vim

Din første effektpedal

Anbefalte innlegg

Min første pedal var en Crybaby 95Q. Kjøpte den muligens i 1999, da jeg var 16 år gammel. Solgt for mange år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en Zoom GFX4 til jul når jeg var 12(2001). Ønsket meg egentlig en Behringer V-Amp, da jeg hadde en reklamebrosjyre for den liggende jeg hadde tatt med fra lokale sjappa, men han på butikken mente Zoomen var mye bedre. Brukte iallefall den(sammen med Squier Affinity Strat og Peavey Rage 158) som hovedkilde for gitarlyd fram til jeg konfirmerte meg(2004). Da ble det innkjøp av Marshall VS100 og en Marshall kompressor(!?). Grunnen til at en 15-åring kjøper kompressor som første stompbox var at jeg trodde det var det samme som en booster, noe jeg kunne slå på når det var tid for gitarsolo.  Ble jo bittelitt boost, men noe knall booster var det nå ikke. 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Marshall Jackhammer. Lånte den bort til en bekjent og fikk den aldri tilbake. Kanskje på tide å purre nå, siden det er gått over ti år. 

• Hehe 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første pedal var en Boss OD-1. Deretter så ble det en Boss ME-6, den brukte jeg flittig i mange år. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine to første effektpedaler..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*Bumpet* bort i denne artige tråden da jeg surfet etter pedaler. 

Her er min første pedal. Kjøpt på midten av 90-tallet, husker jeg syns den var svindyr, (fungerer selvfølgelig ennå som den skal). Prøvde å få til fuzzlyden fra «Siamese Dream», uten hell... Bruker den desverre ikke lenger men gidder ikke selge den da den sikkert ikke er verdt noe særlig. 

Skjult innhold - vennligst logg inn

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første pedal her var Boss HM-2, gjennom en fis av en Peavey. Gitaren var en bolt-on Cimar «Les Paul» (ikke helt, ikk direkte kopi, og hadde noe i retning «german carve»). Gøy hadde jeg, med Gary Moore som da største forbilde.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zoom G2.1u.... Brukte den ganske lenge. Veldig fascinerende sak for en nybegynner!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en Arion DS-1 i 1991 som jeg kjørte gjennom min fars Solton 60w transistorforsterker og en Rockson Dinky-kopi. 

Gikk ikke lenge før det ble byttet ut med Marshall Drivemaster (1. gen), Elk Twin Reverb-kopi (Jp) og telecaster. Dette oppsettet holdt lenge og det hadde det sannsynligvis fortsatt gjort ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bros (nei, ikke Boss) Overdrive. Kjøpt på slutten av 80-tallet hos Inge Dippner i Kristiansand. Låt ikke særlig fett, men var i det miste billig. Tror jeg har den liggende enda, men har ikke testet den på over 25 år. Er vel på tide å gi den en sjanse igjen, om ikke annet så for moro skyld. Finner ingen info (utenom bildet under) om denne pedalen på nettet. Er det noen som kjenner til merket?

Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/bros_overdrive_001.jpg&key=5535572cb837957ee6da210f0fe326f6aacee432e209f29312277cb09a1cf93c" width="150" data-imageproxy-source="http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/bros_overdrive_001.jpg" />

Endret av Gahr
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult innhold - vennligst logg inn/monthly_2018_11/be-5m.jpg.ce4e734297f11b7df8a935d0f4d1ce31.jpg" alt="be-5m.jpg.ce4e734297f11b7df8a935d0f4d1ce31.jpg" />

Denne frekkasen kjøpte jeg brukt i '92/'93 eller deromkring. Kjørte fretless jazz bass gjennom vreng og chorus og greier, ikke kjempebra lyd men ganske moro å spille støyrock med. Tror den fins ennå, en kompis lånte den for maaange år siden og jeg mener han har den liggende i kjelleren.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Med «nye» ører kan det kanskje hende at den låter helt konge? 

Hehe, det er jo selvsagt det jeg håper.😀 Har dog mine tvil. Satser i det minste på at jeg klarer å finne den, og ikke minst at den faktisk virker, etter å ha ligget i diverse boder i over 25 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Første pedal her var Boss HM-2, gjennom en fis av en Peavey. Gitaren var en bolt-on Cimar «Les Paul» (ikke helt, ikk direkte kopi, og hadde noe i retning «german carve»). Gøy hadde jeg, med Gary Moore som da største forbilde.

Vi burde kjørt duett! Jeg kunne bidratt med en HM-2 inn i en Roland som jeg i ettertid mistenker var tiltenkt akustisk gitar og en aldeles for j***g Cimar "Explorer" som hadde fått dagens kinagitarer til å briljere. Alt over 49 kroner ville vært overpris for den komboen :)

Endret av vim
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HM-2 ca 1985. Forsvant fra øvingslokalet 5-6 år senerer da en eller annen dude bestemte seg for å "låne" den til evig tid #fortsattarg

Ibanez Roadstar (med Gibson Dirty Fingers) -> HM-2 -> Transistor Fender Forsterker

Gary Moore Victims of the Future var lyden jeg digga (...og fortsatt sikker digger).

Endret av blaamann
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at dette begynte med Carl Martin Crush Zone pedal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine første pedaler var disse to klassikerene gjennom en Marshall MG15. ToneWorks støyet som f. og låt helt balle.

Skjult innhold - vennligst logg inn/monthly_2018_12/image.png.e124bcaa2a13529842b0304037b7ca6e.png" />

image.png.ebcd81668d46b6315e9f72db0d5a1c4d.png

Endret av Troll
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Troll said:

Mine første pedaler var disse to klassikerene gjennom en Marshall MG15. ToneWorks støyet som f. og låt helt balle.

Ahahahaaa, husker Toneworks ja :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive