Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Balansert kabel som instrumentkabel


Gjest finnD

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som vet om det er noen ulemper ved å bruke en balansert kabel isteden for vanlig instrument- kabel? Skal brukes mellom pedalbrett.

Klarte å kjøpe feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem.

Edit- "nerdemodus".

Det som skjer, er bare at den ene lederen i den balanserte kabelen ikke blir brukt. Man kan problematisere rundt dette, og mene at det kan bli litt forskjell i motstand i kabelen, og at det blir litt forskjell i lyd, særlig hvis det er en lang kabel. For veldig mange av oss er det nok vanskelig å høre forskjell, særlig etter at "trommeslager og så videre". 
Etter det, kan man jo også spekulere litt i hvor kontaktpunkter på hunplugger er plassert, men jeg har aldri opplevd at det har noe å si. Stort sett vil den ene lederen enten ikke bli koblet til i det hele tatt, eller også bli koblet sammen med jordstrømpen. Det avhenger av hunpluggene.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sarge skrev:

I hifiverdenen kobles gjerne skjermen til signaljord i "sender"-enden. Vet ikke om det lar seg overføre til instrumentkabler.

Det er jo bare å kappe. Vet at noen driver med dette når det gjelder gitarer også, men jeg tviler på at jeg hører forskjell. Jeg vet at det er mulig å trene opp hørselen til å høre mindre nyanser enn det jeg gjør, men uansett vil jeg anta at forskjellene er veldig små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.