Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om støy fra pedalbrett


Pledrik

Anbefalte innlegg

Har prøvd å sette meg litt inn i dette, og søkt etter andre tråder men finner ikke noe fornuftig & forståelig svar så prøver her:

Jeg kjører et relativt enkelt setup på øvingslokalet; et pedalbrett med chain; gitar > volumpedal (en Mission pro sak) > boss tuner > Wampler euphoria (OD) > Durham Crazy Horse (fuzzilicios) > Keeley Dark Side (modulasjon / delay / fuzz in-a-box) > Boss Digital delay > Lehle splitter som går inn i hhv en VOX AC30 og en gammel Tweed Fender. Splitter er forsynt med egen strøm, resten drives av en Cioks DC5 med en daisy på den siste pedalen (det er 5 uttak). All kabler er av bra kvalitet, og det eneste svake leddet i lydkjeden er han som holder gitaren...

Det som plager meg er at det er et merkelig og helt sporadisk støy i lydbildet. Antar at det ikke er jordingstøy ettersom det er helt uavhengig av gitaren (like mye med volum av og på, samt null utslag på å holde på strengene). Som oftest så er det helt stille, men plutselig så kan det være en øving med ganske merkbar during / støy. Da har det ikke vært noen som helst endringer på pedalbrettet. Sist gang så endte jeg opp med å koble signalet kun gjennom Wampler'n og Delay'en, og da forsvant støyen. MEN det som er rart er at det er helt vilkårlig hvilken pedal støyen kommer fra. Hvis jeg feilsøker så kan det være splitter'en den ene gangen, for så å være Crazy Horse'n den neste. Kablene er sjekket, og jeg endrer ikke rekkefølgen på kablene. Kjører begge ampene og pedalbrett på samme kurs (riktignok på en vanlig skjøteledning). Vi har jo en del annet stæsj på lokalet som etter hva jeg skjønner kan påvirke dette, men er som sagt helt grønn på slikt og trenger litt input fra noen med flere hjerneceller enn meg. Er det noen basic forklaring på hva som kan lage støy, eller er det helt hipp som happ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du må kjøre daisy chain, pass på å isolere gainpedaler og digitale pedaler fra hverandre. Digitale pedaler har en tendens til å sende klokkestøy til jord, det er ikke så morro å booste opp.

Fuzz er også lurt å kjøre på egen isolert output, særlig hvis det er en pedal med høy mojofaktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ptr skrev:

Sett batter i de som daisychaines og se om det hjelper. I så fall skaff isolerte utganger der óg.

I det jeg leste denne så kom jeg på at dette var en god ide:).

Takk igjen for gode tips - skal på øving i morgen så får teste ut litt ting & tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pledrik said:

I det jeg leste denne så kom jeg på at dette var en god ide:).

Takk igjen for gode tips - skal på øving i morgen så får teste ut litt ting & tang.

Alternativ 2: det er tweeden din som er for dårlig, selg den billig til meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på øving i går, og med litt mer feilsøking (støyen var ikke like fremtredende som sist, men absolutt til stede) og justering fikk jeg alt helt støyfritt. Måtte kjøre batteri i volumpedal og Crazy Horse'n - og resten har jo isolerte utganger så da gikk det veldig bra. Takk for gode råd & tips - gotta love GN:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.