Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i dag satt på strenger, mest for å sjekke om plassering av brua ble riktig, men måtte selvsagt ta en grovjustering og spille litt 😊 Ser ut som dette blir mange hakk mer vellykket en forrige gang gitaren ble satt sammen. Bare ved en kjapp grovjustering av strengehøyde er gitaren meget spillbar og ren i båndene. Deilig hals 😊 Jeg venter på shims til halsen fra stewmac, vil tro det blir mulig å stille action litt lavere uten å få buzz på de nederste båndene med denne på plass (halslomma er ørlite dypere i forkant).

Da er det bare å hive seg på videre arbeid med kropp og finish 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.2.2018 den 20.50, JKR skrev:

Da har jeg fått plassert brua, tror jeg har truffet bra denne gangen Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f60a.png&key=d44db553439cadfa17c5fe9cac01be2e22699333bdf5701f03296ee5a4e32bb6" width="20" /> 

Oppdaget at utfresing til bro-pickup kommer litt utom kanten på brua, så her må jeg legge i et stykke tre og frese ut på nytt. Må også ordne litt på utfresing for hals-pickup.

Som dere ser så passer plekterbrett veldig dårlig, men ser i hvert fall at kremfarget brett på naturell finish hadde vært jæskla tøft 1f60e.png

Skjult innhold - vennligst logg inn

Med mindre du må dekke over sår og hakk så syntes jeg du skal droppe plekterbrettet. Hvorfor ha et plastdeksel utenpå fint treverk/lakk?

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig begynt på moroa, lakkering 😊 Etter et par runder med grainfiller og noen ark med sandpapir er kroppen glatt og fin. Tok sjangsen på å bruke sprøytesparkel som grunning. Ser ut som det kan bli en utfordring å få bort strukturen i treverket, men kanskje det er litt tøft med litt røff og rustikk overflate? 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt uerfaren med lakkering, så trenger litt veiledning :) Er nå ferdig med grunning, har fått en relativt glatt og fin overflate. Lurer da på om jeg skal hoppe rett på våtsliping før jeg begynner med farge, eller bør jeg bruke fint sandpapir først (fineste jeg har er 400)? Innbiller meg at det ikke nødvendig vis er en fordel med superglatt overflate når jeg begynner med fargeleggingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Våtslip av grunning er strengt tatt ikke nødvendig. Om du har fått den jevn og fin og vet at treet ikke "reiser seg" igjen under lakkingen er du nok good to go :)

Forløpet så langt bør altså ha vært: 

Primer -> grovpuss (120 eller 220/240) -> Primer -> 220/240 

Med mindre andre har bedre metoder selvfølgelig! Skjult innhold - vennligst logg inn? Skjult innhold - vennligst logg inn? Skjult innhold - vennligst logg inn

Endret av lokmund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Jeg har bare brukt beis og lakk som finish, aldri hatt noen vellykkede forsøk på lakking med grunning og farge. Men uansett, Jeg ville bare tatt en lett omgang med 400 for å ta vekk evt smårusk og ujevnheter. En våtslip vil sikkert ødelegge mer enn det fikser med tanke på en våt grøt av slipestøv. Jeg synes prosessen så langt ser veldig lovende ut.

Endret av arneK
Håpløs autokorrektur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :) Tviler på jeg får gitaren helt glatt og fin, ser noen få merker i kroppen selv etter 2 strøk med grain filler og mye primer (sprøytesparkel). Spørs om jeg blandet grain filler for tynn? Får gjøre det beste ut av det, kanskje et strøk til med tjukkere grainfiller ordner saken :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sluttresultatet avhenger av grunnarbeidet. Det er dessverre slik at alle små riper og uregelmessigheter "står på tå" og speiler seg med en gang man legger blank lakk på. 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt at "pytt, det er bra nok", bare for å finne ut at det ikke er det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har gitaren fått på en boks med svart lakk + 3-4 lag med klarlakk. Tenker nå å la den ligge i fred i 3-4 uker mens jeg er på jobb i Nordsjøen, før jeg går løs på våtsliping og noen lag til med klarlakk 😊

Overaskende jevn overflate, foreløpig viser ingen av de «sårene» jeg hadde forventet skulle vise 😊

Kanskje dette blir ok til slutt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj. Her er det appelsin så det holder. Det er ikke meningen å være negativ, men siden det er såpass jevnt som det det er, så kanskje du burde overveie å tenke at "dette ble egentlig ganske kult, så jeg lar det være".

Alternativt kan du la være å slipe, og legge på noen lag med kontrastfarge, litt knalle farger, tenk rød, grønn eller gul. Så kan du slipe. Da får du en unik gitar. Det å slipe ned dette og buffe opp til glans er vanvittig mye jobb.

Dette er ikke ment som kritikk, jeg har klart noe lignende en gang i tiden da jeg glemte å åpne lufteskruen på tanken til lakksprøyten. Vi har alle vært der.

Tanken din om en pause er veldig fornuftig uansett. Pusser man for tidlig, blir det som å glatte ut varm tyggegummi, og det er ikke mulig.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutes ago, CastorFiber said:

Oj. Her er det appelsin så det holder. Det er ikke meningen å være negativ, men siden det er såpass jevnt som det det er, så kanskje du burde overveie å tenke at "dette ble egentlig ganske kult, så jeg lar det være".

Alternativt kan du la være å slipe, og legge på noen lag med kontrastfarge, litt knalle farger, tenk rød, grønn eller gul. Så kan du slipe. Da får du en unik gitar. Det å slipe ned dette og buffe opp til glans er vanvittig mye jobb.

Dette er ikke ment som kritikk, jeg har klart noe lignende en gang i tiden da jeg glemte å åpne lufteskruen på tanken til lakksprøyten. Vi har alle vært der.

Tanken din om en pause er veldig fornuftig uansett. Pusser man for tidlig, blir det som å glatte ut varm tyggegummi, og det er ikke mulig.

Haha, og jeg som var så fornøyd 😅 Jaja, vi får se hvordan det blir til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen grunn til at du ikke skal være fornøyd. Dette er den jevneste appelsinfinishen jeg har sett. Imponerende!

• Liker 1
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så i grunnen litt kult ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.