Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson 2018-priser !?!?! Gitarens framtid


Pikachu

Anbefalte innlegg

Gibson priser seg selv ut av markedet med sinnsyke priser og tullete valg av f.eks. farger på gitarene. Og med over 50 milliarder kroner i gjeld i tillegg, er det bare et spørsmål om tid før noe alvorlig skjer. Det samme skjer forøvrig med flere Guitar Center-butikker i USA nå, salget av dyre instrumenter har stupt lenge og de sitter igjen med milliardgjeld. 

 

Og når en da kan kjøpe seg en rimelig gitar som er laget hos World Music i Sør-Korea, som innehar en helt vannvittig kvalitet, fete pickups, locking tuners osv, så bruker ikke ungdommene lang betenkningstid.

 

Gitaridolene våre som alle brukte/bruker Gibson eller Fender, er det nesten ingen av dagens ungdommer som gidder å bry seg om. Nå er det nye gitarhelter som får all oppmerksomheten og ingen av de spiller på hverken Gibson eller Fender. 

Av band som unge hører på og favoriserer i dag, er det i 95% av tilfellene band som spiller på Schecter, PRS, Dean, ESP/LTD og Jackson. 

Trist, men sånn er realiteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke jeg kjenner noen ungdommer (under 20) som er særlig interessert i gitarbasert musikk i det hele tatt, så det betyr vel ikke bare slutten for Gibson. Det er vel bare det at de er de første vi nå ser sliter med økonomien. Når det gjelder Gibson-fabrikken i Memphis, selges vel bare deler av den, da den er alt for stor for behovet de har?

Jeg ser absolutt ingen humor i at et veletablert varemerke som Gibson sliter. Salget av Memphis-planten er jo et forsøk på å hente inn en god del av gjeld og underskudd, men jeg er stygt redd for at dette fort blir symptomatisk for hele gitarbransjen etter hvert. Det er bare trist.

Vi får håpe mine mørke spådommer slår feil.

Endret av Audun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slashaxl skrev:

Kam trøste deg med at jeg har kjøpt gitar til treåringen i julegave 1f601.png dog ingen Gibson. Om interessen er der og blir der, vil jo vise seg..

Vel og bra, men faren er jo at poden blir stuck med å spille 30-70 år gamle låter. Jevnaldrende vil sannsynligvis ikke synes det er kult. ?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Audun said:

Nå tror jeg ikke jeg kjenner noen ungdommer (under 20) som er særlig interessert i gitarbasert musikk i det hele tatt

Nå må jeg være litt djevelens advokat her og spørre: Hvor mange ungdommer under 20 kjenner du i det hele tatt (på et nivå der du kjenner lyttevanene deres innen musikk)? Spesielt sammenlignet med den gangen du selv var på den alderen, som jeg regner med er tiden du sammenligner med.

Jeg mistenker at vi glorifiserer fortiden veldig mye her, og glemmer hvor mye søplemusikk som toppet listene og som ungdommen likte før også, rett og slett fordi søplemusikk blir fort glemt og kun en viss kvalitet (eller de virkelig, virkelig store landeplagene) står tilbake i minnet.

70-, 80- og 90-tallet hadde millioner av listetoppere som var alt annet enn gitarbaserte.

Endret av Naigewron
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er veldig aktiv i en katolsk organisasjon kjenner flere som er født i 2000(de er 17 år gamle) og til min alder(26) som spiller gitar.
Ingen av de spiller særlig gamle sanger :)

Går fortsatt mye gitar i pop/rnb, eller at de gjør om sangene til sine egne renditions med gitar.

De fleste av dem vet jo hvem John Mayer er.

Bruno Mars, Justin Bieber, Ed Sheeran, John Legend, Sam Smith, Jason Mraz, osv..

Endret av RalphDarwin
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor er jo at vi her er gitarister og musikere, så når vi var unge så hadde vi antakelig kompiser som ofte også var over snittet musikkinteresserte og kanskje også musikere. Ikke bare gjør det at vi muligens har et annet inntrykk av tidsperioden når vi var unge enn hva som kanskje fra realiteten, men disse kompisgjengene var ofte ikke de mest synlige i samfunnsbildet for f.eks. voksne, og er det antakeligvis fortsatt ikke.

Trendene går opp og ned, men jeg tror ikke vi skal avskrive hverken gitarer eller musikkinteressen generelt helt enda. Guitar Center har antakelig bukket under mye pga netthandel, og Gibson ser ut til å ha kjørt seg selv i grøfta av mange forskjellige årsaker. Det ser ut til at de har gjort en del dårlige beslutninger angående deres egne produkter, og de har nok også manglende evne til å konkurrere i et marked der mindre produsenter nå klarer å markedsføre og selge til kunder over hele verden via internett.

Endret av Naigewron
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.