Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten Sg special refin. tråd


Anbefalte innlegg

Fikk for et par uker siden hjem en 03 Sg special faded, i worn cherry finish, som jeg tenkte å gjøre noen små oppgraderinger på. 

Klarte derimot aldri venne meg til fargen, så da ble det full nedstrip og frem med pussekloss og sandpapir og fjerne det lille som var igjen av finish på en gammel special faded. Begynte friskt med 120 grit, deretter over på 240 og gikk til slutt over med 400. Er ikke det vakreste treverket, men gikk likevell for en beiset versjon. Fargen het ibenholt, noe lys til å bære det navnet, men det så da pent ut. Dårlig lys på bilde 4 gjør at den ser mer rødlig ut.

Fant også noen inlay stickers liggende i en skuff, ikke nødvendigvis riktig for gitaren (eller beint påklistret for den saks skyld), så usikker på om de blir værende på, men en så lenge så er de der.

Plekterbrettet fikk et lag med klarlakk, og er plutsellig som nytt. Her med en Bare knuckle nailbomb i bridge. Blir orginal mic i neck, med ettermontert nickel cover.

Til slutt vil den bli behandlet med x antall strøk tru oil

Er ingen perfeksjonist, så det er nok av ting å sette fingeren på, men det viktigste er vel forsatt å ha det gøy?

20171023_214125-1.jpg

20171106_155025-1.jpg

20171106_155015-1.jpg

20171106_220920_HDR-1.jpg

20171106_225912-1.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver forsatt å få tak i birchwood casey tru oil her i rogalandsområdet, uten hell så langt... Er det noen som har tips, evt erfaringer med andre/lignende produkter som fungerer bra? Er åpen for forslag.

Her er derimot noen bilder av litt prøvemontering av hardware, knotter er bare satt løst oppå. Den ligger an til å bli akkurat sånn jeg så for meg. Og det er veldig motiverende!

20171108_211730-1.jpg

20171108_211736-1.jpg

20171108_211816-1.jpg

Endret av Endt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finishen er på ingen måte ibenholt, men god damn så smuk den ble! 

Jeg brukte tru oil en gang, men tok det vekk og brukte danish oil istedet. Likte ikke at den bygget tjukt opp og hardnet som klarlakk, men om det er det du er ute etter er nok det den beste. Mener jeg endte opp med å importere via ebay, men mener den finnes på en norsk nettbutikk for jakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lokmund skrev:

Jeg brukte tru oil en gang, men tok det vekk og brukte danish oil istedet. Likte ikke at den bygget tjukt opp og hardnet som klarlakk, men om det er det du er ute etter er nok det den beste. Mener jeg endte opp med å importere via ebay, men mener den finnes på en norsk nettbutikk for jakt. 

Hvordan føles danish oil? Har ikke prøvd gitar som har danish oil, heller ikke tru oil for den saks skyld, har bare blitt anbefalt det. Vil ikke ha speil finish på den, men et slitesterkt lag som føles naturlig og ikke sticky som div poly finisher

Endret av Endt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Endt skrev:

Hvordan føles danish oil? Har ikke prøvd gitar som har danish oil, heller ikke tru oil for den saks skyld, har bare blitt anbefalt det. Vil ikke ha speil finish på den, men et slitesterkt lag som føles naturlig og ikke sticky som div poly finisher

Da tror jeg danish oil er veien å gå! Det er en blanding av olje og lakk så den vil penetrere (høh) samtidig som den bygger litt. Jeg liker matt finish så jeg tar enten få lag og sier meg nøgd eller mange lag for så å matte ned med 0000 stålull. Sist brukte jeg voks samtidig som jeg mattet ned. Da blir finishen veldig matt og sykt smuk å fikle på. Anbefaler dette til baksiden av halsen, men til resten bør du nok bare kjøre på og bygge opp 10-15 lag. Da blir det litt shiny uten å være superglorete og poly...ete. :)

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En liten oppdatering her.

Refinish er ferdig, er fornøyd med resultatet, den er ikke "show ready" men det var ikke hensikten heller med prosjektet.

Prøvd meg frem med en 50/50 top wrap utgave, vet ikke hvor mye forskjell det utgjør mtp. spillbarhet, men hvorfor ikke? Hva foretrekker folket? Er strenget med 12-60 i c standard tuning og trenger spillbarhet på de lyse strengene og så tight som mulig på de mørke.

Dunlop flushmount strap locks ser veldig rent og ryddig ut, i tilegg er den overraskende godt balansert til sg å være.

Fikk også tak i trussrod cover med SG påskrift, den fås ikke løst hos gibson, og kostet mer enn den burde, men vanlig svart 1 ply ble for kjedelig i dette tilfellet.

20171204_163344-1.jpg

20171204_163358-1.jpg

20171204_163411-1.jpg

20171204_163425-1.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, blaamann skrev:

Dette er vel ganske lik en SG Faded Brown? Se https://www.google.no/search?q=SG+Faded+brown&source=lnms&tbm=isch

 

Stemmer det. Var i utgangspunktet det jeg var ute etter, men fikk en grei byttedeal på en worn cherry. Er nok som å banne i kirka det her, men har lite til overs for cherry sg... Hvit, brun og svart synes jeg er konge, men cherry klarer jeg ikke like. Så da ble det å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Endt said:

Stemmer det. Var i utgangspunktet det jeg var ute etter, men fikk en grei byttedeal på en worn cherry. Er nok som å banne i kirka det her, men har lite til overs for cherry sg... Hvit, brun og svart synes jeg er konge, men cherry klarer jeg ikke like. Så da ble det å gjøre noe med det.

Resultatet slik der er bildene ser nå bra ut. Veldig interessant å se og lese beskrivelsene av prosessen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.