Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikeacaster


Anbefalte innlegg

Har blåst støvet av et delvis mislykket prosjekt som jeg hadde på gang for en del år siden (nøye dokumentert her på forumet, tror jeg stilte ca.1000 dumme spm før jeg var i mål). Den gang var jeg for unøyaktig når jeg plasserte brua, dette vil jeg gjøre noe med nå. Vil også bruke dette til å trene på div. «Kroppsarbeid», som fresing, lage konturer, lakkering osv. 

Mangler hals, så om noen har en ok telehals til salgs for en rimelig penge er jeg interessert ?

Stay tuned✌️

D2646507-FA3C-4BCB-85ED-4EBB6F5503BA.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, lokmund said:

Jeg har en OK telehals!

Aner ikke fabrikanten, og den må "plugges" da forrige eier boret et hull helt feil, men ellers er den både rett, pen og har (såvidt jeg kan se) ingen tullete frets. :)

Interessant! Er det standard mål på helen? Hvor mye skal du ha for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, arneK said:

Lykke til, vi følger spent med. 1f642.png har du tenkt ut finish og pickupvalg ?

Nja...har frest ut til P90 i halsposisjon, og så går jeg nok for en standard tele-single coil i brua. Tror jeg ? Finish vet jeg ikke men det blir en eller annen farge siden kroppen er for hullete og hakkete til naturell finish. Blir noe fylling og sparkling før jeg kommer så langt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, lokmund said:

Jeg syns ærlig talt at kroppen ser temmelig fet ut som den er...! Se for eksempel Roadhouse Guitarworks på instagram:

https://www.instagram.com/roadhouse_guitar_works/

Smak er dog som bak, så forstår at det ikke er alles kopp java. :)

Er forsåvidt enig at den i utgangspunktet ser bra ut i naturell finish, men som sagt så er ikke treverket helt strøkent. Det dukket f.eks opp noen sprekker/hull når jeg slipte kontur på baksiden. Det vil også bli noen gamle skruhull som må fylles igjen. Kroppen er saget ut av en Ikea-benkeplate så kvaliteten på treverket er nok ikke über-bra :) Så det blir nok en farge på denne, kanskje helt svart med svart plekterbrett. Time will show :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, JKR skrev:

Er forsåvidt enig at den i utgangspunktet ser bra ut i naturell finish, men som sagt så er ikke treverket helt strøkent. Det dukket f.eks opp noen sprekker/hull når jeg slipte kontur på baksiden. Det vil også bli noen gamle skruhull som må fylles igjen. Kroppen er saget ut av en Ikea-benkeplate så kvaliteten på treverket er nok ikke über-bra :) Så det blir nok en farge på denne, kanskje helt svart med svart plekterbrett. Time will show :) 

Hadde den ikke vært i mange deler hadde jeg foreslått shou sugi ban! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kom over et par bokser med sprøytesparkel i garasjen. Har aldri brukt slikt, hvor godt egnet er det til tetting av mindre porer og sprekker i treverk? Burde jeg spare boksene til noe annet? :) 

image.png

Endret av JKR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drog med meg gitaren på jobb i Nordsjøen og har nå hatt en god runde med sandpapir (første gitar som er delvis tilvirket på båt i Nordsjøen mon tro? ?). Irriterende med alle disse stygghetene i treverket, hadde virkelig gjort seg i «naturell» finish....

581F0A5B-41E9-4A0E-B924-C5B95AB6AD95.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noobspørsmål-alarm!!!

Siden plassering av brua var det som var mest mislykket på første utgave av denne gitaren, må jeg forsikre meg om at det blir riktig denne gangen. Litt usikker på hvor man måler fra for å måle skala-lengde. Er det fra "gripebrett-side" av nøtta til midt på 12.bånd, og da skal man ha samme avstand fra midt på 12.bånd til forkant av sadler? Og hvor skal sadler stå justert ved oppmåling, midt mellom helt ute og helt inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker riktig. Skalalengden er 2x(avstand fra gripebrettside på nut til 12. bånd). Men faktisk intonert strengelengde er litt mer og øker desto tykkere og stivere strengen er.

Stewmac har gode guider for dette. 

Dette er en god kalkulator:

http://www.stewmac.com/fretcalculator

Her finner du også beskrivelser av hvordan du plasserer bridge:

http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Building_Instruments_and_Kits/Electric_Guitar_and_Bass_Assembly_Guide_I-4003_3.html

Endret av sarge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.