Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradring av Billiggitarer


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

Minst ett av ileggene i båndene er en smule skakt.

DSC_0832.JPG

Det er også tvilsomt at det er rosentre i gripebrettet.

Skal jeg være ekstra pirkete og sammenligne direkte med en ekte Gibson LP, så er båndinndelerne (?) i metall litt for lange (de går over i det hvite på sidene av halsen.) 

Endret av Gitarcowboy
La inn én setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å spille på den i stad, men den låt like jævlig samma hva jeg prøvde på.

Skikkelig ullen lyd i mikrofonene.

Med Kongpressorpedalen tilkoblet ble det ikke bedre.

Etter litt justering ble det verre og det skurret i lyden.

Jeg skal prøve å sette på den D'Addario XL 10 - 46 strenger. 

Det blir nok ikke mye bedre da heller :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dægern!

Der røyk den første basstrengen!

I instruksjonsvideoen til Duesenberg, så anbefaler Peter Honoré at strengen skal gå 2 til tre ganger rundt på stemmeskruen.

Det stemte ikke i dette tilfellet...

 

Takk, Welhaven!

Det kan være en dyr hobby, men det er da morsomt når det først er morsomt :)

Nå, derimot, er jeg ganske frustrert.

 

Endret av Gitarcowboy
Små endringer.
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gitarcowboy skrev:

Dægern!

Der røyk den første basstrengen!

I instruksjonsvideoen til Duesenberg, så anbefaler Peter Honoré at strengen skal gå 2 til tre ganger rundt på stemmeskruen.

Det stemte ikke i dette tilfellet...

 

Takk, Welhaven!

Det kan være en dyr hobby, men det er da morsomt når det først er morsomt :)

Nå, derimot, er jeg ganske frustrert.

 

Det betyr at du må ha nok slakke i strengen når du begynner å stramme slik at når du når riktig tone, har man 2-3 vindinger rundt på stemmeskruen. Som regel ikke nødvendig med så mange som 3 på de spunnede strengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var surt å ofre ei 10erpakke på gitaren for å få på en ny basstreng, men ikke like surt som den låt før jeg byttet strengene :)

Med nye strenger ble den faktisk spillbar, etter at jeg hadde strekt strengene noen ganger.

Jeg spilte en hel sang og det låt ikke så verst (ullent men bra). 

Ikke i nærheten av telecasteren, men nå snakker vi 17-18 000 kr i prisforskjell. 

 

Også var det noe herk å stemme Less Paulen, den holder ikke særlig godt på stemminga tror jeg.

Kanskje også det blir bedre med nye strenger?

Endret av Gitarcowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeproblemer er enten dårlige stemmeskruer eller dårlig filt nøtt. Det typiske med billige gitarer er at begge tilfeller er korrekt.

Nøtt/nut kan man file til selv (etter X antall videoer om hvordan) og stemmeskruer må nok i så tilfelle byttes. Det er her mesteparten av besparelsene ligger i billige gitarer. Er mange andre faktorer også, men dette er nok de enkleste og mest relevante for deg just nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott innlegg, mye interessant og spennende lesing her. Tipper ny nøtt og stemmeskruer vil utgjøre en stor forskjell. Hvordan er det med fretbuzz og lignende, ofte disse billiggitarene trenger litt fret levelling... Lykke til videre og takk for at du deler?

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.