Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson 2018-priser !?!?! Gitarens framtid


Pikachu

Anbefalte innlegg

1 time siden, lokmund skrev:

La meg bare få påpeke noe: Det å være purist som mener man ikke er musiker eller artist uten et "klassisk" instrument foran seg er også en ganske gammel måte å se ting på. De aller aller største av elektroniske artister der ute  (eksempler jeg kommer på er The Prodigy, Pendulum, Trentemøller osv) har alle knotet foran pcer og synther for å lage majoriteten av musikken sin. Og det er jo det de lager; musikk.  Uavhengig om av låtskriverne kan Nothing else matters på gitar eller ei. De største tjener også mer enn nok penger til å ansette livemusikere, som spiller trommer, gitar, bass osv uansett hvordan låtene egentlig er på plate. 

Der finnes selvfølgelig mange som kun er én person på scenen, men å kjemme hardt med kammen og si at de ikke er musikere, er gammelmanns-tåkeprat. 

20 cents denne gangen. 

Dette har du selvsagt rett i. Det er mange år siden jeg oppdaget at det sto "programmerte trommer" i stedet for "trommer" på innspillinger av kjente topp trommeslagere.

Jeg har også sluttet å spille gitar, og programmerer nå all gitar med digitale modelerte gitarlyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt at det ikke er musikk? Jeg liker selvsagt ikke den type musikk, men det er ikke det det handler om. Poenget er at datamusikere ikke kjøper gitarer hos Gibson, og de rekrutterer ikke folk som gjør det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanvittig med treff på "gamlegutta" på Youtube .  Så marked er der nok .

Hvem lager bra rock/pop/metal sanger lenger ? En trenger ikke spille skalaer lynraskt for å lage cachy hits . Motley f.eks - Mick Mars er ikke noe ekstrem teknisk på gitar og Vince var aldri en ekstrem vocalist, men fanken så noen av de beste Motley sangene fenger . Cheap Trick var ofte enkle og særegne sanger , men fenger som bare det . Det er masse "hermegitarister" på Youtube , men lager de egne bra catcgy sanger , som vil fenge for den store massen ? De burde øve mer på å lage sanger - i stedet for å  spille ekstremt bra teknisk , og bare kopiere andre . AC/DC lager noen ekstremt bra sanger og hits - derfor er de så store ennå . Metallica det samme - bra sanger med en høyst middels gitarist , men det er vsanger vanlige folk hører på . Ikke hvor teknisk bra soloen er ( selv om det er toppen av kransekaken) .

En annen ting en sa til meg var : alle kan sitte hjemme og lage temmelig ok musikk nå til dags , men de sitter alene hjemme og gjør dette . Det er kun input fra de selv . Ingen andre bandmedlemmer som jobber sammen og gir input til hverandre ( eller kritiserer hverandre) . Det er ingen produsent inne i bildet . Beatles uten George Martin f.eks . . Dette kan ofte føre til veldig sær og introvert musikk . Det er sikkert ok for noen , men sjansen for å bli "stor" på et slikt grunnlag er vel betydelig mindre .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/16/2017 den 0.04, GunnarpåMo skrev:

Jeg tror heller ikke at gitarbasert musikk forsvinner, men hvis det ikke dukker opp nye ungdoms-idoler med gitar,

så kan fort gitarspilling bli det samme som å spille fiolin.

Og hvem gidder å øve 8 timer hver dag i årevis for å kunne bli gitaridol og kunne uttrykke seg på gitar.

Vi trenger nok en ny runde med enkel gitarmusikk som blir inn, hvis ikke blir el-gitar et klassisk instrument.

 

Utrolig bra poeng.

Bare se hva som skjedde når grungen kom på banen. masse ungdommer tenkte: "Oi! det der klarer jeg også!"

Hør på de gamle rockeplatene. Tror ikke det er et eneste spor som hadde kommet til sluttmixen i dag. Generelt sloppy, småfeil ogsv over hele linja.

I dag skal alt være perfekt på klikk, og en kunne like gjerne trykka inn gitarsoloene på en synth. Sånn flinkisrock kjeder meg.

  • Liker 3
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, space skrev:

Utrolig bra poeng.

Bare se hva som skjedde når grungen kom på banen. masse ungdommer tenkte: "Oi! det der klarer jeg også!"

Hør på de gamle rockeplatene. Tror ikke det er et eneste spor som hadde kommet til sluttmixen i dag. Generelt sloppy, småfeil ogsv over hele linja.

I dag skal alt være perfekt på klikk, og en kunne like gjerne trykka inn gitarsoloene på en synth. Sånn flinkisrock kjeder meg.

Enig i det altså. Mye av dagens blir vel sterilt både instrumentalt og produksjonsmessig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flink pike/gutt"-syndromet som vi ser i forhold til det faglige, særlig på videregående skole, hvor det er status å prestere på et høyt nivå, tror jeg også gjelder innenfor musikk. Tidligere har det stort sett dreid seg om klassisk klaver og strykerinstrumenter, men jeg tror at både ønsket om å prestere på et høyt nivå på eksempelvis elgitar er høyere nå enn tidligere. Ren synsing, men det er jo ikke vanskelig å se. Ta en titt på YouTube og det florerer av unge spirer som forsøker å planke Guthrie Govan og disse andre, relativt nye rock-fusion-gudene. 

Med disse sosiale kravene så faller vel også langt flere av lasset, og man sitter igjen med langt færre som stikker seg. De skumle "mørketallene" som omhandler soveromsgitarister som aldri kommer seg ut og spille med andre tror jeg er veldig høy. ;) 

Edit! Noen burde dytte hodet mitt ned i en bøtte med iskaldt vann. Note to self: ikke skriv på forumet når man stresser for å komme i mål med en juleforestilling. Her var det mye språklig å sette fingeren på.

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lenge siden Gibson var nyskapningens fremste fakkelbærer, de selger jo åpenbart for få gitarer, så hvorfor ikke gjøre noe med det? Ikke misforståtte tulle-ting som selvstemmende gitarer med bedritent design, men faktisk *nyskapende* gitar-design? Sånn som de drev med for snart 60 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.