Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prisvurdering Taylor 912c custom


chubakabra

Anbefalte innlegg

Ser det er et salgsforum her, men siden jeg ikke har bestemt meg angående salg så spør jeg her først.

Jeg har ingen oversikt over hvordan bruktmarkedet for gitarer fungerer i Norge, hvor godt high end gitarer holder seg i pris, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med en fornuftig, realistisk prisvurdering for min gitar. Selvsagt kan man si at «markedet bestemmer», men de fleste har vel likevel en viss ide om hva et greit utgangspunkt er. Så her har dere sjansen til å lure meg skikkelig og deretter plukke den opp til røverpris på bruktmarkedet etterpå :P Neida, jeg har en veldig klar grense i hodet mitt for hvor grensen går for om jeg føler det er verdt å selge den, så legges den ut så er det kun fordi jeg anser grensen som innenfor rekkevidde. 

Det gjelder en custom ordered Taylor 912c fra 2011. Den har de legendariske vakre Cindy inlays’ene (som ikke er på dagens modell) og er «oppgradert» (smakssak, men prismessig dyrere) engelmanngran topp (sitka er standard). Den ble altså bestillt uten elektronikk (ergo kun c og ikke ce) fordi jeg ønsket en tidløs, akustisk gitar.

Gitaren er pen, moderat brukt (fremdeles bånd som holder lenge) og strukturelt 100% som ny. Den har fått en skjønnhetsflekk og en ... eh ... liten fregne ... grunnet et ublitt møte med låsen til lokket på gitarkassen som smalt ned som en musefelle da jeg kom borti remmen som hindret lokket å åpnes helt opp (fantastisk patent! Remmen ble kuttet etter uhell nummer 2). «Fregnen» er en liten brist i coatingen på kanten (bindingen? Vet ikke hva det heter på norsk) som neppe gir noen noe som helst form for mareritt. Det er vanskelig å få øye på. Skjønnhetsflekken (it’s all about marketing, isn’t it? :) ) var det verre med. Låsen traff litt under lydhullet, brøt coatingen og laget et merke i treverket. Den gikk ikke igjennom. Størrelse, tja 3 x 5 mm? Av kosmetiske grunner (først og fremst forebyggende da jeg så for meg at det kunne samle seg skitt der som var vanskelig å få renset) ble skaden utbedret av Gitarmaker Øyvind Holmboe Guitarworks i Tromsø. Den er usynlig fra enkelte vinkler, kan ses som noe som like gjerne kunne vært en liten uregelmessighet i treverket fra andre vinkler og kan om man leter etter «rett» vinkel mot en god lyskilde ses en del bedre.

Jeg ser det ligger en 912ce inne hos sound1 nå til rett under 35 000,-. Jeg vet ikke om dette er forventet pris for en slik gitar i Norge. Den har nok en veiledende pris (uten at noen betaler det) på over 50 000,- i Norge vil jeg tro og at det her er snakk om et lagersalg eller noemslikt. Avbildet modell er også med Cindy inlays, som forsvant for flere år siden, så enten er der snakk om en mangeårig overligger eller så har de arkivbilder av modellen og at det er snakk om en nyere modell med vesentlig enklere inlays. Men der er nå muligens et utgangspunkt.

Ble en lang historie dette, men der sier vel noe om hvor langt det sitter inne å skulle selge denne skjønnheten. Uten at jeg forventer at det skal påvirke prisen på noe vis :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er på utkikk etter akkurat den gitaren du selger hadde nok gitt mest, men bilder selger bedre enn man tror. Post gjerne bilder slik at vi også kan se :)

At man får en splitter ny en for 35k, så ville jeg ha tippet at du bør få rundt 21-25k for den. Martin gitarer i den prisklassen går vel for noe rundt det avhengig av stand og alt. De holder seg relativt godt i verdi når du kjøper dem brukt, men ikke helt ny.

For kjøpere er det alltid om å gjøre gode kupp, og selger ønsker alltid å få mest mulig. Å finne balansen der er noe av det kuleste i denne verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RalphDarwin skrev:

En som er på utkikk etter akkurat den gitaren du selger hadde nok gitt mest, men bilder selger bedre enn man tror. Post gjerne bilder slik at vi også kan se :)

At man får en splitter ny en for 35k, så ville jeg ha tippet at du bør få rundt 21-25k for den. Martin gitarer i den prisklassen går vel for noe rundt det avhengig av stand og alt. De holder seg relativt godt i verdi når du kjøper dem brukt, men ikke helt ny.

For kjøpere er det alltid om å gjøre gode kupp, og selger ønsker alltid å få mest mulig. Å finne balansen der er noe av det kuleste i denne verden :)

Takk. Gitt at den prisen er en rimelig indikasjon så vet jeg ikke om jeg ble lettet eller skuffet. For det er innenfor det jeg hadde sett for meg, noe som skulle bety at jeg vil selge. Men jeg kjenner hele meg stritter i mot! Jeg vet at om jeg må la den gå, så kommer det aldri en gitar av det kaliberet inn i huset igjen. Den ble kjøpt i en tid med færre økonomiske forpliktelser og med hyppigere gitarspilling - noe som rettferdiggjorde et slikt kjøp.

Selv om det betyr at det forsvinner en potensiell kjøper, så er nok uansett mulig jeg avventer og håper den hos sound1 går først, for det er nok en godt priset gitar og kan bli et relevant prutningsargument. Spesielt om den har Cindy inlays (da er den i så fall fra 2011-2015 en gang) blir den en konkurrent til min, da det er et argument for min når noen evt ønsker avslag i prisen grunnet manglende ES. Engelmann og Cindy er oppgraderinger som koster minst det samme som ES. Det er klart dette er en gitar for spesielt interesserte. Nå er 900-serien eksepsjonell når det gjelder krav til materialvalg og til hvem hos Taylor som bygger og kvalitetssikrer dem, men man betaler selvsagt masse for bling også.

Tenkte jeg skulle holde igjen bildene siden dette ikke var ment som en annonse, men skal se om jeg ikke får produsert noen likevel! :) 

Endret av chubakabra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer til å få inn en gitar av samme kaliber, og at denne ikke MÅ gå pga økonomi, så hadde jeg vel beholdt.

Jeg har vært i samme situasjon som deg... mange ganger.

Bare nå i sommer bladde jeg opp nesten 50k bare for å få en akustisk gitar, el-gitar og en gitarcombo. Dette var kun i håp om at jeg ville starte å spille mye mer igjen, men det eneste som er igjen av de kjøpene er gitarcomboen.

Når jeg prøver rimeligere akustiske gitarer er det alltid noe som "mangler" og ikke føles riktig. Har riktignok hatt Martin OMCPA1 og Martin OM28e Retro. Men ikkeno av det utstyret jeg har hatt har egentlig rettferdiggjort noe i det hele tatt :)

Jeg vet dog at jeg kan kjøpe gitarer av dette "kaliberet" igjen nesten når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, RalphDarwin skrev:

Hvis du ikke kommer til å få inn en gitar av samme kaliber, og at denne ikke MÅ gå pga økonomi, så hadde jeg vel beholdt.

Jeg har vært i samme situasjon som deg... mange ganger.

Bare nå i sommer bladde jeg opp nesten 50k bare for å få en akustisk gitar, el-gitar og en gitarcombo. Dette var kun i håp om at jeg ville starte å spille mye mer igjen, men det eneste som er igjen av de kjøpene er gitarcomboen.

Når jeg prøver rimeligere akustiske gitarer er det alltid noe som "mangler" og ikke føles riktig. Har riktignok hatt Martin OMCPA1 og Martin OM28e Retro. Men ikkeno av det utstyret jeg har hatt har egentlig rettferdiggjort noe i det hele tatt :)

Jeg vet dog at jeg kan kjøpe gitarer av dette "kaliberet" igjen nesten når som helst.

Man trenger ALDRI rettferdiggjøre et kjøp av gitar. GAS ruler!

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moensel skrev:

Man trenger ALDRI rettferdiggjøre et kjøp av gitar. GAS ruler!

Kom plutselig på: GAS kan heller ikke kureres. Straks du tror du var kvitt det ved at du kjøpte det du gasset på, snur du deg rundt , ser noe nytt og den samme elendigeheta starter om igjen. SHAIT............. men guuuuuud så herlig livet er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moensel skrev:

Man trenger ALDRI rettferdiggjøre et kjøp av gitar. GAS ruler!

Ikke overfor seg selv, men så kan det jo hende man må forsvare enkelte ting overfor andre i husstanden. Uten å nevne kjønn. Eller bh-størrelse.

Endret av chubakabra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RalphDarwin skrev:

Neida, den er ikke sååå interessant for meg dessverre. Har hatt Taylor 814CE(nærmeste sammenlignbare), og lyden var for "nøytral" for meg.

Ja, det er milevis mellom Taylor og Martin feks. Personlig synes jeg det er som å ha bomull i øra å spille på en Martin :P 

Jeg tror imidlertid det i svært mange tilfeller er en god del snakk om hva man er vant med og ikke egentlige preferanser. Er sanseapparatet tunet til å lytte på Martin, så høres Taylor skarp og klinisk ut. Er sanseapparatet tunet til Taylorlyden så høres Martin ut som noen man har tredd en dyne over. Som sagt, det er forskjeller, men hvor sterkt de oppfattes og hvordan de tolkes er nok til dels et resultat av forventninger og tidligere erfaringer. Litt som når man hopper fra en Samsungmobil og OLED-skjerm med oversaturerte farger til en SONY hvor alt ser blasst ut. Og motsatt: Man får vondt i øynene og blir nesten litt uvel av å se bilder på en Samsungskjerm etter å ha brukt SONY i flere år.

Når det er sagt så har jeg eid 1stk 814ce, 1stk GSRS (heter vel GS8 nå) og en stk tidligere 912c med engelmann topp. Av de var det definitivt 814ce som var kjedeligst, nesten litt død. Det KAN ha vært en dud, det kan ha vært mine forventninger var for høye (det var min første high-endgitar) og det kan ha vært at min teknikk (eller mangel på sådan) aldri klarte å få fram godlyden. GSRS’en var nok den mest allsidige av dem og med en noe mer Martinsk lyd, mer oopmh. Flott gitar, definitivt mest for penga. Men begge de 912c jeg har hatt har vært helt fantastiske. Lyse og klare, men med komplekse, nydelige undertoner. Føles virkelig levende og gir meg nesten tårer i øynene ved noen anledninger. Forbløffende allsidig til å være en så liten gitar, men helt klart en «intim» gitar. Den har begrensninger når man drar på. Noe jeg sjelden gjør, ergo passer den meg bra.

At det ble Taylor for meg var nok litt tilfeldig. Jeg mente en gang i tiden, før mitt første Taylorkjøp, at halsen passet meg bedre enn Martin. Hvor mye av den oppfatningen som var påvirket av at jeg var noe litt i overkant (for å være en hetero mann nærmere 30) begeistret for en kvinnelig artist som flittig bruker Taylor, det våger jeg ikke helt spekulere på. Nei det er ikke Taylor Swift, noen vil vel mene der er betraktelig verre enn som så :) Jeg synes imidlertid Taylor er de peneste masseproduserte gitarene. Uten tvil, og uten at det nødvendigvis er avgjørende ved valg av gitar. Men når man kjøper en 900-serie, så er det selvsagt en del av pakka.

Endret av chubakabra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. desember 2017 den 15.14, Pledrik skrev:

Kan det være..

90664-1448061214-katy-w-butterfly-large.jpg.1a0176a2cf67d45cf256a0a5822f9e7a.jpg

 

På 18. desember 2017 den 15.07, Duckling skrev:

Veldig nysgjerrig på hvem du snakker om her! :P

 

Hehe :) Nei, det er ikke den dama der. Jeg vet ikke hvem det er en gang!

Vi får lage en julenøtt ut av det. Hvis dere er ærlige og tar hint for hint (uten å snike på neste) så blir vinneren dem som trenger færrest hint.

Det er 15 år siden jeg var "nærmere 30". Hennes storhetstid var nok 5 år før det igjen. Storhetstiden var vel mer eller mindre begrenset til debutalbumet, selv om album nummer to også har en kjent hit eller to. Hun har spilt på Nobels fredspriskonsert. Hennes slekt (far, bror, onkler mm) har de siste årene vært hovedpersonene i en populær serie om livet i en av Amerikas delstater på Discovery - har dukket opp selv der siste to sesonger. Hun har en Taylor signaturmodel, JKSM. Hennes aller mest kjente hit er nok "Foolish Games".

Premie: Heder og ære!

Fra spøk til revolver: Jeg er egentlig ikke flau altså. Bare litt. Mest fordi hun nok ikke er så kjent som så mye mer enn et blaff og ble muligens etterhvert litt klisjeaktig for folk flest, og da tenker kanskje folk flest sitt når man blir litt for stor fan :)  Går man litt dypere i karrieren hennes så ser man imidlertid kvaliteter i verdensklasse. Hun er/var en god låtskriver innenfor sin sjanger. Hun kan synge fantastisk bra (men har hatt en tendens til å smøre litt for tykt på innimellom), med en klar signatur i stemmen - noe som er litt mangelvare i dagens poplandskap. Hun er en meget god liveartist og entertainer - det er hun fremdeles. Så bortsett fra sin lett søtladne, klissete stil, spesielt etterhvert i karrieren, så er det en god musiker vi snakker om. Og, i mine øyne, helt usannsynlig pen. Det var nok ikke uvesentlig det heller, får jeg si. Men alt til sin til sin tid, har roet seg nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.