Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiller det noen rolle hvor en gitar blir laget?

Anbefalte innlegg

Har det noe å si i forhold til byggekvalitet, setup og generelt håndverk? Nei, men problemet er at gitarer fra Østen som oftest (men ikke alltid) får treverk av lavere kvalitet, hardware av lavere kvalitet og heller ikke blir brukt like mye tid på å få like forseggjorte som f eks PRS sine USA-produserte gitarer. 

Og problemet for meg er når f eks Chapman, som i utgangspunktet ble grunnlagt for å lage rimelige gitarer til en bra pris, nå selger modeller til samme prisen som man kan få en brukt Suhr (selvfølgelig brukt vs nytt, men likevel).

Selv om jeg som nevnt ikke tror at koreanerne er noe mindre flinke, og at det sikkert (forhåpentligvis) blir brukt skikkelige komponenter så er det bare noe som skurrer med en Korea-produsert gitar til 13 laken (i mitt hode)... 

• Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

" Ciravolo: There is certainly a realistic and perceived “hierarchy” on the quality of the country of origin in the guitar community. That list would be USA, Japan, South Korea, Indonesia, with China, India, and Vietnam sort of interchangeable. " 

En kan helt sikkert gi en Epiphone Kina fabrikk samme treverk , hardware og elektronikk + en Plek maskin .Og grundig opplæring til de flinkeste arbeiderne , og få et meget bra resultat . Men det vil koste mye mer . Vil du betale det samme for en ny Kina Epi LP som du får en pent brukt USA LP for ? Vil du betale 2-3 x mer for en Kina Epi enn nå hvis den var mye bedre ? Hvis det stod en veldig bra slik dyr Epi og en vanlig til 4500 i butikken og begge ser omtrent like ut , men den med bra deler etc koster 9500,-  . Hva tror du de fleste Epi kunder vil kjøpe ? Da mener jeg den typiske Epi kjøper . Ikke proffe gitarister med lang erfaring med dyre gitarer .

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har to Epiphone gitarer som koster 20k nye, Og har hatt en Epiphone som koster enda mer. Men jeg er kanskje ikke en typisk Epi-kjøper?

Korea er et land på vei opp når det gjelder levestandard, og snart er det nok like dyrt å produsere der som i Japan. (hvor de tidligste østen-produserte billig-varene kom fra)

Noen produsenter syns jo også at Kina blir for dyrt, og flytter produksjonen til steder der det er enda billigere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, Alfi27 said:

Selv om jeg som nevnt ikke tror at koreanerne er noe mindre flinke, og at det sikkert (forhåpentligvis) blir brukt skikkelige komponenter så er det bare noe som skurrer med en Korea-produsert gitar til 13 laken (i mitt hode).

Forsåvidt kanskje fra et markedsføringsperspektiv (der tradisjonelt Made in USA og Made in Japan ofte frontes), men mener at dette er litt av det artikkelen tar opp og samtlige mener at det er ingen grunn å tenke sånn. En må også huske at holdninger endrer seg og det viser bla Chapman guitars (selv om den endelige dommen faller vel først om en god del flere år).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det handler mye om hvordan selskapene vil posisjonere produktene i forhold til hverandre i sortimentet. En fabrikk i Indonesia kan sikkert produsere like gode gitarer som en i Japan med samme kompetanse, materialer, osv. Det gir mer mening å produsere "high end"-gitarene i Japan og USA (kanskje også Korea, se på Schecter og Chapman) enn Indonesia, India, Vietnam, Kina. Man kjøper jo heller en dyr gitar som er produsert i USA/Japan enn India, sånn er det jo liksom bare.

Når det er sagt har jeg spilt på gode gitarer fra Indonesia og Kina i tillegg til mindre gode gitarer fra USA og vice versa, som jeg regner med de fleste her har :) 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge har vi f. eks. Husemoen Gitarverksted på Lillehammer.

"Norwegian Wood" serien med elgitarer lagd av norsk treverk skal være glimrende. De er nydelige å se på. Hvordan de høres ut aner jeg ikke.

Husemoen har lagd gitarer til storheter som Little Steven og Mark Knopfler. Øystein Sunde har en også, og han har fått satt i mikrofoner som er håndlaget i Nord-Norge på flere av gitarene sine.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutter siden, Gitarcowboy skrev:

I Norge har vi f. eks. Husemoen Gitarverksted på Lillehammer.

"Norwegian Wood" serien med elgitarer lagd av norsk treverk skal være glimrende. De er nydelige å se på. Hvordan de høres ut aner jeg ikke.

Husemoen har lagd gitarer til storheter som Little Steven, Griffin og Mark Knopfler. Øystein Sunde har en også, og han har fått satt i mikrofoner som er håndlaget i Nord-Norge på flere av gitarene sine.

Endret litt for deg ?

De låter heeelt fortreffelig kan jeg melde... har to stk ☺️

IMG_2258.PNG

IMG_2257.PNG

• Liker 4
  • Takker 1
  • Hehe 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Gitarcowboy skrev:

Men, de koster fra 20 000 (eller var det 25 000?) og oppover.

Lå en annen nydelig Tele fra Husemoen til lette 25k brukt på Finn for ett års tid siden...

Tror de starter på ca.30.000,- i dag... det forsvant en del gitarer, utstyr og en motorsykkel for å finansiere dette for å si det mildt, men totally worth it... Begge har PU's fra Edmire som også frekventerer dette forumet.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det handler vel om merkevare og merkevarebygging. Fender har sin merkevare og "skal" være laget på spesielle steder, som ett eksempel så tittet jeg på en Fender Starcaster, fant ut at de var laget i Kina, da forsvant interessen for den gitaren for meg. Hadde det stått Squier eller noe annet så hadde det vært greit og jeg hadde sikkert kjøpt den.

Chapman har bygd en merkevare som kanskje ikke har like sterke assosiasjoner til faste steder som Fender og Gibson,  om dette er rasjonelt i forhold til kvalitet er en annen ting. Forskjellige merkevarer har forskjellige krav som må oppfylles for at sluttforbruker skal være fornøyd, noen er geografiske andre er fysiske. Hadde Mercedesen du kjøpte vært satt sammen i Japan, så hadde det blitt feil i forhold til kravet man har til merkevaren, men en Nissan satt sammen i Spania har ikke noe påvirkning på merkevaren Nissan.
Rasjonelt, nei så lenge kvaliteten er lik, men det er litt hva de har lagt opp til når de har bygget merkevaren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, AkE skrev:

Fender har sin merkevare og "skal" være laget på spesielle steder, som ett eksempel så tittet jeg på en Fender Starcaster, fant ut at de var laget i Kina, da forsvant interessen for den gitaren for meg. Hadde det stått Squier eller noe annet så hadde det vært greit og jeg hadde sikkert kjøpt den.

Skjalg Mikalsen Raaen, mangeårig gitarist i Sambandet,  eier av Strengeleik Studio og skribent i Musikkpraksis kjøpte og bruker en slik etter sin omtale av nevnte gitar i nevnte magasin.  

Personlig gir jeg mer og mer f*** jo eldre jeg blir.  

(stikker og spiller litt på Taiwan-Yamahaen min heller ?) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.