Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson 2018-priser !?!?! Gitarens framtid


Pikachu

Anbefalte innlegg

Veldig ofte shait som topper listene, men vi husker hva vi vil huske. Backstreet boys, Spice girls, macarena og ace of base, var vel veldig tonesettende for mine jevngamle iallefall.

 

** The song that was Billboard's #1 single in America for the most consecutive weeks was deemed the most popular. ** If you're wondering why a certain song wasn't included, it's probably because the song didn't spend the most weeks at #1 that year -- even though it may have sold more copies in the long run.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Sugardaddy65 said:

Ellers var vel " the last gitarhero" Dimebag  ? Etter Pantera har det egentlig stilnet gradvis av .

 

Pantera var aldri spesielt mainstream. De hadde vel et par låter som fikk kjørt seg litt på MTV, men de slo ikke gjennom utenfor metalhead-kidsa. Populariteten deres kan sammenlignes med plenty av "gitarhelt"-band fra i dag, f.eks. Periphery, Avenged Sevenfold, Devin Townsend, etc.

Band som Dream Theater holder også koken, og spiller større og større konserter hver gang de drar på turné.

Og så har du Muse, som fyller gigantiske stadioner på daglig basis. Greit nok at det er mye teknologi blandet inn i gitarlyden til Bellamy, men du kan ikke nekte for at Muse er riff- og gitarbasert band.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, død said:

Synes folk virkelig at det er overraskende at musikken den nåværende foreldregenerasjonen er vokst opp med, ikke lenger er like populær som den en gang var? 

Tuller du? Det covres og remikses gamle låter over en lav sko. Sønnen min på 15 ber meg lage spilleliste til ham på Spotify. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drøssevis av gitarelever som digger musikken til foreldrene sine!

AC/DC, Metallica, Maiden osv.

De jeg har som er litt viderekommende har mange av de samme heltene jeg hadde, typ Malmsteen, Vai o,l

Her om dagen kom det en 15åring som ville lære seg Burnin for you av Blue Oyster Cult, tviler på at han oppdaget de selv?

Når jeg var ung var det uaktuellt å høre på musikken til foreldeldrene mine , men nå virker det som de roter i platesamlingen til fatter'n.

Er ikke så mye musikalsk ungdomsopprør nå som jeg ser ihvertfall.

Er nok variabelt så klart, men det virker ikke som kidsa i dag er så opptatt av å ta avstand fra det foreldrene liker som jeg var ihvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Debris skrev:

Jeg har drøssevis av gitarelever som digger musikken til foreldrene sine!

AC/DC, Metallica, Maiden osv.

De jeg har som er litt viderekommende har mange av de samme heltene jeg hadde, typ Malmsteen, Vai o,l

Her om dagen kom det en 15åring som ville lære seg Burnin for you av Blue Oyster Cult, tviler på at han oppdaget de selv1f600.png

Når jeg var ung var det uaktuellt å høre på musikken til foreldeldrene mine , men nå virker det som de roter i platesamlingen til fatter'n.

Er ikke så mye musikalsk ungdomsopprør nå som jeg ser ihvertfall.

Er nok variabelt så klart, men det virker ikke som kidsa i dag er så opptatt av å ta avstand fra det foreldrene liker som jeg var ihvertfall.

Jeg var ikke særlig opptatt av det å ta avstand fra tidlig av, det kom vel senere i oppveksten.. Det var vel egentlig foreldrene mine som peilet meg inn på rocken. Platesamlinga deres besto av mye rart, men da jeg begynte å vise litt interesse for rock ble det dratt frem Deep Purple, Black Sabbath, Led Zeppelin, Uriah Heep, Sweet osv, selv om de da ikke hørte stort på det lenger. Interessen min for musikk ble drevet videre derfra. Glad for det :) Var modern som lærte meg Smoke On The Water riffet da jeg plukka opp gitaren på skolen ?
 

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Har blitt fortalt at det er overraskende mange danseband som kjører mye playback, eller tracks som vel heter nå for tiden.

Men det er i hvert fall spilt på et instrument... Overraskende er det ikke. Det er vel standard. Vi spilte nonstop (eller split-gig, som det populært heter) med ett av de mest aktive dansebandene i Norge for et år siden, og de var helt forferdet/imponert over at vi ikke hadde backtracks i det hele tatt. :D

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke gitar, eller annen instrumentbasert musikk er på vei ut. Jeg tror bare gitaren som instrument ikke lenger er det hotte "alle" skal ha. Pratet med saksofonisten i bandet om det, og det samme skjedde visst med saksofoner på 30-tallet (kan hende jeg husker feil). Da begynte de å produsere haugevis med saksofoner, som var stemt mer "brukervennlig" og "alle" kjøpte seg en. Plutselig dabbet den voldsomme interessen av, uten av saksofonen er "død" av den grunn. Magnus, som han heter, mener heller at det gir fordeler, og jeg er kanskje tilbøyelig til å være enige. Miljøet blir mer spisset og proft, instrumentmakerne vet at de lager instrumenter som virkelig brenner for dette, og instrumentene som lages i dag preges av dette, og mange av de som faktisk holder ut en stund blir gode. Samtidig blir det jo også mer jobb for oss som spiller gitar, når det er færre om benet. Kanskje ikke alle argumentene er like gode, eller gyldige for den saks skyld, men jeg ser jo at han kanskje har et poeng. 

Til musikkdelen av dette her, og kanskje for å dra det noen år tilbake i tid. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det ikke flere som spilte (10 år siden) og kanskje enda færre som hørte på det jeg anså som god musikk. Nå når jeg jobber som lærer (US) er mitt inntrykk at mange hører på musikk foreldrene har vist dem, og mange hører på musikk som faktisk er ganske kul. Også kan man jo se på hitlistene de siste 40-50 årene - det er mye ræl. 

Så et moderatorspm: Er det interesse for å skille "gitar-og-god-musikk-er-død"-delen ut i en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at gitarbasert musikk forsvinner, men hvis det ikke dukker opp nye ungdoms-idoler med gitar,

så kan fort gitarspilling bli det samme som å spille fiolin.

Og hvem gidder å øve 8 timer hver dag i årevis for å kunne bli gitaridol og kunne uttrykke seg på gitar.

Vi trenger nok en ny runde med enkel gitarmusikk som blir inn, hvis ikke blir el-gitar et klassisk instrument.

 

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Jeg tror heller ikke at gitarbasert musikk forsvinner, men hvis det ikke dukker opp nye ungdoms-idoler med gitar,

så kan fort gitarspilling bli det samme som å spille fiolin.

Og hvem gidder å øve 8 timer hver dag i årevis for å kunne bli gitaridol og kunne uttrykke seg på gitar.

Vi trenger nok en ny runde med enkel gitarmusikk som blir inn, hvis ikke blir el-gitar et klassisk instrument.

 

Punk, der altså... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare få påpeke noe: Det å være purist som mener man ikke er musiker eller artist uten et "klassisk" instrument foran seg er også en ganske gammel måte å se ting på. De aller aller største av elektroniske artister der ute  (eksempler jeg kommer på er The Prodigy, Pendulum, Trentemøller osv) har alle knotet foran pcer og synther for å lage majoriteten av musikken sin. Og det er jo det de lager; musikk.  Uavhengig om av låtskriverne kan Nothing else matters på gitar eller ei. De største tjener også mer enn nok penger til å ansette livemusikere, som spiller trommer, gitar, bass osv uansett hvordan låtene egentlig er på plate. 

Der finnes selvfølgelig mange som kun er én person på scenen, men å kjemme hardt med kammen og si at de ikke er musikere, er gammelmanns-tåkeprat. 

20 cents denne gangen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, GunnarpåMo said:

Jeg tror heller ikke at gitarbasert musikk forsvinner, men hvis det ikke dukker opp nye ungdoms-idoler med gitar,

så kan fort gitarspilling bli det samme som å spille fiolin.

Og hvem gidder å øve 8 timer hver dag i årevis for å kunne bli gitaridol og kunne uttrykke seg på gitar.

Vi trenger nok en ny runde med enkel gitarmusikk som blir inn, hvis ikke blir el-gitar et klassisk instrument.

 

Jeg tror rock/gitarbasert musikk ender opp som klassisk og jazz. Noe for de spesielt interesserte. Ikke så positivt for Gibson og Fender, men kommer til å bli fine priser på bruktmarkedet fremover.

The Death of Rock Music

Endret av wiggum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.