Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kasse/akustisk gitar


Lessah

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer nå å gå til innkjøp av en akustisk gitar. Har aldri spillt før(bortsett fra de få musikktimene vi hadde på ungdomsskolen), så jeg er ganske blank på hvilke gitarer som er bedre enn andre.

Er villig til å punge ut 5000 kroner, men dersom prisen ligger på noen hundrelapper mindre er det bare positivt.

Jeg lurer på er hvilken gitar som er den beste til denne prisen(gjerne link til steder hvor gitaren selges(ikke si www.qxl.no))?

Takk for svar!

Pannekake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig uansett ville ikke ha gått så høyt som 5000 kr på den første gitaren.

Greit dersom man har mye penger (vet ikke jeg), men du skal kanskje også ha kasse, strenger, tuner, plekter :P noen lærebøker, gitar-stativ

og muligens også lærer.

Dessuten sier du at du ikke har spilt så mye før så hvor godt du egentlig liker det er vel ikke mulig å si enda.

Jeg kjøpte en Jiwestone akustisk til ca 2500kr og kommer til og bruke den til jeg er såpass "god" at jeg finner glede i og spille mer i den forstand at det er lettere, først da kommer jeg nok til og kjøpe en dyrere gitar.

Hvor god min Jiwestone gitar er i forhold til lyd og pris vet jeg faktisk ikke, noen av de mer drevne akustiske spillerne her inne vet kanskje litt mer om generelt rykte i henhold til pris, merke og kvalitet.

Men for all del gjør hva du vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. jeg nevner ikke no om pris, for der må du velge selv..

Men ta en dag hvor du drar rundt til alle musikksjappene du vet om, og spør om hjelp, prøv gitarer, spille masse etc..

VIKTIG: Si at du vil ha en gitar til gjerne under 5 sleipe, men at du kan klare 5 også. For at du virkelig skal velge den som passer deg best, ber du expiditrisen ( :P ), om å ikke nevne pris i det du prøver gitarene. Da finner du den som er best å spille på. Forteller hun deg at denne gitaren koster 5000 og denne 2000 blir den til 5000 plutselig mye bedre å spille på..

Så, når du har vært i alle, tar du deg en tur på McD/BK og slapper av, mens du tenker over de tre beste gitarene du har prøvd i løpet av dagen. Etter nøye tenking drar du tilbake og avholder en "finale" mellom de tre gitarene, hvor du til slutt velger den som er best å spille på. Pris må ikke ha noe å si her.

Så er du ferdig :)

Mine tanker hvertfall.. :wink:

Chill 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke jeg heller ville gått så høyt som fem tusen for første gitaren. Ville trolig kjøpt meg en cort eller morgan. Veldig viktig at du prøver gitarer på lokale butikker og finner ut hva som er mest behagelig for deg.

Mange starter med nylon strengsgitar(inkl meg)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en akkustisk gitar, men det var mest for å ha en i tillegg til el-gitaren min, som jeg spiller på til vanlig.

Anyways, det var en Cort-gitar med stålstrenger som kosta 3000, og den er jeg superfornøyd med. Tror ikke du trenger å punge ut noe mer enn det i hvert fall.

Ang. hvorvidt du skal ha nylon eller stål, så har jeg begge deler (mamma har en gammel nylonstrenger som jeg brukte før jeg fikk el-gitaren). Jeg synes definitivt stålstrenger er best, mest på grunn av lyden, samt det at det er litt flere bånd tilgjengelige på halsen.

Men igjen, prøv før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har nå bestemt meg for ikke å gå over 3500kr(3500 er maks), da dette er den første gitaren jeg har tenkt til å kjøpe.

Har funnet ut at jeg ikke kan fordra lyst treverk på gitarer(ikke spørr om grunn :? ), så er krav er at treveket skal være mørkt/svart eller noe annet i den duren.

Har sett litt på www.riff.no, men der har de ingen av merkene dere har nevnt ovenfor. gikk inn på www.Jiwestone.no, men fant ikke noe som jeg likte. Tenkte litt på HD-10, men den kjedelige fasongen skremte meg vekk.

1: Hvordan er lyden i Ibanez gitarer? Gode gitarer for nybegynnere? (Stilige er de i hvertfall... :lol:)

2: Har dere noen gitarer å anbefale?

3: Hva slags tilbehør burde jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale den gitaren jeg kjøpte, en svart/sunburst-farga Cort-gitar til 3k, kjøpt på Myrbraathen Musikk i Oslo.

Til en akkustisk gitar trenger man jo ikke forsterker osv, men det kan jo være greit å ha en elektrisk stemmemaskin med mindre gehøret ditt er trent fra før. Koster 300.

Reim er også praktisk, koster alt fra 50kr til 500 avhengig av om det skal stå SEX på den :P (noen andre som har sett den reima?)

Du kan jo kjøpe et stativ, eller et "horn" til å skru i veggen, for å henge gitaren i, men det funker fint å sette den inni et hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.