Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utbedring av halslomme


Anbefalte innlegg

Har plukket frem en hjemmelaget telekropp som jeg laget av en Ikea-benkeplate for noen år siden. Den gang da var jeg noe unøyaktig med oppmerking/utfresing av halslomme, slik at passform ikke ble helt bra (liten glipe i overkant). Kunne tenke meg å prøve å fikse dette, og trenger da tips til hvordan. Ser selv for meg et par alternativ: lime inn et trestykke som passer perfekt i lommen og frese ut på nytt, eller "forskale" og fylle ut noen mm med epoxy bare rundt kantene, for så å frese bort igjen til riktig passform. Er dette fornuftige metoder? Og hva er evt. lurest?

(Bommet også litt på plassering av brua, så tenker å gjøre dette også opp igjen, etter at tilpassing av halslomme er gjort. String through-bru så ingen hull gjennom kroppen å ta hensyn til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo maskere et par lag med maskeringstape på hælen til halsen, montere den og så fylle imellom med epoxy. To lag med maskeringstape vil gjøre at du får ut igjen halsen og vil få en fint tilpasset halslomme. Men vær sikker på at du klarer å få ut igjen halsen. ?Jeg så en YouTube-videoer der det ble gjort sånn. Et nytt trestykke skulle også fungere fint, legg ut noen bilder da, lettere å se det da. 

Endret av arneK
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, arneK said:

Du kan jo maskere et par lag med maskeringstape på hælen til halsen, montere den og så fylle imellom med epoxy. To lag med maskeringstape vil gjøre at du får ut igjen halsen og vil få en fint tilpasset halslomme. Men vær sikker på at du klarer å få ut igjen halsen. 1f642.pngJeg så en YouTube-videoer der det ble gjort sånn. Et nytt trestykke skulle også fungere fint, legg ut noen bilder da, lettere å se det da. 

Aha, det var lurt :) Må skaffe en hals før jeg kan legge ut bilde, da den tidligere brukte halsen nå er i bruk på en annen gitar ;) Mulig det kan bli tricky å få fylt hele glipa skikkelig med epoxy, det er vel ikke kjemperennende? Den er kanskje 1mm på det bredeste om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.