Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Explorer-kit fra guitarkitworld


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Har bestilt meg Explorer-kitet som er avbildet under, dog med et par endringer; jeg fikk dem til å lage hals uten inlays, samt svart hardware istedet for chrome. :) 

Nå har jeg greit med trearbeidserfaring, men har aldri drevet med gitarfinisharbeid (type grainfillers, dye, osv..), så her trenger jeg litt råd. :)

Foreløpig litt usikker på fargevalg, har lyst til å se gitarkroppen på nært hold før jeg bestemmer meg, men jeg ser for meg å legge på en svartfarge først som jeg sliper ned, for å fremheve trestrukturen. Deretter blått på toppen. Sidene og baksiden har jeg lyst til å ha en mer nøytral finish på. Har ennå ikke bestemt meg for matt eller blank klarlakk, men heller mest mot blank.

Det blir nok også oppgradert til locking tuners av et eller annet slag :) 

Foreløpig pickupvalg er Seymour Duncan JB og Jazz Neck, men dette kan meget vel forandre seg før jeg kommer så langt.

 

Ang. farging av toppen: jeg har forstått det sånn at man trenger en grainfiller (f.eks. denne: http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Finishing_Supplies/Fillers_and_Putties/ColorTone_Clear_Grain_Filler.html ), men trenger man en "sanding sealer" (hva er egentlig det?) i tillegg?

Dersom jeg velger å bare legge på klarlakk på baksiden, holder det da med kun grainfiller før jeg legger klarlakken? 

 

image.thumb.png.f3b20bc285f7a3a56b4bebd0cbeccba3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

"Ebonized fretboard"? Betyr ikke dette "farget palisander"? I så fall, har de CITES-papirene på plass?

Aner ikke, antar de har ting på stell, men jeg kan alltids sende dem en mail for sikkerhets skyld :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alt gikk smertefritt gjennom tollen, og varene ankom idag ? Har knapt rukket å pakke opp mellom bleieskift, bandøving og andre voksengjøremål, men ved første øyekast så ser dette ganske så bra ut synes jeg ?

Tipper det blir blå front og svart på sidene og bak. (Beis/«dye», altså.)

ADA94A71-21DC-42A9-B26F-14D065BD0295.thumb.jpeg.2702953821b95f42ece43f4c8ed7a0bd.jpeg44735C3F-6E59-4AE1-96A1-0E2BB88D9EF3.thumb.jpeg.cbe4830a9c559357df4e83d0f9ac1889.jpeg2D632D53-B927-4E08-A1FF-6C4A6DA2F32C.thumb.jpeg.886833c08df610d0a4a2bbdd255f36df.jpeg0C159965-4B61-47A1-B51E-5FC055D23BFD.thumb.jpeg.efb3c85b6a63632c79c6be01c02bb5dc.jpeg

Endret av tg1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, lokmund skrev:

Apropos: spalted maple er litt egenartet å jobbe med. Jeg tror heller ikke grain filler skal være nødvendig, men er ikke 100% sikker. 

Nei det trengs kanskje ikke? ..men det skader vel heller ikke? ? Mahognyen trenger vel filler antar jeg.

Ellers så trenger jeg også noe å behandle halsen med, og da funker vel f.eks denne? http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Finishing_Supplies/Finishes_and_Solvents/Tried_and_True_Original_Wood_Finish.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen undring: hvis man skal legge på svartfarge (som pusses vekk igjen) for å forsterke tremønsteret, skal det legges før eller etter en eventuell grainfiller?

Har prøvd å google litt, men blir ikke helt klok..

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tg1 skrev:

En annen undring: hvis man skal legge på svartfarge (som pusses vekk igjen) for å forsterke tremønsteret, skal det legges før eller etter en eventuell grainfiller?

Har prøvd å google litt, men blir ikke helt klok..

Jeg mener at såkalt 'staining' gjøres før filler... 

Vær forresten nøye med at stain og filler er basert på det samme, hvis ikke reagerer de fort med hverandre. Klok av skade. Jeg satte inn en jazzmaster-kropp med walnut-stain. Brukte så shellac sealer. Funket ræv! Shellacen rett og slett bleket sprit-stainen, og det ikke særlig jevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sealer og grain filler skal på først. :)

Jeg vet ikke om nedpusset svart vil gjøre så mye for spaltet lønn, men det er jo verdt forsøket! 

Du finner ting her i Norge som også fungerer veldig bra for oljet hals: 

Liberon Finishing oil: denne funker fantastisk med et par lag som tørker mellom, for deretter å bli mattet med 0000 stålull (eller superfint pussepapir)

Danish oil: samma som over, men denne bygger litt mer. Spiller dog ingen rolle når den mattes ned.

Linolje: lukter hy, men er en ren olje som trekker inn i treet.

Kinesisk treolje: finnes på biltema. Aldri prøvd, men vil tro den ligner danish oil.

Utover dette vil jeg faktisk anbefale at du etter oljing (gjelder kun ved danish, finishing og kinesisk da disse er blanding av olje og lakk) bruker Liberon voks og påfører dette med 0000 stålull eller 1200+ pussepapir. En oljet og vokset hals er uslåelig behagelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lokmund skrev:

Sealer og grain filler skal på først. :)

Jeg vet ikke om nedpusset svart vil gjøre så mye for spaltet lønn, men det er jo verdt forsøket! 

Du finner ting her i Norge som også fungerer veldig bra for oljet hals: 

Liberon Finishing oil: denne funker fantastisk med et par lag som tørker mellom, for deretter å bli mattet med 0000 stålull (eller superfint pussepapir)

Danish oil: samma som over, men denne bygger litt mer. Spiller dog ingen rolle når den mattes ned.

Linolje: lukter hy, men er en ren olje som trekker inn i treet.

Kinesisk treolje: finnes på biltema. Aldri prøvd, men vil tro den ligner danish oil.

Utover dette vil jeg faktisk anbefale at du etter oljing (gjelder kun ved danish, finishing og kinesisk da disse er blanding av olje og lakk) bruker Liberon voks og påfører dette med 0000 stålull eller 1200+ pussepapir. En oljet og vokset hals er uslåelig behagelig! 

Takker for tipsene :)  Jeg skal uansett bestille varer fra stewmac, så jeg slenger vel med en olje derfra, regner jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberon finishing oil og Danish Oil får du hos mange byggvaresjapper her i landet, begge funker flott til halsen. Treoljen fra Biltema er en blanding av tung oil og linolje, jeg har ikke testet den selv, men den burde gjøre jobben den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, lokmund skrev:

Sealer og grain filler skal på først.

Forresten - kan du forklare meg greia med sealer? ?
Enkelte plasser leser jeg at sealer er noe man egentlig ikke trenger, men at det kan være lurt å legge det mellom stain og klarlakk. Men som sagt, jeg har ikke helt skjønt hva formålet egentlig er.. ?

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sealer kan ha flere formål, men det brukes ofte for at det første laget med lakk ikke skal trekke for mye inn i treverket. Det forhindrer også at stain/beis blir ujevnt og flekkete. Mellom stain og lakk kan det være lurt å ha et strøk for å forsegle fargen. Det finnes egne sanding sealere, men du kan også bruke vanlig shellac.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.