Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradring av Billiggitarer


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

Gitarmodding er ikke den dyreste hobbyen man kan ha. Veldig givende å kunne forvandle en middels OK gitar til noe som er mer i tråd med egne preferanser. Og er ikke enig i at alt annet enn båndsliping/-bytting gir marginal gevinst. Det å kunne bytte mikrofoner selv, lodde elektronikk, intonere og gjøre oppsettet selv sparer deg for mye penger hvis alternativet er å levere den på verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til OP vil jeg si som andre har sagt her, vent med å bestille nye deler til du har fått gjort deg kjent med gitaren. Ville sett etter brukte mikrofoner på finn eller her på forumet, og kanskje gått for noe litt mindre luksuriøst på potmeter-fronten. Alltid lurt å spørre seg selv hva man vil oppnå, og vurdere hvor mye det er verdt å investere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med gode pickups, er at dersom du ikke liker gitaren - kan du nappe dem ut og montere de på en annen gitar.
Av erfaring er det bedre å ha en grei gitar til 4.000kr enn å ha en billig gitar med tilsvarende oppgraderinger. Jeg har hatt gitarer der pickupbytte gjorde susen, men så har jeg hatt gitarer som var helt elendig bygget og ingenting kunne redde dem fra å være crap. 

Men likevel god erfaring med litt modding, så kos deg - uansett hva resultatet blir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det flere sier her at jeg ville ventet med å skifte deler til du har prøvd gitaren en stund.
Hvis du ønsker å gjøre det for gøy og ønsker å lære er en annen sak.
For øvrig er det ingen vits å skifte elektronikk hvis du bytter til deler med samme ohmverdi og kapasistans. Det vil ikke påvirke lyden i det hele tatt. Det beste du kan forvente deg er deler av bedre kvalitet og levetid hvis du legger i noen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar pengene og kjøp en rimelig brukt LP Studio eller SG Special faded .

Da har en bra hals med bra bånd - bra hardware - bra elektronikk og greie pickups . Kan eventuelt bytte bridge pickup hvis noe hottere er ønsket .

Eventuelt kjøp en Japan Greco/Orville/Tokai el.lign . Disse koster vanligvis ca. det samme som LP Studio brukt .

Gamle Tsjekkia Epiphone LP/SG er også bra , men USA Gibson og Japan kopier er vanligvis litt bedre ( og finere headstock) .

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som absolutt kan anbefales, er å få på en skikkelig oversadel. Kinasaker som jeg har vært borti, særlig av den billigere sorten, har skikkelig shitty oversadler. Den foreløpig siste halsen jeg kjøpte derfra fikk jeg filt til og installert en beinnut på den lokale gitarsjappa, den gikk fra elendig til svært bra for en totalsum på ca 600 kr. Stemmeskruer er også mye å hente på i forhold til billig kinavare.  Lyden er en ting, spillbarheten og følelsen av gitaren er noe annet.Må vel tilføye at jeg synes den gitaren du har bestilt ser kjempefin ut, jeg likte den?.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også liten tro på å legge i særlig med penger i deler på en billiggitar når du får bra saker til samme pris. Man kan være heldig og få bra saker, men er mye bedre butikk å kjøpe noe som funker med en gang.må også legge til at jeg har og har hatt bra kinagitarer.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro dere overser gleden over å fifle og fofle med ting for å forbedre noe? Det kan egentlig ikke måles i penger, men blir noe som kan kan kose seg med. I slike tilfeller er det tross alt ikke snakk om store summer hvis man ikke går helt over styr, men noe man kan han som en hobby. Hobbyer koster penger, og det er i stor grad penger man ikke får igjen. Det er ikke en investering. Jeg har "kastet bort" ganske mange kroner på å handle deler, skru, file, lodde, og justere på ting som har gitt meg glede. Har aldri hatt noen tro på at det har vært en snusfornuftig plassering av sparepenger. Det å kjøpe en billig gitar, og deretter få den til noe som er spillbart, og kanskje få gitaren til å låte bra, er et prosjekt i seg selv. Gleden over å komme i mål med noe slikt er verdt noen kroner. I det minste er det det for meg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Overraskende mange svar her.

Tusen takk for alle gode tips og formaninger :)

Det er sannsynligvis en tung dritgitar, med mahogny som ikke har fått tørke. 

Men, den er bestilt og på vei.

Jeg har uansett lyst til å røske ut kinabraskmikrofonene og sette inn de jeg fant på eBay.

Også kan jeg, kanskje, få gitarmakeren til å file på båndene hvis han tror at det det er noen vits.

 

Jeg har uansett ingen planer om å kjøpe en ekte Les Paul.

Slik det står til med Gibson, så er det mye bedre å spare til en Duesenberg. Derom hersker det ingen tvil.

Men, det koster! ?

Duesenberg Gran Majesto VB

11645318_800.jpg

11645373_800.jpg

?????

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Gitarcowboy skrev:

 

Jeg har uansett lyst til å røske ut kinabraskmikrofonene og sette inn de jeg fant på eBay.

 

11645318_800.jpg

11645373_800.jpg

1f61b.png1f61b.png1f61b.png1f61d.png1f911.png

Ikke for å være gledesdreper her, men med tanke på prisen på disse Warman-mikkene OG at de er keramiske (uten å være ultra hi gain) så tipper jeg at disse også er Kinesiske. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, skal en først holde på, og det skal man, sliping av bånd er ikke rakettforsking.  I hvert fall i på helt høyeste nivå.

Les, gruble og tenk.  Konstaterer at dette er mulig.  Om en må eller sliper er underordnet, men det er særs tilfredsstillende å vite at dette fikser jeg.

Forumet er fult av gode tips.  Resten av internet har også noen bidra med.  Bruk helgentil båndslipeteori og bestilling av slipekloss med riktig radius.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bestilt et sett med Tonerider Alnico 4 humbuckere som jeg skal prøve i Epi-Exploreren. Mye god omtale på nett, og under 1000,- inkl. frakt. Finner jeg at de er en forbedring fra originale Epi-pups, blir det et sett av de i V’en også. Mulig jeg prøver Rocksong-settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet Kina Less Paulen i stad.

La oss se hvor mange svakheter vi klarer å finne :)

Den er penere enn den på nettsida til gear4music.

DSC_0829.JPG

Den er spiss nede under halsen istedenfor rund.

Hodet er i lyst tre istedenfor svart. 

 

Endret av Gitarcowboy
Flyttet på bilde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.