Arvid

Fuzz og oktav pedal, eller en octavfuzz?

Anbefalte innlegg

Hei, min først post her! Vær snill🤟🏻

Eier noen fuzz pedaler selv men lurer på om man kan få en fuzz pedal til å høres ut som en octafuzz med feks. en pog foran fuzzen i sløyfa? Eller klarer man ikke det? Må man ha en dedikert octafuzz som fulltone og flere andre merker lager? 

Tenker liksom på Hendrix tonen selvfølgelig, men hadde jo vært konge å kunne brukt octav effekt uten fuzzen også så blir pedalbrettet enda mer brukbart til andre ting også:)

Kanskje dumt spørsmål men har googla litt å finner ikke noen gode svar🤨 

Håper noen skjønner hva jeg mener her.. Hadde vært bra for lommeboka å kun kjøpt en pog og ikke trengt en octav-fuzz. POGen er ikke akkurat billig pedal så hadde vært kult å høre om noen har noen erfaringer her før jeg stikker høl på ett par laken😃

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Har lite erfaring med octafuzz pedaler...men det er jo oktav og fuzz sammen så to pedaler skal jo i terorien gjøre det samme🤔 Det eneste det blir litt fikling med er plassering (hvilken pedal kommer først i sløyfa) og settings på hver enkelt pedal (blir ikke like «set and forget» - spesielt hvis du ønsker å bruke oktavpedalen alene og endrer settings ofte).

Du må jo seffølgelig rive på deg en fet fuzz (trex mudhoney 2 er jo et allsidig beist). 

Når det kommer til oktavpedal kan du jo også vurdere trex quint machine. Denne gjør mye av det pog2 gjør til en rimeligere penge. Har denne selv, og den tracker oktav svært bra og det er ingen merkbar latency.

My five cents😊 Satser på at resten av gutta her hiver seg på straks😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slash har et par signatur pedaler fra MXR, bl.a. octafuzz. Er noe sånt du tenker på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Takk for svar begge to😊 Vurderer liksom om jeg kan kjøpe meg en rein oktav pedal og bruke den sammen med en fuzz og få ca likt resultat som man ville fått med en octafuzz, slik at jeg da kunne brukt oktav pedalen uten fuzz også😊 skal sjekke ut pedalene dere har nevnt her.

Takk🤟🏻🎸

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte en melding på Facebook til That Pedal Show, bare for gøy. Fikk svar i dag at de skal gjøre et stort show på octafuzz veldig snart😃

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fulltone Octafuzz.

POG og fuzz låter ikke som en typisk oktavfuzz dessverre. Fulltone sin har switch, låter veldig bra uten oktavdelen innkoblet :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To veldig forskjellige ting. En oktavpedal som f.eks POG gjør ren pitchshifting, mens "oktaven" i en octafuzz er analogt generert og oppfører seg (og låter) helt annerledes.

Endret av Blix
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, KristianF said:

Fulltone Octafuzz.

POG og fuzz låter ikke som en typisk oktavfuzz dessverre. Fulltone sin har switch, låter veldig bra uten oktavdelen innkoblet :)

Helt riktig.

En oktavfuzz er som å spille et helt annet instrument. Brukt riktig kan den også låte litt som en sitar eller en ring modulator. Octafuzz låter også fint uten oktavdelen koblet inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, stromstans skrev:

Jeg sier bare Octafuzz + POG!!! Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f604.png&key=09a50a72020ec62bddba3626f21da3779d57eef2d645c8e1fc8bd4280b2d6383" width="20" alt="1f604.png" />

Har du testa det?😄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Arvid skrev:

Har du testa det?Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f604.png&key=09a50a72020ec62bddba3626f21da3779d57eef2d645c8e1fc8bd4280b2d6383" width="20" alt="1f604.png" />

Masse. Alle lydmenns skrekk, men veldig gøy!

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo et par andre ting å ta hensyn til også. F.eks. hva slags pedal-stepping du ønsker. Octafuzz er jo bra hvis du skal skru både octa og fuzz av og på samtidig, altså at octafuzz er en lyd du har enten på eller av i sin helhet. Hvis du vil ha muligheten til bare octaver eller bare fuzz så er vel to pedaler kjekt, evt en octafuzz med to fotbrytere. 

Når det gjelder rekkefølge for to pedaler, så er det veldig avhengig av teknologien i pedalene og spesielt octaveren hva som fungerer av rekkefølge. Min tanke er uansett at det som kommer ut av vrengpedaler (om det er overdrive, distortion, fuzz osv) er et ganske komplekst signal å drive pitch-shifting over. I de fleste tilfeller tror jeg det vil låte best med octaver før fuzz.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oktaven i en octafuzz er vel ikke det samme som oktaven i en dedikert pedal? Jeg tror den er mer som en konsekvens av interferens og mer å regne som en slags under/overtone. Endel typer fuzzer av rette typen skal det være mulig å få til å generere oktaver sjøl om de ikke er laga for det. Jeg har nettopp fått en Erupter fuzz, og etter litt leking oppdaga jeg at på noen innstillinger og noen steder på halsen hvor jeg klarer å få fram litt octafuzz-tendenser selv om det ikke er noe som er bygget inn i pedalen. Anbefaler folk å sjekke ut Earthquaker Devices' Erupter Fuzz. Veldig merkelig, men vannvittig responsiv og allsidig! Snodig å ikke kunne justere mengden fuzz, volum eller tone - bare type fuzz! Men for å understreke, Erupter er IKKE en octafuzz overhodet.

Det er endel fuzzpedaler hvor man kan slå av og på oktaven, men jeg er usikker på om det er "rette" typen oktav...

Men altså, et er jo ikke dermed sagt at to dedikerte pedaler sammen kan bli steintøft! Alt handler om å bruke det rett :) Kanskje er det en viss risiko for å bli lei en ren octafuzz fordi den strengt talt bare gjør en ting (sjøl om den ene tingen også skal være steikanes bra...)?

Endret av Kerplunk
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Kerplunk skrev:

Oktaven i en octafuzz er vel ikke det samme som oktaven i en dedikert pedal? Jeg tror den er mer som en konsekvens av interferens og mer å regne som en slags under/overtone. Endel typer fuzzer av rette typen skal det være mulig å få til å generere oktaver sjøl om de ikke er laga for det. Jeg har nettopp fått en Erupter fuzz, og etter litt leking oppdaga jeg at på noen innstillinger og noen steder på halsen hvor jeg klarer å få fram litt octafuzz-tendenser selv om det ikke er noe som er bygget inn i pedalen.  

Har ikke testa hypotesen, men som jeg hører lyden man får når man er påpasselig med å plukke nøyaktig én oktav opp fra noten man fretter, på oktavnoden, tenker jeg man kanskje kan få sånne effekter på en (octa)fuzz på den måten.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt å glana litt på YouTube i går, bestemte meg for å handle en Catalinbread Ottava Magus II. Syns den låt knallfint på de få videoene jeg fant også fikk jeg hørt det på komboen jeg bruker, strat og marshall🤟🏻

Det var to av den pedalen på eBay, og de har slutta å lage den. Kommer på 1500 med frakt og moms for en brukt pedal så det jeg håper denne står til forventningene🙂 

Takk til alle som har kommentert her med deres tanker om oktav og fuzz eller octafuzz, mange bra svar😃

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Arvid said:

Jeg satt å glana litt på YouTube i går, bestemte meg for å handle en Catalinbread Ottava Magus II. Syns den låt knallfint på de få videoene jeg fant også fikk jeg hørt det på komboen jeg bruker, strat og marshall🤟Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f3fb.png&key=e4ddeeb4cabde475ad718fbaa99fe1f5f1a95a0f44cff3eba00e2fbb9198f8e1" width="20" alt="1f3fb.png" />

Det var to av den pedalen på eBay, og de har slutta å lage den. Kommer på 1500 med frakt og moms for en brukt pedal så det jeg håper denne står til forventningeneSkjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f642.png&key=33daf337d7b7974a4981a28137cebb0b01a0e1201ea5b205947725988996cbe6" width="20" alt="1f642.png" /> 

Takk til alle som har kommentert her med deres tanker om oktav og fuzz eller octafuzz, mange bra svarSkjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f603.png&key=c86d11116ae0f63583c43570e04597f7058ec5df976c1e7d4ba39c614f3260ed" width="20" alt="1f603.png" />

Kan bare understreke hva Voodoo Lab skriver i manualen til Proctavia- første gang man bruker en oktavfuzz tror man det er noe feil med pedalen. Etterhver lærer man seg å skru litt ned på volumepoten.. og finne sweet spots på halsen.. så er det som å få et nytt merkelig instrument i hendene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, skela skrev:

Kan bare understreke hva Voodoo Lab skriver i manualen til Proctavia- første gang man bruker en oktavfuzz tror man det er noe feil med pedalen. Etterhver lærer man seg å skru litt ned på volumepoten.. og finne sweet spots på halsen.. så er det som å få et nytt merkelig instrument i hendene. 

Gleder meg til å teste, har fått med meg at det er litt tweaking som må til for å finne sweetspoten som du sier:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 hours ago, Arvid said:

Gleder meg til å teste, har fått med meg at det er litt tweaking som må til for å finne sweetspoten som du sier:)

Operation When you first try the Proctavia, if you merely plug it in and strum a chord, you will hear a dissonant distortion that sounds like it’s broken. You need to learn to play the Proctavia like a new instrument. It’s very sensitive to your guitar’s output level and harmonic content. You can control this with the guitar volume, how hard you play and your picking style. Here are some suggestions: 1. Basic Octavia: Set the Boost all the way down and the Volume at about 1/2. Use the bridge pickup on your guitar. Back down your guitar volume a little. Play single notes at least half-way up the neck. You will get best results with new strings. Also, try hitting strings with the edge of your pick to emphasize harmonics. 2. Super-long Sustain: Turn your guitar volume and the Boost all the way up. Set the Volume to the desired level. Play single notes for solos.

Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av riff-raff
      Selger unna endel gitarpedaler som jeg ikke bruker til gibortpris.
      Vox Satchurator distortion strøken kr. 350,-
      Rockbox distortion Strøken kr. 500,- (tror denne koster rundt 1800 ny)
      Caline Purple Smoke Clear Boost strøken kr. 150,-
      Joyo Crunch distortion kr. 150,-
      Joyo US dream distortion (suhr riot clone) kr. 150,-
      Marshall GV2 Guv'nor pluss overdrive/distortion kr. 150,-
      Carl Martin Crush Zone distortion kr, 150,-
      Tomsline G-fuzz vintage germanium fuzz Kr. 150,-
      Boss DS-1 distortion (pedaldoc mod) kr. 200,-
      Danelectro Chiken salad vibrato kr. 150,-
      Danelectro Tuna melt tremolo kr. 150,-
      + evt. frakt
    • Av Griffin
      Begynte å GASse litt på Eventide H9 da jeg begynner å gå seriøst tom for plass på prosjektbrettet... H9 løser alt og mer til (Har Strymon Mobius i tillegg)...
      så begynner jeg å sjekke ut litt og enkelte av effektene jeg var særs interessert i er ikke helt der... tenker sånn Octav funksjonen. Jeg leser at denne tracker noe dårlig og når jeg hører på sammenligninger så vil selv YouTube avsløre at POG låter mye klarere og presist...
      Så derfor lurer jeg på om det finnes andre alternativ i størrelse H9, Mobius etc... som kan by på følgende effekter i prioritert rekkefølge:
      1. Octav (type POG)
      2. Compressor
      3. Delay
      4... resten er bonus
    • Av Affen
      Noen av dere som bruker eq sammen med fuzz? i så fall, før eller etter fuzzen.
      En annen ting, det er jo noe greier med buffer før/etter germaniumfuzzer. Hva anbefales av rekkefølge der?
    • Av Miss Buffoon
      Hei, vi et retroinspirert rockeband som er på jakt etter en gitarist som spiller rock, blues, twang, fuzz og med litt skitten lyd, som ikke er redd for å spille soloer , har sceneerfaring og som har tid til å være med å utvikle nye låter.
      Vi har vært en del av rockescenen en lang stund og er igang med låter til 3 album. 
      Ta gjerne kontakt på : charlotte_costar@hotmail.com for mere info om det virker som noe du kunne tenke deg. 
    • Av Affen
      Er ute ette anbefalinger på fuzzpedaler, i prisklassen rundt tusenlappen.
      Har tidligere mekka to kits fra Musikding, og likte klart germaniumversjonen bedre enn silikon, men ingenting er skrevet i stein.
      Spiller mye U2 og U2 ish musikk Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_smile.png" alt=":)" srcset="/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">