CastorFiber

Rimelige og kurante pedaler, trenger tips

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg ikke har videre greie på effektpedaler. Jeg eier svært få, og følger ikke med.

Som før nevnt har jeg en bekjent som trenger noen løse pedaler. Han er fra Kurdistan, og har et ganske begrenset budsjett. Trenger råd om en rimelig pedalserie jeg kan anbefale for han. Han sier han trenger "alle typer", men det tror jeg ikke helt på, Tror mer på at han ikke helt vet hva han snakker om. Jeg kan såpass at jeg vet hvordan de forskjellige effektene fungerer, det er ikke noe problem.

Det å finne skjæringspunktet mellom hva som er så rimelig at han kanskje har råd til noen, og at de låter greit og er mekanisk solide trenger jeg hjelp til.
Tips? Veldig vanskelig å si noe om pris, altså.
Har noen noe rimelig som er pent brukt i "basisutvalget", så send meg en PM, men dette er i utgangspunktet ikke en "kjøpetråd", men for all del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel vanskelig å komme utenom Boss med disse kriteriene. Og Mooer får jo mye skryt, men jeg har ingen førstehånds erfaring med dem selv.

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TC har kommet med en serie som ligger på rundt en femhundrelapp pr pedal. Virker lovende. 

Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joyo har endel kloner av kjente og kjære pedaler. Har ikke testet dem selv, men byggekvaliteten ser veldig OK ut prisen tatt i betraktning.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han høres jo egentlig ut som en perfekt kandidat for en multi-effekt :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takket være snille forumister har han det. Han sliter med å lære seg å bruke den, men jeg ser at han har den stående. Det er alt for komplisert, og særlig når han kun snakker arabisk og kurdisk, og google translate sliter veldig med alle de tekniske uttrykkene i manualen. Jeg har forsøkt å forklare han prinsippet på norsk, med gode norske ord som "bank" og "patch", men jeg skjønner godt at han sliter med å forstå.

En litt eldre multieffekt er jo en utfordring for noen og en hver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også sett de nevnt i positive ordelag her på forumet. Tenkte litt på det når jeg startet tråden, mener å ha sett flere som har kjøpt "for å teste", og tenkte videre at kanskje noen hadde blitt liggende uten å bli brukt.

Bare for å presisere, jeg tror jeg har grei oversikt over effekttyper, men jeg følger ikke med på hva som er grei kvalitet for pengene. I den grad jeg har spilt i det siste, bruker jeg mulitieffekt. Det holder for meg, det er nok andre ting jeg bør prioritere, som for eksempel å øve litt.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler egentlig sterkt på at mannen blir misfornøyd med Mooer sine ting. De har jo alt, ofte i flere utgaver. Gi ham noen timer med YouTube og Mooer så skal han nok klare å finne noe. :)

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge han holder seg unna Metal Zone så er Boss solide greier. Har spilt i snart 20 år, går ofte for Boss fortsatt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting feil med Metal Zone, så lenge man klarer å bruke den :P

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Jeg skulle ønske jeg hadde en annen amp enn Studio Pro 112 :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Hotone?

sjekk litt på wish da? Har kjøpt et par pedaler der som har kostet ca 200 ink frakt. Ikke supre pedaler, men de fungerer faktisk bra nok til mang slags bruk. Ser det selges noe joyo og nux der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Hva med Hotone?

sjekk litt på wish da? Har kjøpt et par pedaler der som har kostet ca 200 ink frakt. Ikke supre pedaler, men de fungerer faktisk bra nok til mang slags bruk. Ser det selges noe joyo og nux der.

Takker og bukker, men jeg snakker nok ikke stammespråket godt nok. Hva er wish?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, CastorFiber skrev:

Takker og bukker, men jeg snakker nok ikke stammespråket godt nok. Hva er wish?

Beklager, snakker som at alle er på wish😂 Wish er et nettsted som tilbyr varer fra produsenter i Kina og selger det gjennom et «Norsk» nettsted. Betaling går gjennom klarna og er veldig sikkert. De har både app og nettsted (www.wish.com) Har utelukkende bra erfaringer med wish😊

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boss, MXR, Mooer og Electro Harmonix er solide merker med gode produkter. Joyo er greit, men styr unna Dyna Compressor. Den vrenger når den får kraftig signal inn. Det er nok en del variasjon fra modell til modell der. Jeg merker selv at jeg styrte unna Boss før fordi de bruker buffered bypass istedenfor true bypass, men i senere tid har jeg kjøpt stadig flere Boss-pedaler. Det er ikke kun pris som gjør at de har holdt statusen oppe i så mange år.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ME brettene til Boss i manual mode, helt enkle da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en Boss Katana? 

Ellers er jo Mooer innafor ja. Har selv bytta ut mye dyrere pedaler med Mooer, i hovedsak for plassen sin skyld, men hadde det ikke funka bra lydmessig hadde jeg nok heller gått for noe annet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da takker jeg for alle gode tips, og velger å avslutte tråden med å spørre om noen kan selge kurante rimelige pedaler til "markedspris" Det er ikke synd på fyren, og han trenger ikke almisser, men det vanskelig å orientere seg i et marked der språket er en pussig blanding av norsk og engelsk, når man ikke behersker noen av delene særlig bra.
Jeg er gjerne mellomledd, og betaler på forskudd. PM.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har fått noen tilbud, men jeg føler at det mangler litt informasjon her. 

Hva med budsjett?  Hvilken type musikk spiller han?  Er det noen lyder han savner?  Hva slags gitar og forsterker skal dette kobles til?

Å si at alt er av interesse, bare det er bra, billig og solid er litt som å si at noen ønsker seg en rimelig CD-plate til jul uten å si noe om musikksmak eller noe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med Audun og Affen. Boss er solide saker. Kan trampes på (uansett kroppstyngde) og kan fås for en relativt rimelig penge brukt.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, sarge skrev:

Jeg vet ikke om du har fått noen tilbud, men jeg føler at det mangler litt informasjon her. 

Hva med budsjett?  Hvilken type musikk spiller han?  Er det noen lyder han savner?  Hva slags gitar og forsterker skal dette kobles til?

Å si at alt er av interesse, bare det er bra, billig og solid er litt som å si at noen ønsker seg en rimelig CD-plate til jul uten å si noe om musikksmak eller noe...

Helt enig med deg i det.
Problemet er at fyren mangler språk og kunnskap. Basert på mine antagelser, vil jeg tro at klang, ekko, og effekter av typen chorus er det som er mest aktuelt. Han har en rørforsterker, husker ikke type, men han bruker den clean. Han spiller gitar og Saz, og jeg vil vel karakterisere det som folkemusikk fra midtøsten, noe han kanskje er veldig uenig i.
Eksempel:

Et hyggelig medlem har kommet med et fint tilbud om chorus, så det er dekket opp. Når det gjelder pris, så vil jeg tro det er billigere å få tak i en brukt Boss, Moer og så videre enn å handle nye. Det er vanskelig å si noe om budsjett, men tror vi snakker om noen hundrelapper per stykk. Som sagt, han er ikke i stand til å vurdere om en pedal til tusen kroner er bedre valuta for pengene enn en til 500, rett og slett fordi han ikke er kjent med pedaler i praksis. Han trenger å få kjennskap til bokser, slik at han kan vurdere. I den situasjonen er det kanskje ikke så lurt å bruke alle pengene sine på en signert Big Muff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av CastorFiber
      Er det noen her på forumet som har testet UV- herdende plast? Ser det lanseres som et alternativ til såkalt superlim. Koster jo ikke allverden, men kunne være morsomt å høre om noen har testet dette til småreperasjoner. En av ulempene med superlim er jo at det ganske fort blir gammelt og ubrukelig på flasken, hvis man ikke bruker store mengder hver dag.. 
      Videoen er kun ment som et eksempel, det finnes sikkert mange leverandører som har slike produkter.

• Av CastorFiber
      Det hadde vært greit å eie en billig mikser. Trenger ikke mange kanaler, men jeg er glad i miksere med "slidepoter", fordi det er enkelt å se nivået. Trenger ikke mer enn åtte kanaler, og det holder strengt tatt med to preamp- kanaler. Er det flere, går det helt greit. Litt kling og klang er fint, men ikke veldig viktig. Vi snakker er om lavere prisklasse, type Behringer eller noe lignende. Dette er ikke noe jeg kommer til å tjene penger på å bruke, men det er litt upraktisk å skru ut 16- kanaleren fra racket. Derfor, virker den, har åtte kanaler, ikke for dyr, for fjong, så send meg en PM. Penger er fint, eller om du har lyst på noe annet, så er jeg åpen for bytteforslag. Jeg har mye rart.
    • Av CastorFiber
      Er det flere enn meg som får denne når man forsøker å lime inn fra utklippstavlen? Skjult innhold - vennligst logg inn, det har virket før. Bilde er tydeligvis greit, men link til en annen tråd på forumet feiler, og det samme gjør det å lime inn en URL fra Youtube.
      Tråden jeg har forsøkt å lime inn i, er humortråden.
      Fikk lagt inn lenken uten embedding ved å bruke kodeeditormodus. Det skal jo ikke være slik.
    • Av CastorFiber
      Jeg har tenkt på dette ganske lenge. Ikke overraskende har andre hatt de samme tankene.
      Om noen år er det bare gamle gubber som holder på med gitarspilling. Les, og men gjerne noe. Engelsk.
    • Av CastorFiber
      Jeg har en ung dame i omgangskretsen. Hun liker Hello Kitty, og får veldig slapp input når det gjelder det å bli en utøvende musiker.
      Derfor har jeg tatt på meg det ansvaret "onkler" bør ha, og i flere år handlet og gitt bort ting som lager lyd til henne.
      - Hun fikk et "keyboard" fra Clas, som hadde tangenter, og en masse fine knapper som lagde en type dyrelyder når man trykket på dem. Foreldrene fortalte henne at det var "i stykker" da batteriene var oppbrukt.
      - Året etter fikk hun et munnspill, og det samme fikk bestemoren, slik at de kunne spille sammen. Da ble det fra foreldrehold opplyst om at hun "var for liten" til å spille på det.
      Det er ikke så greit å ha slike foreldre, men etter å ha overveid både trommesett og elgitar, valgte jeg en ukule. Den var billig, rosa, og med et sett med klistremerker fra OBS var julegaven i havn.
      Problemet er bare at ukulelen er uspillelig. Ordet "setup" mangler tydeligvis i det kinesiske språket, og i hvert fall når ukulelen kostet under to hundre norske kroner, inkludert frakt. Når forhistorien kan antyde at den ikke blir brukt, er det en passelig sum. Jeg håper at den havner på en knagg på veggen, i det minste.
      Nok prat, la oss se hvordan man kan forandre et leketøy til noe som i det minste er spillbart.
      Først litt om skalalengde. Strengehøyden på en ukulele er viktigere enn det man skulle tro. Siden skalaen er så kort, så blir det surt når man strammer strengen ved å klemme den ned til gripebrettet, Siden det er omtrent umulig å spille rent på en sopranukulele, og i hvert fall av denne typen, må man bare forsøke å forbedre så godt man kan. Båndene er ikke akkurat finjusterte, så derfor tar produsentene i så det knaker, og ganger med ti med hensyn til strengehøyden.
      Derfor er disse kinaskrotsakene egentlig en fornærmelse mot det fine instrumentet en skikkelig ukulele er, og kan knapt regnes som noe man kan lage musikk på.
      Teknikkene som beskrives her, egner seg ikke til "finjustering" på gode gitarer, men det er godt nok i denne forbindelsen. Skulle man dumme seg ut, er det jo ikke mange kronene som går tapt.
      Her er altså innkjøpet i all sin prakt.
      Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=http://media.gitarnorge.no/img/30015f5f27d22deb051b01ea5dd6f76f/20141220_DSC_1238.jpg&key=047463be325937170a14de087f62a6efa14ea899b89697d22c5845b42120308e">
      Kostmalt, matt lakk, men den har den rette rosafargen, og broen er forbausende rett plassert. Strengehøyden er rett og slett grusom, og det er ikke mulig å få til noe som minner om brukbar musikk på den. Så, til verket. Punkt en på programmet er å måle strengehøyden på slutten av gripebrettet, og så slipe vekk alt, minus rundt en millimeter eller så.

Dette er en bit med finér, og så er det limt fast en bit med vanlig sandpapir med dobbeltsidig tape. Det er smart å ikke bruke et lim som er alt for sterkt, for da kan man bytte ut sandpapiret når det blir slitt. Det er litt viktig å bruke en trebit som ikke slår seg, så finerrester er fine saker. Merk opp, og slip til du får fjernet det du vil. Blir det veldig lite igjen, kan man bruke litt gaffattape til å lage en slags "holder", men det regner jeg med du skjønner hvordan man kan få til. Slip, stort sett i lengderetningen, og snu ofte til tusjen blir fjernet jevnt. Snu oftere enn det du tror du trenger.
      Da har vi fikset halve problemet. Det er å overdrive hvis man sier at nøtta er godt justert. I denne sammenhengen er det godt nok å gjøre som følgende- ta en linjal i stål, legg den mot nøtta og merk av med en tynn blyant. Linjalen er omtrent en mm tykk, og så kan man file ned til man fjerner halve streken. Jobben tar ikke lang tid, da plasten stort sett er omtrent like hard som en moden banan. Man kan klare seg med et billig nålefilsett fra Biltema. Bruk litt tid likevel, og sjekk ofte. Det lønner seg.

Skyv linjalen helt bortil, og sett strek, og så kan du file. Bruk gjerne spissen på en spiss rundfil, hvis du har en som er liten nok, og husk at sporet til strengen gjerne kan skrå bittelitt bakover mot hodet. Jeg har ikke bilde av det ferdige resultatet etter filingen, men det synes knapt nok.

Sluttresultatet ble altså slik.

Dette er ikke akkurat noe kvalitetsinstrument, men slik jeg vurderer det, er det faktisk noe som er spillbart, den kan stemmes, spilles ganske rent på, selv om lyden ikke overdøver så mye.
      Totalt sett oppnådde jeg det jeg ville, å forandre et leketøy til et instrument, om enn veldig billig og ikke så veldig bra.