Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken låt øver du på nå?


Kerplunk

Anbefalte innlegg

Jessica er vanskelig å få "pen". Spilte den på hovedinstrumenteksamen en gang, men følte egentlig bare det gikk så som så. 

Siste sangen jeg øvde skikkelig på var vel The Invisible Guests av King Diamond. Andy LaRoque, verdens teiteste artistnavn men for en utrolig kul shredder! Massiv tone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Jessica er vanskelig å få "pen". Spilte den på hovedinstrumenteksamen en gang, men følte egentlig bare det gikk så som så. 

Siste sangen jeg øvde skikkelig på var vel The Invisible Guests av King Diamond. Andy LaRoque, verdens teiteste artistnavn men for en utrolig kul shredder! Massiv tone.

Definitivt! Den er ikke "vanskelig", men det er som å spille jazz standardlåter, det kreves flyt og presisjon i motsetning til blues/rock hvor litt grit og slurv er en del av greia =) Noe av det som plager meg mest hvor inn-i-helsike jeg sliter meg å få til en gjennomgang av "Autumn leaves" hvor jeg føler at den sitter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på Donna Lee (Charlie Parker) og tror jeg vil bruke litt tid på å få headen til å sitte. Tør ikke å tenke på hvordan det skal gå når jeg skal improvisere på den?.

Edit: Vi har allerede en tråd for dette under kategorien Teori og teknikker. Det bør kanskje flyttes dit?

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg prøver meg på Donna Lee (Charlie Parker) og tror jeg vil bruke litt tid på å få headen til å sitte. Tør ikke å tenke på hvordan det skal gå når jeg skal improvisere på den1f913.png.

Edit: Vi har allerede en tråd for dette under kategorien Teori og teknikker. Det bør kanskje flyttes dit?

Kult! Anbefaler å bruke litt tid på å analysere headen også, slik at man forstår hvorfor ting er som de er :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MAa skrev:

Kult! Anbefaler å bruke litt tid på å analysere headen også, slik at man forstår hvorfor ting er som de er :) 

 

Takk for tips. Det skal jeg gjøre?

Har du noen forslag til hvordan jeg bør tilnærme meg analysen? Jeg tenker vanligvis akkordtoner og arpeggio, men her er det vel en del forlengede skalaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville først startet med funksjonsanalyse. 

Bruken av kromatikk; hvilke tone som kommer på tunge/lette taktslag. Kombiner dette med skalaer/arpeggioer. 

Hvordan han løser opp linjene sine. 

Betoning er superviktig for å få riktig sound. 

Vet ikke det norske ordet for "upper structure arpeggios". Si f.eks. Bb7 i takt der; der kan du spille Bb7, Dm7b5, Fm7, Abmaj7. Arpeggioer basert på akkordtonene. 

Iallfall noen av tingene jeg ville sjekket ut :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, nikotro skrev:

Edit: Vi har allerede en tråd for dette under kategorien Teori og teknikker. Det bør kanskje flyttes dit?

Whops! Sårri! Men, er det ikke like greit å ha en litt mer lettbeint tråd om det her? Det er veldig mange som er innom denne kategorien, og det er trivelig å bare småprate om musikken man spiller uten at det trenger være snakk om teori og teknikker. Det er sikkert noen som (desverre) også synes prat om teori og teknikk er litt skummelt... ;)

Men om denne burde flyttes, så gjerne for meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MAa skrev:

Ville først startet med funksjonsanalyse. 

Bruken av kromatikk; hvilke tone som kommer på tunge/lette taktslag. Kombiner dette med skalaer/arpeggioer. 

Hvordan han løser opp linjene sine. 

Betoning er superviktig for å få riktig sound. 

Vet ikke det norske ordet for "upper structure arpeggios". Si f.eks. Bb7 i takt der; der kan du spille Bb7, Dm7b5, Fm7, Abmaj7. Arpeggioer basert på akkordtonene. 

Iallfall noen av tingene jeg ville sjekket ut :)

 

Det skal jeg ta med meg videre?

Her er en morsom og veldig rask intro fra ca 0:35:-)

 

 

Endret av nikotro
link til yt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2017 den 12.37, MAa skrev:

Ville først startet med funksjonsanalyse. 

Bruken av kromatikk; hvilke tone som kommer på tunge/lette taktslag. Kombiner dette med skalaer/arpeggioer. 

Hvordan han løser opp linjene sine. 

Betoning er superviktig for å få riktig sound. 

Vet ikke det norske ordet for "upper structure arpeggios". Si f.eks. Bb7 i takt der; der kan du spille Bb7, Dm7b5, Fm7, Abmaj7. Arpeggioer basert på akkordtonene. 

Iallfall noen av tingene jeg ville sjekket ut :)

 

Da har jeg lært head og vil jobbe sakte men sikkert med tempo/time. Jeg har forsøkt ut flere posisjoner og plaseringer, men har foreløpig falt for en.

Det er så mye kult som skjer i denne låta at analysen ser ut til å bli ganske omfattende. I første omgang har jeg fokusert på betoning, og tror at bruk av hammer-on og pull-offs vil bli sentralt for å få "riktig" sound.

Jeg må også nevne at jeg tar gitartimer (Gildas Le Pape) og at låta er utgangspunkt for flere andre temaer, blant annet komp, linjer, subtitusjon, etc.

Uansett er det veldig bra å få innspill og tips. Jeg regner med at denne låta i seg selv kan være et studium av bebop og jazz generelt, og at man ikke vil bli "ferdig" med den noen gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 9.30, nikotro skrev:

Da har jeg lært head og vil jobbe sakte men sikkert med tempo/time. Jeg har forsøkt ut flere posisjoner og plaseringer, men har foreløpig falt for en.

Det er så mye kult som skjer i denne låta at analysen ser ut til å bli ganske omfattende. I første omgang har jeg fokusert på betoning, og tror at bruk av hammer-on og pull-offs vil bli sentralt for å få "riktig" sound.

Jeg må også nevne at jeg tar gitartimer (Gildas Le Pape) og at låta er utgangspunkt for flere andre temaer, blant annet komp, linjer, subtitusjon, etc.

Uansett er det veldig bra å få innspill og tips. Jeg regner med at denne låta i seg selv kan være et studium av bebop og jazz generelt, og at man ikke vil bli "ferdig" med den noen gang1f60a.png

Høres veldig bra ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.