Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To forsterkere/stereo, trenger tips og tanker


AkE

Anbefalte innlegg

Har selvfølgelig klart å blitt hekta på noe nytt(for meg). Fant ut at jeg måtte teste å kjøre to forsterkere samtidig, splittet signalet med Tc Flashback i slutten av pedalrekka, låt dritkult med pingpong-delay. Med videre fikling og testing så prøvde jeg å kjøre ac15`en litt hardt og cube 30 (eneste jeg hadde tilgjengelig nå) clean, og syns dette låt enda bedre. Så etter enda mer omrokkering så kjører jeg nå gitaren inn i Russian muffen så inn i rc3 loopern for å splitte signalet, signalet som går inn i vox`en har alt av overdrive og distortion, signalet som går inn i cuben har bare delaypedalen. Dette er bare en midlertidig løsning for å teste ut litt, så må finne komponenter som kan hjelpe meg å få til dette litt mer permanent.

Så trenger tips og triks egentlig på hva som trengs. Trenger en signal splitter av noe slag, helst med face kontroll? leste også om noe jordingsproblematikk, ikke satt meg inn i dette. Noen som har forslag til hva som må handles inn? Noen som kjører to forsterkere i en annen løsning?

Og til slutt jeg må jo ha en amp til, hva ville du kjørt sammen med en ac15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at jeg trenger for mye switching i mellom ampene, kan vel i verste fall sette tunern foran den ene hvis jeg har behov for å kjøre bare en forsterker. Noen i Norge som har den Lehle splittern? Fant bare Evenstad men de var utsolgt.

Hvor i signalkjeden splitter dere signalet? (og hvorfor)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 forsterkere kan du velge mellom et stereo-oppsett, eller et wet/dry-oppsett.

Stereo låter best på øvingsrommet, wet/dry er mer praktisk live.

I et stereo-oppsett brukes gjerne stereo chorus/delay/reverb på slutten av effektkjeden, så da trengs det ingen dedikert splitter.

Wet/dry kan gjøres på flere måter, men hovedprinsippet er å kjøre en forsterker uten effekter (kan evt ha boost/vreng/compressor, men ikke «våte» effekter som chorus, delay etc.), og en forsterker med. Her vil du vanligvis trenge en splitter.

Gitarister med Ole Brumm-mentalitet velger gjerne wet/dry/wet, da trengs 3 forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selvbygd splitter, sikkert ganske lik innmat som mooer sin. Så lenge jeg passer på å koble forsterkere i samme uttak så er støyen akseptabel.
Lehle p-split står på ønskelista men frem til jeg får skaffa meg en sånn så funker billig splitter helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-split er en passiv sak hvor de to utgangene er isolert, så groundloop blir fraværende og er en langt tryggere løsning enn en simpel ABY løsning. 

Jeg prøvde også å splitte slik at jeg kunne kjøre to amper samtidig med en Fender ABY... mer at disse reduserer signalet svært mye så det må kompenseres for... hvis ikke blir det låtende ynkelig. Ikke å anbefale. Kan selges for en rimelig penge til noen som vil prøve seg ☺️

Dersom en har en pedal med stereo ut (TC Electronic Flashback Delay for eksempel) så er denne buffret og gir godt signal også i stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på å prøve denne https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/Art-CoolSwitchPro-Isolated-A-B-Y-Switch/12YT

Ser ut til å ha alle bjellene og klokkene som trengs, man kan vel switche posisjonen på kablene på høytalern, men noen ganger er det ålreit å kaste penger på ett problem også.

Vurderte litt en jazzchorus som forsterker nummer to, men heller vel i Fender retningen tipper jeg, iallefall noe med mer headrom en Vox`en. Men selv med Cube`n så får jeg ganske så fet lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.