Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan velge komponenter?


Anbefalte innlegg

Jeg har sånn smått begynt å lefle med modding, og lærer meg litt om elektronikk underveis. Nå sitter jeg og kikker på sidene til elfa.se fordi de var de eneste hvor jeg kunne finne komponenter med de verdiene jeg skal ha. Problemet er at når jeg søker etter transistorer resistorer med en gitt verdi, så får jeg gjerne opp et hav av alternativer! Ingen av sidene som jeg har henta oppskriftene for mine prosjekt fra, kommer med så mye som et kvidder om hvilken 270 ohm/5-watt motstand det er jeg trenger... Her er de fire toppresultatene:

- https://www.elfa.se/en/wirewound-resistor-270-ohm-arcol-v5a-270r/p/11086101?q=+270+ohm+5+watt&page=2&origPos=2&origPageSize=25&simi=84.18

- https://www.elfa.se/en/wirewound-resistor-270-ohm-10-vishay-kka050b2700klj000/p/16024630?q=+270+ohm+5+watt&page=3&origPos=3&origPageSize=25&simi=84.18

- https://www.elfa.se/en/wirewound-resistor-270-ohm-arcol-acs5s-270r-tr/p/16064364?q=+270+ohm+5+watt&page=4&origPos=4&origPageSize=25&simi=84.18

- https://www.elfa.se/en/resistor-270-ohm-panasonic-automotive-industrial-systems-erg5sj271/p/30015753?q=+270+ohm%2F5-watt&page=1&origPos=1&origPageSize=25&simi=84.22

Så hvordan velger man egentlig komponenter?... Jeg tror jeg skal spare dere for å gå så veldig inn i detaljer for de enkelte komponentene, jeg kan jo ikke spørre for hver bidige jeg skal ha!

 

EDIT: Glem det. Jeg har noen timer med nettsøk og lesing foran meg ser jeg...

Endret av Kerplunk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret i forhold til forsterker-bygging eller modifisering er å bruke 1W metallfilm motstander til alt, unntatt der hvor høyere watt-styrke er spesifisert/naturlig å velge. Da er det ofte "Metal Oxide" som brukes.

Dette er selvsagt grov overforenkling. Mange steder i en typisk forsterkerkrets er det helt kurant å bruke 0,5 W, men prisforskjellen på 0,5W og 1W er minimal, så da vil jeg personlig foretrekke å forenkle logistikk/innkjøp ved å kjøre en variant.

Kondensatorer/capacitors er mer smak og behag. Jeg bruker gjerne Polypropylen, pga. prisen. Noen ganger Sprague Orange Drops, et velprøvd alternativ for gitarforsterkere. En vakker dag skal jeg bygge 2 tweed Champ forsterkere med alt identisk utenom kondensator-merkene, for å teste om det virkelig er noen merkbar forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det litt dobbeltposting her, men når jeg kjøpte deler til Valve Jr-prosjektet mitt, så gjorde jeg det så enkelt som å kikke inn i ampen og så kjøpe samme type men med nye verdier. Hadde ikke du to Valve Jr? Det hadde vært spennende å kunne kjørt a/b test av forskjellige verdier eller typer for å se hva de gjør. Har du modda de likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎11‎.‎2017 den 23.28, Kerplunk skrev:

Nå blir det litt dobbeltposting her, men når jeg kjøpte deler til Valve Jr-prosjektet mitt, så gjorde jeg det så enkelt som å kikke inn i ampen og så kjøpe samme type men med nye verdier. Hadde ikke du to Valve Jr? Det hadde vært spennende å kunne kjørt a/b test av forskjellige verdier eller typer for å se hva de gjør. Har du modda de likt?

Stemmer, 2 VJR. Den første er det såpass lenge siden jeg rotet med at jeg ikke husker helt hva jeg gjorde, men byttet i hvert fall utgangstrafo og fikk ned B+ spenningen (forsterkeren har for høy bias). Det var et læreprosjekt, visste knapt forskjell på ohm og volt når jeg begynte. Tror ikke jeg gjorde så mye for å få forsterkeren til å skifte tonal karakter. På VJR #2 har jeg også skiftet trafo og endret noen komponentverdier. Har tenkt å skifte ut hele kretskortet med "turretboard" fra Watts audio bare for moro skyld.

Jeg har ikke vært så flink til å dokumentere/skrive ned det jeg har gjort, det er nesten en forutsetning for å kunne vurdere hvilken effekt ulike endringer (av komponenter m.m.) har.

Hovedgrunnen til at VJR har vært så populær som modifikasjonsprosjekt er at den hadde flere åpenbare designfeil fra fabrikk, som var forholdsvis enkle å korrigere. Tror ironisk nok at det gjorde den mer populær, fordi når de først hadde rettet alle disse feilene (i versjon 3 eller 4), så tok det ikke lang tid før den ble fjernet fra Epiphone-katalogen! :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.