Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikeacaster


Anbefalte innlegg

Jeg har bare brukt beis og lakk som finish, aldri hatt noen vellykkede forsøk på lakking med grunning og farge. Men uansett, Jeg ville bare tatt en lett omgang med 400 for å ta vekk evt smårusk og ujevnheter. En våtslip vil sikkert ødelegge mer enn det fikser med tanke på en våt grøt av slipestøv. Jeg synes prosessen så langt ser veldig lovende ut.

Endret av arneK
Håpløs autokorrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips :) Tviler på jeg får gitaren helt glatt og fin, ser noen få merker i kroppen selv etter 2 strøk med grain filler og mye primer (sprøytesparkel). Spørs om jeg blandet grain filler for tynn? Får gjøre det beste ut av det, kanskje et strøk til med tjukkere grainfiller ordner saken :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gitaren fått på en boks med svart lakk + 3-4 lag med klarlakk. Tenker nå å la den ligge i fred i 3-4 uker mens jeg er på jobb i Nordsjøen, før jeg går løs på våtsliping og noen lag til med klarlakk ?

Overaskende jevn overflate, foreløpig viser ingen av de «sårene» jeg hadde forventet skulle vise ?

Kanskje dette blir ok til slutt? 

7F55859A-4510-424A-AFCE-DCE3355F1097.jpeg

8FA5414C-278C-4E14-98C2-57C8950520CF.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Her er det appelsin så det holder. Det er ikke meningen å være negativ, men siden det er såpass jevnt som det det er, så kanskje du burde overveie å tenke at "dette ble egentlig ganske kult, så jeg lar det være".

Alternativt kan du la være å slipe, og legge på noen lag med kontrastfarge, litt knalle farger, tenk rød, grønn eller gul. Så kan du slipe. Da får du en unik gitar. Det å slipe ned dette og buffe opp til glans er vanvittig mye jobb.

Dette er ikke ment som kritikk, jeg har klart noe lignende en gang i tiden da jeg glemte å åpne lufteskruen på tanken til lakksprøyten. Vi har alle vært der.

Tanken din om en pause er veldig fornuftig uansett. Pusser man for tidlig, blir det som å glatte ut varm tyggegummi, og det er ikke mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, CastorFiber said:

Oj. Her er det appelsin så det holder. Det er ikke meningen å være negativ, men siden det er såpass jevnt som det det er, så kanskje du burde overveie å tenke at "dette ble egentlig ganske kult, så jeg lar det være".

Alternativt kan du la være å slipe, og legge på noen lag med kontrastfarge, litt knalle farger, tenk rød, grønn eller gul. Så kan du slipe. Da får du en unik gitar. Det å slipe ned dette og buffe opp til glans er vanvittig mye jobb.

Dette er ikke ment som kritikk, jeg har klart noe lignende en gang i tiden da jeg glemte å åpne lufteskruen på tanken til lakksprøyten. Vi har alle vært der.

Tanken din om en pause er veldig fornuftig uansett. Pusser man for tidlig, blir det som å glatte ut varm tyggegummi, og det er ikke mulig.

Haha, og jeg som var så fornøyd ? Jaja, vi får se hvordan det blir til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Høsten er her og det begynner å bli litt tid til overs til gitar-mekking igjen :) Har bestemt meg for å slipe vekk all lakk og heller gå for en mørk lakkbeis (svart Herdins). Men jeg lurer fortsatt på hva jeg gjorde feil med denne lakkeringen. Det var ganske kaldt i garasjen mens jeg holdt på, kan det være en årsak, at lakken ikke "fløt i hop" pga. temperatur? @CastorFiber

Blir litt flau når jeg ser at jeg faktisk trodde denne lakkeringen var vellykket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være minst 20 varmegrader når man lakkerer. Enkelte har flaks og får det til med lavere temperaturer. Det er flere grunner til at man får denne finishen, men temperatur er etter det bittelille jeg vet den viktigste faktoren.

Andre grunner kan være for tykk lakk, eller at dysen ikke forstøver skikkelig. Er man litt nøye og skal lakkere med boks, er det vel verdt pengene å kjøpe dyrere dyser til lakkboksen(e) man bruker.

Bruker man sprøyte og 2k. lakk, er det enda flere grunner til at det kan gå galt. :)

Som jeg skrev for ganske lenge siden, tror jeg det kunne blitt veldig kult med en eller annen knall kontrastfarge, og så slipe vekk slik at det blir kun små "prikker" igjen av kontrastfargen. Det er ikke sikkert alle er enige i at det blir stilig.
Hvorfor ikke la det være slik det er, siden det er så jevnt? Alle gitarer trenger ikke være helt "speil" i finishen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CastorFiber said:

Det bør være minst 20 varmegrader når man lakkerer. Enkelte har flaks og får det til med lavere temperaturer. Det er flere grunner til at man får denne finishen, men temperatur er etter det bittelille jeg vet den viktigste faktoren.

Andre grunner kan være for tykk lakk, eller at dysen ikke forstøver skikkelig. Er man litt nøye og skal lakkere med boks, er det vel verdt pengene å kjøpe dyrere dyser til lakkboksen(e) man bruker.

Bruker man sprøyte og 2k. lakk, er det enda flere grunner til at det kan gå galt. :)

Som jeg skrev for ganske lenge siden, tror jeg det kunne blitt veldig kult med en eller annen knall kontrastfarge, og så slipe vekk slik at det blir kun små "prikker" igjen av kontrastfargen. Det er ikke sikkert alle er enige i at det blir stilig.
Hvorfor ikke la det være slik det er, siden det er så jevnt? Alle gitarer trenger ikke være helt "speil" i finishen.

Da tipper jeg det er temperaturen som er årsaken, var sikkert ikke mer enn 10-12 grader når jeg lakkerte. Har allerede slipt vekk en god del, så det blir nok å få vekk alt og legge på lakkbeis på denne. Neste prosjekt får bli med lakk, i riktig temperatur :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare en liten treplanke til å lage jig av, en fil, en liten løvsag og en fil. Ja, og en drill til hullene. Det har de fleste møblerte hjem tilgang til.
Dessuten er vel dette en "standard" telefasong, så da kan du vel bruke en ferdigkjøpt?
Ikke ment som noe annet enn et tips, altså. Du gjør selvsagt som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CastorFiber said:

Du trenger bare en liten treplanke til å lage jig av, en fil, en liten løvsag og en fil. Ja, og en drill til hullene. Det har de fleste møblerte hjem tilgang til.
Dessuten er vel dette en "standard" telefasong, så da kan du vel bruke en ferdigkjøpt?
Ikke ment som noe annet enn et tips, altså. Du gjør selvsagt som du vil.

Trodde et standard tele-brett skulle passe, fant omsider et med P90 i halsposisjon på guitarfetish, bestilte i god tro. Men det passet ikke... er nok ikke helt 100 % formen på kroppen.

Skulle vel fått det til på et vis, men det er mye enklere om noen andre som har gjort det før vil gjøre det for meh ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.