Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradring av Billiggitarer


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, space skrev:

Plasseringen av volum og tone-kontrollerne bærer preg av "så borrer vi 4 hull på random sted". 

Er litt å jobbe med her virker det som :)

 

"Oj, jeg la visst på malen feil vei.. Ja ja, sikkert ingen som merker det."

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potmeterne ser ut som om de er av aller billigste sort ja. Om gitaren holder stemming eller ikke, avhenger av flere faktorer. Som nevnt er oversadel/nut et typisk problemområde på billige gitarer. Det kan hjelpe mye å 'smøre' sporene med grafitt fra en blyant, eller mye dyrere 'nutsauce' som mange sverger til. Likedan alder på strenger, som jo ikke bør være et problem i ditt tilfelle, da du har byttet, men hvordan strenger er satt på, har stor betydning. At Les Paul generelt er ustabil i stemminga, som er blitt påstått her i tråden pga. vinkel på headstock, er bare bambus.

Jeg følger omtrent denne prosedyren når jeg bytter strenger, bortsett fra at jeg tar av alle strengene slik at jeg kan rengjøre gripebrett og ellers området under strengene ganske enkelt. 'Låseløkken' ved strengepålen, gjør jeg også litt annerledes, men prinsippet/resultatet er det samme. Følger du denne prosedyren, holder gitaren seg bra stemt over lengre tid, så lenge det ikke er noe som er helt på trynet med nut og stemmeskruer.

 

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, Audun!

Jeg har forøvrig bestilt dette fra USA:

4 av disse:

Speed Knob Amber, for coarse-knurled pot shaft (Alpha)

http://www.stewmac.com/Hardware_and_Parts/Knobs/Speed_Knob.html

og

én av denne:

TUSQ XL Adjustable Nut for Gibson®

TUSQ_XL_Adjustable_Nut_for_Gibson.jpg

http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Nuts_and_Saddles/TUSQ_XL_Adjustable_Nut_for_Gibson.html

Endret av Gitarcowboy
La inn lenke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bare hyggelig. ? Når det gjelder det du har bestilt, er det forskjell på om produsenten har brukt pots med metriske mål (typisk asiatiske og europeiske produsenter), eller tommer (som amerikanerne bruker), men det har du kanskje sjekket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Audun said:

At Les Paul generelt er ustabil i stemminga, som er blitt påstått her i tråden pga. vinkel på headstock, er bare bambus.

For ordens skyld så tenkte jeg på vinkelen sidelengs, og at G-strengen har en tendens til å henge seg opp når du bender. Ut over det skal det selvfølgelig være dønn stabilt. 

Ellers kan jeg skrive under på at metoden i videoen over funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, elektronaut skrev:

For ordens skyld så tenkte jeg på vinkelen sidelengs, og at G-strengen har en tendens til å henge seg opp når du bender. Ut over det skal det selvfølgelig være dønn stabilt. 

Ellers kan jeg skrive under på at metoden i videoen over funker. 

Strenger kan henge seg opp hvis nut er for trang, eller ikke smurt. Ellers har jeg aldri opplevd det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.