Web Analytics
Jump to content

Hvilken låt øver du på nå?


Kerplunk
 Share

Recommended Posts

Jessica er vanskelig å få "pen". Spilte den på hovedinstrumenteksamen en gang, men følte egentlig bare det gikk så som så. 

Siste sangen jeg øvde skikkelig på var vel The Invisible Guests av King Diamond. Andy LaRoque, verdens teiteste artistnavn men for en utrolig kul shredder! Massiv tone.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Jessica er vanskelig å få "pen". Spilte den på hovedinstrumenteksamen en gang, men følte egentlig bare det gikk så som så. 

Siste sangen jeg øvde skikkelig på var vel The Invisible Guests av King Diamond. Andy LaRoque, verdens teiteste artistnavn men for en utrolig kul shredder! Massiv tone.

Definitivt! Den er ikke "vanskelig", men det er som å spille jazz standardlåter, det kreves flyt og presisjon i motsetning til blues/rock hvor litt grit og slurv er en del av greia =) Noe av det som plager meg mest hvor inn-i-helsike jeg sliter meg å få til en gjennomgang av "Autumn leaves" hvor jeg føler at den sitter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver meg på Donna Lee (Charlie Parker) og tror jeg vil bruke litt tid på å få headen til å sitte. Tør ikke å tenke på hvordan det skal gå når jeg skal improvisere på den?.

Edit: Vi har allerede en tråd for dette under kategorien Teori og teknikker. Det bør kanskje flyttes dit?

Edited by nikotro
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg prøver meg på Donna Lee (Charlie Parker) og tror jeg vil bruke litt tid på å få headen til å sitte. Tør ikke å tenke på hvordan det skal gå når jeg skal improvisere på den1f913.png.

Edit: Vi har allerede en tråd for dette under kategorien Teori og teknikker. Det bør kanskje flyttes dit?

Kult! Anbefaler å bruke litt tid på å analysere headen også, slik at man forstår hvorfor ting er som de er :) 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, MAa skrev:

Kult! Anbefaler å bruke litt tid på å analysere headen også, slik at man forstår hvorfor ting er som de er :) 

 

Takk for tips. Det skal jeg gjøre?

Har du noen forslag til hvordan jeg bør tilnærme meg analysen? Jeg tenker vanligvis akkordtoner og arpeggio, men her er det vel en del forlengede skalaer?

Link to comment
Share on other sites

Ville først startet med funksjonsanalyse. 

Bruken av kromatikk; hvilke tone som kommer på tunge/lette taktslag. Kombiner dette med skalaer/arpeggioer. 

Hvordan han løser opp linjene sine. 

Betoning er superviktig for å få riktig sound. 

Vet ikke det norske ordet for "upper structure arpeggios". Si f.eks. Bb7 i takt der; der kan du spille Bb7, Dm7b5, Fm7, Abmaj7. Arpeggioer basert på akkordtonene. 

Iallfall noen av tingene jeg ville sjekket ut :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, nikotro skrev:

Edit: Vi har allerede en tråd for dette under kategorien Teori og teknikker. Det bør kanskje flyttes dit?

Whops! Sårri! Men, er det ikke like greit å ha en litt mer lettbeint tråd om det her? Det er veldig mange som er innom denne kategorien, og det er trivelig å bare småprate om musikken man spiller uten at det trenger være snakk om teori og teknikker. Det er sikkert noen som (desverre) også synes prat om teori og teknikk er litt skummelt... ;)

Men om denne burde flyttes, så gjerne for meg!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, MAa skrev:

Ville først startet med funksjonsanalyse. 

Bruken av kromatikk; hvilke tone som kommer på tunge/lette taktslag. Kombiner dette med skalaer/arpeggioer. 

Hvordan han løser opp linjene sine. 

Betoning er superviktig for å få riktig sound. 

Vet ikke det norske ordet for "upper structure arpeggios". Si f.eks. Bb7 i takt der; der kan du spille Bb7, Dm7b5, Fm7, Abmaj7. Arpeggioer basert på akkordtonene. 

Iallfall noen av tingene jeg ville sjekket ut :)

 

Det skal jeg ta med meg videre?

Her er en morsom og veldig rask intro fra ca 0:35:-)

 

 

Edited by nikotro
link til yt
Link to comment
Share on other sites

På 2.11.2017 den 12.37, MAa skrev:

Ville først startet med funksjonsanalyse. 

Bruken av kromatikk; hvilke tone som kommer på tunge/lette taktslag. Kombiner dette med skalaer/arpeggioer. 

Hvordan han løser opp linjene sine. 

Betoning er superviktig for å få riktig sound. 

Vet ikke det norske ordet for "upper structure arpeggios". Si f.eks. Bb7 i takt der; der kan du spille Bb7, Dm7b5, Fm7, Abmaj7. Arpeggioer basert på akkordtonene. 

Iallfall noen av tingene jeg ville sjekket ut :)

 

Da har jeg lært head og vil jobbe sakte men sikkert med tempo/time. Jeg har forsøkt ut flere posisjoner og plaseringer, men har foreløpig falt for en.

Det er så mye kult som skjer i denne låta at analysen ser ut til å bli ganske omfattende. I første omgang har jeg fokusert på betoning, og tror at bruk av hammer-on og pull-offs vil bli sentralt for å få "riktig" sound.

Jeg må også nevne at jeg tar gitartimer (Gildas Le Pape) og at låta er utgangspunkt for flere andre temaer, blant annet komp, linjer, subtitusjon, etc.

Uansett er det veldig bra å få innspill og tips. Jeg regner med at denne låta i seg selv kan være et studium av bebop og jazz generelt, og at man ikke vil bli "ferdig" med den noen gang?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.11.2017 den 9.30, nikotro skrev:

Da har jeg lært head og vil jobbe sakte men sikkert med tempo/time. Jeg har forsøkt ut flere posisjoner og plaseringer, men har foreløpig falt for en.

Det er så mye kult som skjer i denne låta at analysen ser ut til å bli ganske omfattende. I første omgang har jeg fokusert på betoning, og tror at bruk av hammer-on og pull-offs vil bli sentralt for å få "riktig" sound.

Jeg må også nevne at jeg tar gitartimer (Gildas Le Pape) og at låta er utgangspunkt for flere andre temaer, blant annet komp, linjer, subtitusjon, etc.

Uansett er det veldig bra å få innspill og tips. Jeg regner med at denne låta i seg selv kan være et studium av bebop og jazz generelt, og at man ikke vil bli "ferdig" med den noen gang1f60a.png

Høres veldig bra ut :)

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.