Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradring av Billiggitarer


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat bestilt denne billige gitaren fra gear4music.no

New Jersey Elektrisk Gitar fra Gear4Music, lagd av kløyvd lønnetre og mahogny:

preview.jpg

preview.jpg

Det er en Less Paul :) som de kaller dem på engelsk.

Men, den er så billig (1 789 kr inkl. frakt) at jeg tenkte at jeg skal oppgradere den. 

Den er nydelig å se på og blir enda penere med nye mikrofoner fra Warman

Tennessee Revival Gold Plated Matched Pair Humbuckers.

s-l1600.jpg

Forhåpentligvis så blir lyden bedre også :)

Gitaren er bygd i Kina, noe som mange her misliker.

Endret av Gitarcowboy
La til én setning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo alltid være slik at en billiggitar aldri blir noe annet enn akkurat det, uansett hvor mye man bytter ut og koster på. Er det en grei gitar, kan det alltids være verdt å gjøre noe for å få den litt bedre. Om ikke annet enn for moro skyld, men man skal ikke bytte ut mye før man kommer opp i en pris som tilsvarer en mye mer kurant gitar. I hvert fall hvis man tenker bruktmarkedet.

Enig med space her. Tror jeg ville fått gitaren i hus og testet den ordentlig før jeg hadde vurdert oppgraderinger tilsvarende prisen på gitaren i seg selv. En annen ting er at man vil aldri få igjen det man har kostet på av oppgraderinger hvis man en dag velger å kvitte seg med gitaren, men det er vel noe de fleste er klar over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tg1 skrev:

En skikkelig setup er vel noe av det som kan gjøre størst forskjell på en billiggitar, vil jeg mene. Og pickups såklart.

Helt klart, men gode pickups kan fort koste like mye som gitaren i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Audun skrev:

Helt klart, men gode pickups kan fort koste like mye som gitaren i dette tilfellet.

Jepp. Halvgode pickups kan jo være til å leve med, men en dårlig satt opp gitar er ikke gøy uansett. :) 

Endret av tg1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom 30 år byttet og modifisert komponenter i en rekke billiggitarer - alt fra elektronikk (med og uten PU) til å inkludere all hardware.
Har aldri fått igjen pengene, men derimot hatt mye morro, lært mye og ikke minst fått gitarer som har endt opp som alt fra OK til meget bra. Eksempel på det siste, var en PRS Bernie Marsden, som gikk fra bra til rå.
Min Supreme som etterhvert fremstår som en genmanipulert forsøkskanin derimot, forblir en drittgitar laget i MDF og skeiv lønnehals, selv om den faktisk er god å spille på og låter overraskende bra.

Den store effekten kom dog først da jeg lærte meg å slipe- eller bytte bånd. Alt annet gir marginal gevinst, hvis ikke gitaren allerede er testet og funnet god. 
Jeg ville nok ha testet gitaren og ikke gjort noe, med mindre den allerede virker så bra, at den fortjener et siste løft.

Endret av vim
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.