Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson 2018-priser !?!?! Gitarens framtid


Pikachu

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Audun skrev:

Vel og bra, men faren er jo at poden blir stuck med å spille 30-70 år gamle låter. Jevnaldrende vil sannsynligvis ikke synes det er kult. 1f611.png

Mye det samme som før med andre ord. Nå skal man jo huske at det er mindretallet som faktisk spiller noe. Av f.eks mitt klassetrinn i grunnskolen på ca 35stk, er det kanskje 3-5 som fortsatt spiller noe.

Starta med 10-20-30+ år gamle låter vi også :) Man finner gjerne sammen med de som deler interessen. Kan ikke si flertallet av de jeg selv har vokst opp med var likesinnede, det var vel heller fåtallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tragisk er det at en del av verdiene både Gibson og Fender har utestående er fordringer mot Guitar Center. De leverer altså drøssevis med gitarer til et selskap som ikke har betalt for forrige levering og som alle ser ikke kan betale for neste.

Men som flere av artiklene påpeker har Guitar Center, Fender og Gibson alle store inntekter. Problemet er at de har store lån de ikke greier å håndtere over tid til tross for store inntekter. Dermed sier ratingselskaper at en bør være forsiktig med å låne penger til disse så lenge de ikke omstrukturerer for du får ikke pengene igjen (kjipt). En konkurs kan være løsningen. Da kvitter en seg med gammel gjeld og nye eller eksisterende investorer/eiere kommer inn som kan omstrukturere (endre og/eller kvitte seg med det ulønnsomme). Fender og Gibson har skiftet eiere før. Varemerkene er fortsatt attraktive og de kommer til å eksistere samt produsere gitarer i mange tiår til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at gitaren er død/gitarmusikken er død, sa de også på 80-tallet. Jeg tror heller det går i bølger, og om det er en nedetid nå
så vedder jeg underbuksa mi på at gitaren igjen får en ny renessanse (stavet korrekt? :-O ) igjen.
Kall meg dum optimist, men jeg tror aldri gitarmusikken vil dø ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Naigewron skrev:

Nå må jeg være litt djevelens advokat her og spørre: Hvor mange ungdommer under 20 kjenner du i det hele tatt (på et nivå der du kjenner lyttevanene deres innen musikk)? Spesielt sammenlignet med den gangen du selv var på den alderen, som jeg regner med er tiden du sammenligner med.

Jeg mistenker at vi glorifiserer fortiden veldig mye her, og glemmer hvor mye søplemusikk som toppet listene og som ungdommen likte før også, rett og slett fordi søplemusikk blir fort glemt og kun en viss kvalitet (eller de virkelig, virkelig store landeplagene) står tilbake i minnet.

70-, 80- og 90-tallet hadde millioner av listetoppere som var alt annet enn gitarbaserte.

Jeg jobber i skolen, og har en datter som nærmer seg ungdomsskolealder, så jeg har litt oversikt. Det har selvsagt "alltid" vært slik, men da jeg var ungdom, florerte det med gitarhelter som ikke var mye eldre enn vi var, og vi var et lass med gutter som spilte gitar og mange andre instrumenter. Til og med skolekorpset var så fullt at de ikke tok inn fler. Det blir jo fort litt sånn at man glorifiserer forftiden, men jeg ser virkelig ikke mange gitarhelter på litt over 20 som dagens ungdom inspireres av

  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er i overkant tidlig å skrive dødsannonse for gitarbasert musikk. Hadde senest for to år siden ansvar for musikk-undervisning for 8.-10. trinn på skolen jeg jobbet på, var nok interesserte unger til at jeg klarte å skrape sammen to fulltallige band bare på 10. trinn. Selvsagt ikke i nærheten av hva det var da jeg selv gikk på ungdomsskolen for 15 år siden, men lagt ifra katastrofalt dårlig, heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Affen skrev:

Det at gitaren er død/gitarmusikken er død, sa de også på 80-tallet. Jeg tror heller det går i bølger, og om det er en nedetid nå
så vedder jeg underbuksa mi på at gitaren igjen får en ny renessanse (stavet korrekt? :-O ) igjen.
Kall meg dum optimist, men jeg tror aldri gitarmusikken vil dø ut.

Helt enig med deg her. Alt går i runder, og vil komme tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjokk når jeg så VG sitt Topp 20-show i sommer. Den ene "artisten" etter den andre som stod på scenen, ble akkompagnert av en fyr på keyboard/laptop.

Og hvor mye gitar hører vi egentlig på det som spilles på radio? Bortsett fra Radio Rock selvsagt. 

Rockeklubber rundt om i landet legges ned, musikkbutikker selger færre og færre gitarer og populærmusikken (som ungdommer blir "styrt" av) innehar samples av trommer og andre lyder produsert av keyboards og laptops. 

Se på de store musikkfestivalene, mange av hovedattraksjonene er ensomme DJ'er som står alene på scenen og snurrer plater...

Som Dave Grohl sa; 

vi er et ekte rockeband, vi vil at folk skal komme på konsertene våre og oppleve folk som faktisk spiller sammen på ekte instrumenter. 

Kudos, Dave! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, arneK skrev:

Helt enig med deg her. Alt går i runder, og vil komme tilbake.

Ja, alle mente at gitaren døde på 80-tallet da synthen kom. Helt til Guns n' Roses slapp debutalbumet sitt i 1987, da forandret alt seg. Så vi får håpe at et nytt Guns n' Roses dukker opp snart ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet må holdes oppe av samlere . De trenger ikke spille stort , men de må opparbeide seg GAS .

Yngre folk må "smittes" med GAS ( de som gar penger) .

Ellers var vel " the last gitarhero" Dimebag  ? Etter Pantera har det egentlig stilnet gradvis av .

Ellers så brukes det mye gitar i country ( og lign.) musikken som er et stort marked i USA . Dette hjelper godt på .

Tror nok dagens yngre garde av  "hvite" gutter er blitt "femininisert" fra barnehage og fremover....de gamle gitarheltene var en "gutteklubb" av badboys . Dessuten er nok mange yngre nå opptatt av å lære noe på kort tid . Svært få blir dyktige på gitar uten å legge mange timer ned i øving . Tror nok mange yngre gutter nå har så mye annet å gjøre som stjeler tiden deres  .

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Markedet må holdes oppe av samlere . De trenger ikke spille stort , men de må opparbeide seg GAS .

Yngre folk må "smittes" med GAS ( de som gar penger) .

Ellers var vel " the last gitarhero" Dimebag  ? Etter Pantera har det egentlig stilnet gradvis av .

Ellers så brukes det mye gitar i country ( og lign.) musikken som er et stort marked i USA . Dette hjelper godt på .

Tror nok dagens yngre garde av  "hvite" gutter er blitt "femininisert" fra barnehage og fremover....de gamle gitarheltene var en "gutteklubb" av badboys . Dessuten er nok mange yngre nå opptatt av å lære noe på kort tid . Svært få blir dyktige på gitar uten å legge mange timer ned i øving . Tror nok mange yngre gutter nå har så mye annet å gjøre som stjeler tiden deres  .

 

Vi kan jo alltids litt krampaktig, hevde at Joe Bonamassa er en slags gitarhelt av nyere dato, men det blir på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.