Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille på klikk


Baron Ereksjon

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på hva studiobegrepet "å spille på klikk" betyr.

Jeg trodde en stund det bare var å spille med metronom, men leste et intervju med Turboneger, tror jeg, der de sa "så bestemmer vi hvilke sanger som passer til å spille med klikk og hvilke som ikke passer med det", og ble litt i tvil.

Noen som gidder klarifisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det er at hvis man spiller på klikk kan det høres veldig progga ut. Mindre følelse osv. Får en mer live-stemning og mer liv i musikken hvis det ikke er spillt på klikk.. (etter min erfaring..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trodde helt rett. Dream Theater spiller på klikk med øremonitorer. Har aldri prøvd det, men det skal visst være litt vrient og så klart blir det litt mindre liv i det om man skal spille live med klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dream Theater har nok ikke klikk live ;)

Men de bruker klikk i studio av en enkelt grunn> De spiller ikke fire flate slik Turboneger gjor...

Synes fortsatt at Root of All Evil trokker noe jaevlig, saa ejg skjonner ikke hva Euroboy mener med det han sier. En maa da kke skru av metronomen for aa faa det til aa late toft vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BULLSHIT, BULLSHIT og atter BULLSHIT.

Med mindre det er snakk om en jazztrio eller noe, så har det fint lite å si for 'feel' om man spiller med clicktrack eller ei. I rockesammenheng bør det om ikke annet være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dream Theater har nok ikke klikk live ;)

Det kan hende at de gjør det, jo--jeg vet ihvertfall at Pain of Salvation pleier å bruke det. Likevel er jo Portnoy notorisk for å øke tempoet når det blir litt rocka (til Petruccis store skrekk når soloene kommer), så kanskje de ikke bruker clicktrack likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BULLSHIT' date=' BULLSHIT og atter BULLSHIT.

Med mindre det er snakk om en jazztrio eller noe, så har det fint lite å si for 'feel' om man spiller med clicktrack eller ei. I rockesammenheng bør det om ikke annet være å foretrekke.[/quote']

Er du trommis? For gitaren har det kanskje rent lite og si, men trommene kan få ei skikkelig progga stemning over seg, om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det.. Snakker av egene erfaringer nå! så dette er nok desverre ikke bullshit! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det..

Og hva er det da som er problemet--clicktrack'et, eller manglende evner til å spille med det? Alle drevne studiomusikere kan spille etter click uten problemer. Nå er dette riktig nok Turboneger, men likevel...

Uansett er det jeg vil frem til at en som lytter ikke plutselig utbryter: 'Å FY FAEN, SÅ STIVT DET LÅTER! DE SPILTE MED METRONOM!' Hvis det er snakk om en låt som med overlegg skal være litt 'fri' (div. jam-situasjoner, osv.), så skjønner jeg godt poenget, men her er det snakk om rock 'n' roll og fire flate--dette er musikk hvis hele poeng er å være 'in the pocket', å 'groove', å være noe en kan trampe takten til. Hvorfor i alle dager skulle et clicktrack ha noen slags drepende effekt på dette? Det blir flisespikkeri, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrucci sier på Live at Budokan på ekstra matrialet at de har metronom i øremonitorene :?

Aha. Da blir det vel ekstra jævlig når Portnoy ikke holder takten. :P

Altså nå skal ikke jeg si noe helt sikkert, men jeg mener å ha hørt det i den filmen. Også har trommisen i bandet jeg er med i sagt det og. Men det kan hende jeg tar feil. Men uansett så liker jeg ikke 100% perfekt musikk selv om jeg liker prog. metal...ja jeg er rar...

Edit: glemte "Ikke" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det..

Og hva er det da som er problemet--clicktrack'et' date=' eller manglende evner til å spille med det? Alle drevne studiomusikere kan spille etter click uten problemer. Nå er dette riktig nok Turboneger, men likevel...

Uansett er det jeg vil frem til at en som lytter ikke plutselig utbryter: 'Å FY FAEN, SÅ STIVT DET LÅTER! DE SPILTE MED METRONOM!' Hvis det er snakk om en låt som med overlegg skal være litt 'fri' (div. jam-situasjoner, osv.), så skjønner jeg godt poenget, men her er det snakk om rock 'n' roll og fire flate--dette er musikk hvis hele poeng er å være 'in the pocket', å 'groove', å være noe en kan trampe takten til. Hvorfor i alle dager skulle et clicktrack ha noen slags drepende effekt på dette? Det blir flisespikkeri, spør du meg.[/quote']

Jeg er nok i bunn og grunn enig med deg. La meg allikevel flisespikke litt. At det låter stivt når man spiller med metronom er selvsagt bare tull. Jeff Porcaro, anyone? Steve Gadd anyone? Og en hel haug andre trommisser deretter. Men det handler selvsagt om trening. Hvis man har problemer med å spille med klikk betyr det uansett bare en ting: Du BØR øve på det! Særlig for trommeslagere og bassister er det essensielt. Klarer du ikke "locke inn" med en metronom, er øving ikke til å komme unna.

Men klart....låta kan få en løsere feeling om man ikke bruker metronom, og det er nok det schreiner mener. Denne feelingen passer bedre på noen låter, det kan nok tenkes.

Nå til det jeg var litt uenig i /vil påpeke. Du skriver at hele poenget med rock er at den skal "groove," og at dermed click bare er til det gode. I rock, kanskje ja.

Men mye av den musikken jeg synes groover aller best er spilt inn nettopp uten klikk. Når trommeslager og bassist samarbeider om å drøye ut små fraser bare litt, når bassen legger seg litt bakpå, o.s.v Alle disse tingene skjer både bevisst og ubevisst, men lar seg ikke alltid gjennomføre med en meteronom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke har øvd en massse med klikk og lært deg til å få skikkelig feel i det..

Og hva er det da som er problemet--clicktrack'et' date=' eller manglende evner til å spille med det? Alle drevne studiomusikere kan spille etter click uten problemer. Nå er dette riktig nok Turboneger, men likevel...

Uansett er det jeg vil frem til at en som lytter ikke plutselig utbryter: 'Å FY FAEN, SÅ STIVT DET LÅTER! DE SPILTE MED METRONOM!' Hvis det er snakk om en låt som med overlegg skal være litt 'fri' (div. jam-situasjoner, osv.), så skjønner jeg godt poenget, men her er det snakk om rock 'n' roll og fire flate--dette er musikk hvis hele poeng er å være 'in the pocket', å 'groove', å være noe en kan trampe takten til. Hvorfor i alle dager skulle et clicktrack ha noen slags drepende effekt på dette? Det blir flisespikkeri, spør du meg.[/quote']

Jeg er nok i bunn og grunn enig med deg. La meg allikevel flisespikke litt. At det låter stivt når man spiller med metronom er selvsagt bare tull. Jeff Porcaro, anyone? Steve Gadd anyone? Og en hel haug andre trommisser deretter. Men det handler selvsagt om trening. Hvis man har problemer med å spille med klikk betyr det uansett bare en ting: Du BØR øve på det! Særlig for trommeslagere og bassister er det essensielt. Klarer du ikke "locke inn" med en metronom, er øving ikke til å komme unna.

Men klart....låta kan få en løsere feeling om man ikke bruker metronom, og det er nok det schreiner mener. Denne feelingen passer bedre på noen låter, det kan nok tenkes.

Nå til det jeg var litt uenig i /vil påpeke. Du skriver at hele poenget med rock er at den skal "groove," og at dermed click bare er til det gode. I rock, kanskje ja.

Men mye av den musikken jeg synes groover aller best er spilt inn nettopp uten klikk. Når trommeslager og bassist samarbeider om å drøye ut små fraser bare litt, når bassen legger seg litt bakpå, o.s.v Alle disse tingene skjer både bevisst og ubevisst, men lar seg ikke alltid gjennomføre med en meteronom.

Der brukte jeg kanskje feil ord, ja, for jeg er enig i det du sier. 'Rock groove' er vel kanskje mer passende--pulserende, drivende rytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrucci sier på Live at Budokan på ekstra matrialet at de har metronom i øremonitorene  :?

Aha. Da blir det vel ekstra jævlig når Portnoy ikke holder takten. :P

Ser for meg Petrucci hyler til Portnoy midt under As I Am soloen:

"For Gods sake Mike, slow down!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.