Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikeacaster


Anbefalte innlegg

Et lite finish-spm (ja, har lest lakk-tåden :) )

Har kjøpt en boks med Grain Filler fra Color Tone. Blir det riktig å gå fra denne til primer, og så til lakkering? Med en del pussing inn i mellom selvsagt :) 

Tenker å gå for Dupli-Color all over, både primer, farge og klarlakk, siden denne blir anbefalt i lakk-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En kjapp prøve-montering i dag ?

Til min store irritasjon passet ikke plekterbrettet jeg hadde bestilt, kroppen er nok ikke helt riktig formet i forhold til en original tele... så jeg må nok til med «custom made» plekterbrett. Noen som har erfaring med dette, hva slags verktøy er passende til utskjæring? Ser Stewmac har en fres til dette.

Ellers så viser det seg at halsen har 22 bånd og et lite overheng på gripebrettet...vurderer å fjerne dette da det i mine øyne ikke ser pent ut ?

B18786B1-8E4C-489E-833F-128FBF490F78.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget noen plekterbrett etterhvert. Jeg lager en fresemal i mdf, og freser ut med freser montert i fresebord og helst fresestål med lager nærmest der den festes inn i selve fresen. Det er pirkearbeid å file til fresemalen men mdf er relativt mykt så det går unna likevel. Obs, bruk verneutstyr og se opp for at fresestålet ikke hugger seg fast. Angående det 22. Bånd, ja hvorfor ikke bare fjerne Det, jeg vurderer å gjøre det selv på en strat hals kjøpt på eBay.

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, arneK said:

Jeg har laget noen plekterbrett etterhvert. Jeg lager en fresemal i mdf, og freser ut med freser montert i fresebord og helst fresestål med lager nærmest der den festes inn i selve fresen. Det er pirkearbeid å file til fresemalen men mdf er relativt mykt så det går unna likevel. Obs, bruk verneutstyr og se opp for at fresestålet ikke hugger seg fast. Angående det 22. Bånd, ja hvorfor ikke bare fjerne Det, jeg vurderer å gjøre det selv på en strat hals kjøpt på eBay.

Det spørs om jeg må til å investere i et lite fresebord ? Ser Jula har et rimelig, vil tro dette er mer enn bra nok til mitt bruk. Jeg må vel da ha en fres med toppmontert lager, slik at dette blir nederst på fresen når den et montert under bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp, jeg har også et sånn lite fresebord fra jula, det fungerer helt greit. Ikke superkvalitet nei; knappen til å skru av og på fresen sviktet ganske fort, så jeg har rigget en klemme for å holde knappen inne og kobler fra/til med støpslet. Det går fint det og. Artig å frese☺

Endret av arneK
Håpløs autokorrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pledrik der. Og hvis du har speil plekterbrett så tror jeg det blir bra. Men gjerne noen lag transperent olje. Over til noe annet - hvorfor ikke snu kontrollplaten opp-ned så venderen kommer nederst?

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2018 at 6:36 PM, Pledrik said:

Vil bare si at jeg stemmer for å la finishen være naturell. Syntes den ser tøff ut as is:).

Får se når jeg har fått fylt alt av sprekker og sår. Ser greitt ut på avstand, men man ser fort at dette ikke er høykvalitets-treverk om man ser litt nærmere. Tenkte dette var et passende prosjekt til å trene på lakkering og alt det måtte medbringe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått plassert brua, tror jeg har truffet bra denne gangen ? 

Oppdaget at utfresing til bro-pickup kommer litt utom kanten på brua, så her må jeg legge i et stykke tre og frese ut på nytt. Må også ordne litt på utfresing for hals-pickup.

Som dere ser så passer plekterbrett veldig dårlig, men ser i hvert fall at kremfarget brett på naturell finish hadde vært jæskla tøft ?

9D936FEA-521C-48ED-8D56-FA6F87E99B47.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag satt på strenger, mest for å sjekke om plassering av brua ble riktig, men måtte selvsagt ta en grovjustering og spille litt ? Ser ut som dette blir mange hakk mer vellykket en forrige gang gitaren ble satt sammen. Bare ved en kjapp grovjustering av strengehøyde er gitaren meget spillbar og ren i båndene. Deilig hals ? Jeg venter på shims til halsen fra stewmac, vil tro det blir mulig å stille action litt lavere uten å få buzz på de nederste båndene med denne på plass (halslomma er ørlite dypere i forkant).

Da er det bare å hive seg på videre arbeid med kropp og finish ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2018 den 20.50, JKR skrev:

Da har jeg fått plassert brua, tror jeg har truffet bra denne gangen 1f60a.png 

Oppdaget at utfresing til bro-pickup kommer litt utom kanten på brua, så her må jeg legge i et stykke tre og frese ut på nytt. Må også ordne litt på utfresing for hals-pickup.

Som dere ser så passer plekterbrett veldig dårlig, men ser i hvert fall at kremfarget brett på naturell finish hadde vært jæskla tøft 1f60e.png

9D936FEA-521C-48ED-8D56-FA6F87E99B47.jpeg

Med mindre du må dekke over sår og hakk så syntes jeg du skal droppe plekterbrettet. Hvorfor ha et plastdeksel utenpå fint treverk/lakk?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg endelig begynt på moroa, lakkering ? Etter et par runder med grainfiller og noen ark med sandpapir er kroppen glatt og fin. Tok sjangsen på å bruke sprøytesparkel som grunning. Ser ut som det kan bli en utfordring å få bort strukturen i treverket, men kanskje det er litt tøft med litt røff og rustikk overflate? ?

8194FF5E-7B83-4230-9A08-B564068395FB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uerfaren med lakkering, så trenger litt veiledning :) Er nå ferdig med grunning, har fått en relativt glatt og fin overflate. Lurer da på om jeg skal hoppe rett på våtsliping før jeg begynner med farge, eller bør jeg bruke fint sandpapir først (fineste jeg har er 400)? Innbiller meg at det ikke nødvendig vis er en fordel med superglatt overflate når jeg begynner med fargeleggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtslip av grunning er strengt tatt ikke nødvendig. Om du har fått den jevn og fin og vet at treet ikke "reiser seg" igjen under lakkingen er du nok good to go :)

Forløpet så langt bør altså ha vært: 

Primer -> grovpuss (120 eller 220/240) -> Primer -> 220/240 

Med mindre andre har bedre metoder selvfølgelig! @arneK? @CastorFiber? @germaniumkid

Endret av lokmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.