Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt slagverk innkjøpt, nå trenger jeg triggere


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Som dere skjønner så har jeg lyst på triggere. Har noen prosjekter på lyr der jeg trenger å legge inn noen spesialeffekter på skarp/tammer og triggere tenker jeg ta er løsningen.

Men dette er jeg helt uerfaren på. Kan dette kobles i en boks som kun gir meg et midisignal? Hvilken boks trenger jeg da og er brukbar? Alt skal skje via MIDI til pc så trenger ikke noen boks med noen effekter eller lignende. Er det stor forskjell på kvaliteten på triggerne? Vet noen bruker triggere for å start f.eks gater og lignende. Hvordan fungerer det?

 

 

 

Endret av Soundmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! 

Har ikke sett denne tråden før nå, så kan være julenissen har kommet med noen triggere til deg?

Uansett, en trigger er som oftest bare en piezoelektrisk mikrofon. Spenningen disse lager blir så tolket av en ekstern boks, typisk med flere jack innanger. Kvaliteten varierer noe, men mest på mekanikken rundt selve piezoen. Noen er lettere å justere slik at du får best mulig velocityrespons.

Jeg har ikke vært borti en modul som ikke klarer det den skal, dog de kommer ofte med lyder som ikke låter særlig bra...

 

Hvis du har lyst til å prøve deg på DIY så kan du snekre sammen noe som funker for prototype for en 30 kroner på ebay. Piezo buzzer, arduino mini/nano, midi plugg og et par ~220ohm motstander er alt som skal til.

 

Skal du kjøpe så ville jeg bare sett på et par forskjellige og funnet den som føles best (mekanikken). 

 

Lykke til!

 

PS: MIDI for gate er ikke nødvendig i studiosammenheng. Det kan du fint simulere etter innspilling med ca 0.5-3 ms attack på gaten. Det kan være artig å kjøre midi på en expander for å 'gaine opp' hvert attack, men igjen. Litt jobbing i postprod så kan du få det til uten :) Det fungerer slik at du mapper midi message du får fra moduler din, til rett input på gate plugin. Hver DAW og hver plugin vil antakelig ha litt forskjellig workflow på hvordan du får det til, men mulig bør det være i alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.