Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Å åpne et lukket kabinett


Anbefalte innlegg

Dette er en quickfix av et Fender SC112 gitarkabinett, som har fått installert et Jensen c12k element. 

Jeg synes at lyden fra det lukkede kabinettet var litt ullen og bestemte meg for å lage en semilukket/-åpen variant. Etter å ha vurdert ulike måter å gjøre det på, fant jeg ut at noen hull med en passende hullsag ville være fort gjort og kanskje også godt nok. Som tenkt, så gjort.

Jeg synes resultatet ble ganske bra designmessig, og en god del bedre lydmessig. Morsomt.

thumbnail-2.thumb.jpeg.edca07b29197c0b3a29038949f73f499.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gjøre nesten motsatt med åpne kabinetter. Jeg synes ofte åpne kabinetter blir skarpe i lyden, og skjærer ofte til en plate av tykk skumplast som dekker baksiden. Det blir ikke helt lukket, men demper nok til å få litt mer fylde i lyden.

Jeg har vel for øvrig ikke hatt skikkelig lukket kabinett på gitarforsterkere. Jeg er enig i at det kan bli ullent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lokmund skrev:

Sånn tilbake til tema: God diy! 

Det finnes vel inserts eller lignende som kan kjøpes for å sette i hullene, dersom man er som meg og hadde hengt seg veldig opp i eksponert kryssfiner :P

Jeg har lurt litt på om jeg burde sette inn noe, så jeg er veldig interessert i inserts. Vet du hvor jeg kan få tak i det?

Jeg vurderte også å smøre inn kantene med sort fugemasse, men har foreløpig ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra openback til "lukket" etter å hørt lyden fra amp når den sto inni ei kasse som lukket den alle kanter. Ikke 100% lufttett, men låt så mye bedre. Lagde da et "lukket kabinet» med å lage en bakplate (montert med hengsler oppe i bakkant av amp) med sidevegger utenpå eksisterende. På spilling tok man bakveggen ut og tiltet amp bakover. Fikk lyd opp mot øra samtidig som tilt med hengslet bakplate/sideplater utgjorde "lukket kabinett". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.