Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker byggesett fra Ampmaker


Anbefalte innlegg

Ikke for å være "that dude" men å ikke tenke er dumt. Det er typisk nært 400 volt tilstede når ampen er plugget i. 

Det er dødelig.

Bare vær varsom når du har kjørt en power up. Finn en skrutrekker som er ratet for f.eks 1000V og discharge kapacitorene. Google it.

Hold alltid en hån bak ryggen eller i en bukselomme. 

 

Etter kampen har fått strøm, selv etter du har dratt ut stikkontakten, så skal du være redd for den.

 

Ellers... KOS DEG! Moro å bygge amp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, takk for tips. Jeg er inneforstått med disse reglene.

Men det er fort gjort å glemme seg, når man f.eks feilsøker og driver å kobler til og fra, glemmer å koble fra, glemmer å tømme/ vente på at kondensatorene tømmes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig!

Og den låter bra☺️

Utrolig at bare ett preamp rør kan produsere såpass med gain, skal ikke mye boost til for å få skikkelig high gain, kan jeg tenke meg.

Den har dessuten en VVR kontroll (variable valve remote) hvor man kan redusere spenninga til sluttrinnrøret. Og det rare er at det blir mer vreng når man setter denne lavt.

I sluttrinnet er det er sokkel for både EL84 og de større åttepinns EL34, 6L6 osv I førset omgang kjører jeg et brukt 6L6 jeg hadde liggende.

Nå får jeg gå ut i brakka å se om jeg finner noen emner til kabinett.

DSC03710.JPG

DSC03713.JPG

Endret av jonta
  • Liker 7
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bra ?

At det vrenger mer når vvr står lavt er vel normalt? Den vil fungere som en master volume, om jeg tenker rett... 

Jeg fikk tak i et kabinett fra en marshall mg 100 topp og satte inn ampen i. Måtte lage ny bare frontplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Var ikke Marshall kabinettet for langt da?

VVR kontrollen senker spenningen på sluttrinnet. Skrudd helt ned gir den bare ca. 22V (fra rundt 260V på fullt). Og vrengen øker altså når jeg skrur den ned, uten å røre gain eller mastervol.

Jeg vil skryte av Ampmaker. Veldig god kundeservice, svarer med en gang på e post, og kommer med råd hvis du har problemer.

De klarte også å trekke i fra engelsk moms (som "taxfree for tourist" opplegget), skulle egentlig bare mangle siden vi er utenfor EU og betaler norsk moms. Men det er første gang jeg har opplevd dette. Galskapen topper seg jo helt da vi også betaler norsk moms på moms vi allerede har betalt til EU, US eller hvor vi kjøper greier fra? Nå gjenstår det å se om det dukker opp en norsk momsregning etter hvert.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montert islagsmutterne til håndtaket, som kom fra Gitarist.no i dag. Minste islagsmuttere hos Biltema var 6 mm, det går akkurat. "Standard" er vel 5 mm eller noe tilsvarende i tommer. Nå har jeg imidlertid en hel eske, om noen skulle trenge et par.

Begynner å dra seg til. Egentlig overaskende mye jobb bare å lime sammen en liten kasse?

DSC03727.JPG

DSC03729.JPG

Endret av jonta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så inspirert av denne tråden at jeg fikk lyst til å prøve å bygge en jeg også. Bestilte samme sett som jonta men kom på etter at jeg hadde bestilt at jeg egentlig ikke har noen høyttaler og da kom ideen om å kanskje bygge en combo forsterker. Da lurer jeg på om noen her har forslag til et høyttaler element som vil passe til denne forsterkeren, helst ikke for dyr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.