Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Din første effektpedal


vim

Anbefalte innlegg

Inspirert av forrige tråd, samt «diin første gitar» tråden:

Hvilken var din første effektpadal?

 

Min var en Boss HM-2 da den kom i 1983. Låt syltynt og fint, på en Roland som også var blottet for mellomtone ?

 

DAB503FC-0C71-4CAD-BF1A-83A84DF9DF7D.jpeg

Endret av vim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min først el-gitar i 1979 kjøpte jeg ett sett brukte pedaler av en eldre bekjent som hadde lagt gitaren på hylla. Settet besto av en Dunlop CryBaby, MXR distortion+, MXR StereoChorus og en MXR DynaComp. Alle pedalene virker enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første pedal var en Ibanez Metal Charger kjøpt hos Stakset Gitarer i Steinkjer en gang på tidlig 90-tall. Pedalen var brukt og delvis defekt så jeg fikk den svært billig. Min far er sånn type tusenkunstner, så han fikk fiksa pedalen etter litt feilsøking. Småhissig lyd, men slettes ikke en ille pedal :) 

ibanezmetalcharger.PNG.ada1e8763a59dcd8f822679f20d12ae9.PNG

En stund etter fikk jeg skrapa sammen gryn nok til en Tubeworks Realtube pedal i håp om å få rørvreng på en Fender Princeton Chorus. Funka greit nok, men var ikke helt i toppsjiktet :)

tubeworks.thumb.jpg.13f3fc3b00ba6d90e9aa36c1f4c09498.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel i forløperen til denne tråden at min første pedal var en Behringer Preamp Booster, men husker i ettertid at jeg hadde en Behringer V-amp før det igjen. Hadde komplett Behringer-rigg da jeg også hadde en Behringer gitarpakke kjøpt på Elkjøp. :) Første steg ut av Behringer-tåka var da jeg kjøpte Stratocasteren min for konfirmasjonspenger som 14-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Naigewron said:

Boss MT-2 Metal-Zone rett i front på cleankanalen på en Peavey, en eller annen gang mot slutten av 90-tallet. Jeg husker ikke hvilken Peavey-modell, men det var en eller annen 1x12 rørforsterker fra midten av 90-tallet.

Jeg må rette på meg selv her, for dette er jo helt feil. Min første pedal fikk jeg til femtenårsdagen i 1995, og det var en Boss ME-6 multieffekt som ble plassert foran min Peavey Rage 108.

wxhej14rw8oxy4xbz5zi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første "rackeffekt" så slik ut: 

Img10597-2.jpg

 

Det første møtet med multieffekter var denne festlige sak fra Korg (som jeg lånte fra vår daværende bassist): 

 

tb5pwqdjwlvrc7litjdh.jpg

 

Andre hyggelige bekjentskaper fra denne perioden var Boss DD-3 og Ibanez Ts-9. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var en hjemmesnekra fuzz rundt 1973-74. Jobba på Elektrisk Bureau og hadde tilgang til etsebane, printkort og et hav av komponenter. Fant oppskrift i et engelsk musikkblad (husker ikke hvilket). Fuzzen lød vepsebol og ble ikke brukt til annet en å lage ren støy. Moro det og. Og stolt var jeg.

Min første fra produsent var Ibanez PhazeTone fra 77 eller 78. Den har jeg jaggu ennå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.