke vanlig shellac.

Ok, og porefyller har et rent estetisk formål? (Der hensikten kun er å få en glattere overflate.) Isåfall har jeg misforstått litt tidligere, og setter pris på oppklaringen :) 

Edit: har dere noe tips til et konkret produkt? Kan alltids kjøpe shellac og blande ut (..men hva er egentlig "denaturated alcohol"?).
Jeg ser man ikke får kjøpt mange typer sealers fra stewmac ("Flammable: Cannot ship by air or outside the USA.").

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener verktoyas.no skal ha sealere, (shellac sealer fra chestnut?) men om de fungerer overens med lakken du kommer til å benytte må undersøkes. 

Jeg vil nesten (!) tørre å påstå at et tynt lag danish oil kan fungere som sealer. Men det er rent hypotetisk. Denatured alcohol er noe som ikke er så lett å komme over her til lands, takket være alle de som drakk det før i tiden. Det ble dermed omgjort til rødsprit. Med mindre du handler fra et apotek eller butikk som selger kjemisaker så blir rødsprit det enkleste. Om det endrer fargen ved bruk av shellac aner jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lakkert litt (ganske mange timer..........) med shellac. Har brukt platina-flak fra Stewmac, og både løst opp i rødsprit og teknisk sprit. Rødspriten gav ingen merkbar fargeendring for min del (på mahogny…). Denne er lakkert med shellac blandet i teknisk sprit. Bildet er fra veldig tidlig i prosessen med "french polish".

Teknisk sprit fikk jeg tak i av tidligere kolleger som monterte en del optisk fiber. Har også sett det på kjell.com, men de har det ikke nå.

Kjør på med rødsprit.

lakk-topp.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, andreasf skrev:

Jeg har lakkert litt (ganske mange timer..........) med shellac. Har brukt platina-flak fra Stewmac, og både løst opp i rødsprit og teknisk sprit. Rødspriten gav ingen merkbar fargeendring for min del (på mahogny…). Denne er lakkert med shellac blandet i teknisk sprit. Bildet er fra veldig tidlig i prosessen med "french polish".

Teknisk sprit fikk jeg tak i av tidligere kolleger som monterte en del optisk fiber. Har også sett det på kjell.com, men de har det ikke nå.

Kjør på med rødsprit.

lakk-topp.jpg

Aha, jeg jobber hos en internettleverandør, så vi har jo naturligvis teknisk sprit i bøttevis her, det tenkte jeg ikke på :) 

Takker for gode tips alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips når det gjelder rødsprit og stoffet som lager rød-fargen. Den tåler ikke UV. Nå kan man sikkert diskutere om rødfargen påvirker det endelige resultatet, men den fargen kan man enkelt unngå. Kjøp en liter, sett den i solveggen en sommer, og vips, helt klar sprit uten rødfarge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, CastorFiber skrev:

Bare et lite tips når det gjelder rødsprit og stoffet som lager rød-fargen. Den tåler ikke UV. Nå kan man sikkert diskutere om rødfargen påvirker det endelige resultatet, men den fargen kan man enkelt unngå. Kjøp en liter, sett den i solveggen en sommer, og vips, helt klar sprit uten rødfarge. 

?

20 timer siden, el_roffo skrev:

Shellac er kompatibelt med det aller aller meste av finisher, både under og over. Rødsprit fungerer fint med shellac, fargen forsvinner med litt UV-lys. Du kan forsøke å sette rødspriten utendørs en soldag, så ser du :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, CastorFiber skrev:

Bare et lite tips når det gjelder rødsprit og stoffet som lager rød-fargen. Den tåler ikke UV. Nå kan man sikkert diskutere om rødfargen påvirker det endelige resultatet, men den fargen kan man enkelt unngå. Kjøp en liter, sett den i solveggen en sommer, og vips, helt klar sprit uten rødfarge.

Gjelder dette rødvin også? Trenger mer hvitvin.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette treverket minner om Finsk Massurbjørk som ofte brukes til knivskaft. Men er ikke å i at det er det men.. Poengnet er at med det mønsteret i treverket så ville jeg IKKE valgt solid farge. Noe transperent eller transperent farge. Den kroppen er unik i mønsteret.

0C159965-4B61-47A1-B51E-5FC055D23BFD.jpe

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok transparent finish her ja ?

Fikk varer fra StewMac forleden også, så da gjenstår nesten bare å faktisk ha tid til å fullføre ?

Forresten, noen som har forslag til headstocklogo? Har ikke fantasi til sånt sjøl, men et eller annet med initialene mine (TG) kunne kanskje vært morsomt ?

8835D5BE-694F-4E28-A24C-0DDF81685340.thumb.jpeg.a35ebe85c83bdc550720c79e575d9e4e.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.