Web Analytics
Jump to content

Noen som har Russisk-Modda en Rat?

bublemark
 Share

Recommended Posts

På 7.11.2017 den 0.06, elektronaut skrev:

Mistenker at det ikke har så veldig stor effekt, men høres ut som et morro prosjekt.

Diodene vil ha endel å si, du kan jo f.eks bytte ut silikondiodene med et par russiske germaniumdioder i serie. Eller eksperimentere med andre kombinasjoner. 

Spicy, dette må bli gjort av noen. Har ikke evne og råd akkuratt nå. 

Jeg har en SD-1 der jeg byttet ut det aller meste av elektrolytter og keramiske kondensatorer med polypropylenkondiser, og det hadde en effekt. Byttet chipen til en TL082 også, ble mye mindre støy i pedalen og låter mer hi-fi og "åpent".

Bytte chip i en RAT vil ha drastisk effekt, siden den er basert på opamchip-vreng. En moderne rask opamp vil funke, men jeg tipper resultatet blir tynn distortion med masse diskant. LM308 er en crappy opamp med veldig lav slew rate, som er grunnen til at RAT låter grøtete, varm og fin.

Germaniumdioder har ca. halvparten av forward voltage sammenliknet med silikon. Det vil resultere i mer vreng og lavere output. Men, det går å koble to Ge-dioder i serie for å omtrent samme nivå som silikon. 

På 8.11.2017 den 16.40, elektronaut skrev:

Bytte chip i en RAT vil ha drastisk effekt, siden den er basert på opamchip-vreng. En moderne rask opamp vil funke, men jeg tipper resultatet blir tynn distortion med masse diskant. LM308 er en crappy opamp med veldig lav slew rate, som er grunnen til at RAT låter grøtete, varm og fin.

Germaniumdioder har ca. halvparten av forward voltage sammenliknet med silikon. Det vil resultere i mer vreng og lavere output. Men, det går å koble to Ge-dioder i serie for å omtrent samme nivå som silikon. 

Interessant. Har ikke planer om å modde ratten min fra 89, men kommer det en billig ny versjon på finn kan det være at jeg slår til. Digger germanium mods.