Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tema: Volum på amp eller pedaler?


Griffin

Anbefalte innlegg

K... her er muligens ett lite tema for diskusjon... jeg får ikke utfordret det så mye hjemme for tiden, men...

Det er skrevet i stein og ikke til å diskutere at gitarforsterkere låter best når en kommer seg greit opp i volum.
Aller helst skal en vel skru opp enten til brekkpunktet eller over og justere med volum på gitaren.

Det jeg ikke hører like mye om, men som er min erfaring er at også pedaler låter best når volumet er greit skrudd opp, men om en gjør begge deler så ja, da blir det noe høylydt da.

Så hva gjør folket der en må holde volumet litt nede? Skrur dere ned på ampen(e) eller skrur dere ampene så høyt det lar seg gjøre og setter pedalene på unity?

Jeg tenker da selvsagt på Overdrive, Distortion og Fuzz som er mest kjent for nettopp å ha en volumkontroll :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audun skrev:

Skrur ned på ampen og i noen tilfeller på pedalen. 

Det er det jeg gjør i dag, minus å skru ned på pedalene. Det er fordi jeg har egen OD til komp og egen til lead, så da bevarer jeg forholdet mellom de to... men startet å tenke on jeg kanskje skulle gjort motsatt og skrudd ned på pedalene og opp på ampen for å få opp varmen på røra litt?

2 timer siden, evergud skrev:

Dempeledd mellom høyttaler og amp. Eller skaffe seg en mindre høylytt amp.

Dette er selvsagt begge muligheter, men ikke tema.

Jeg er ute etter erfaringer/meninger på om det er viktigst å dempe lyden på amp eller pedaler ☺️

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mastervolumet på forsterkeren (eller så velger jeg helst amp etter forholdene). Vil beholde gain-strukturen før preamp så godt det lar seg gjøre. Spiller endel clean, så jeg trenger bittelitt boost fra pedalene når jeg sparker de inn, ellers forsvinner fort gitaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører pedaler inn i helt clean amp med god headroom,  begrenser det seg fort hvor høyt du kan sette volumet på vrengpedalene om du vil ha god balanse mellom clean og vreng, så der har man ikke så mye valg.

Inn i en liten tass som f.eks en Vox AC10 som ikke har headoom å snakke om, låter det klart best med mine vrengpedaler med volumet ganske høyt.

Om man kjører med grunnlyd med en del vreng utgjør ikke høyt volum på pedalene noe spesielt med opplevd volum, det blir bare mer gain, så der kan man teste begge deler og finne ut hva som øret liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor er at amper oppfører seg noe ulikt i ulike lokaler. Min JTM45-klone er en ganske clean amp med masse headroom, og uten master. Jeg har tre od/boost-pedaler hvorav en har to kanaler, så en del av lydsjekken min er å finjustere nivåer på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Audun skrev:

En annen faktor er at amper oppfører seg noe ulikt i ulike lokaler. Min JTM45-klone er en ganske clean amp med masse headroom, og uten master. Jeg har tre od/boost-pedaler hvorav en har to kanaler, så en del av lydsjekken min er å finjustere nivåer på alt. 

Det er sant... men kanskje mest aktuelt når en kan ha litt takhøyde hva volum angår?
Vi er seks stykker i bandet og ofte ikke så lang tid på oss til lydsjekk, så det raskeste er å sette volumet på ampen...

Bakgrunnen for tankerekken er en gig vi gjorde nå sist helg hvor jeg hadde volumet på ampen helt ned på 2 (Fender '68 Custom Deluxe Reveb). Dette er det lavest jeg har hatt på en spillejobb. PA'n tok seg av lyden egentlig i sin helhet både på scene hvor jeg hadde omtrent all lytting i monitor og ut i lokalet...

Jeg holdt volumet på pedalene på det jeg pleier... men skulle jeg kanskje heller ha skrudd opp ampen til 3,5 (f.eks) og heller justert det ned på pedalene? 

Det er en kjennsgjerning at forsterkere jobber best når de skrudd opp litt... ofte til den ofte omtalte sweetspot'n... men dette henger kanskje gjerne igjen sammen med styrket på inngangssignalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler en viktig faktor her er hvor ofte man egentlig har anledning til å bruke sin egen forsterker kontra å spille på backline.

Jo oftere man må spille på tilfeldige backline-amper, jo viktigere er det vel å ha mest mulig av lydmulighetene og styringen på pedalbrettet?

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt avhengig av amp-type, høyttalerelementer og hva slags od, boost, dist osv pedaler man har. Noen amper låter flatt og kjedelig om du ikke drar på litt, høyttalerelementene har definitivt noe å si og noen pedaler har en forkjærlighet for å få litt skikkelig volum før egenskapene kommer til sin rett.

Min erfaring er at det må justeres etter der du er og hvilken lyd du er ute etter. Ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ingen fasit. Om man ofte spiller på div backlineamper er det meget lurt å ha pedaler som er fleksible nok.

Om du spiller metall og alt man har i bagen er en TS-9 eller SD-1, sliter man når du blir levert en Fender Twin som backlineamp! :)

Endret av Blix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blix skrev:

Definitivt ingen fasit. Om man ofte spiller på div backlineamper er det meget lurt å ha pedaler som er fleksible nok.

Om du spiller metall og alt man har i bagen er en TS-9 eller SD-1, sliter man når du blir levert en Fender Twin som backlineamp! :)

Om du spiller metal, bør du vel sørge for at du får levert noe annet enn en hvilken som helst Fender amp, så lenge pedaler ikke greier å levere lyden du trenger for seg selv. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Audun said:

Om du spiller metal, bør du vel sørge for at du får levert noe annet enn en hvilken som helst Fender amp, så lenge pedaler ikke greier å levere lyden du trenger for seg selv. ;) 

Når Marshallen du først fikk blåser i andre låta og alt som er tilgjengelig er en Twin, gjelder det å være forberedt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Blix skrev:

Når Marshallen du først fikk blåser i andre låta og alt som er tilgjengelig er en Twin, gjelder det å være forberedt. :)

Derfor; pedalrig! ? Jeg er forresten veldig spent på hvordan pedalbrettet mitt gjør seg på Super Reverben når jeg får den. ? Hadde vært kult å spille en metalgig med en gammel Fenderamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.