Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Din første effektpedal


vim

Anbefalte innlegg

Min første pedal var en Arion Tube Mania. Kjørt inn i en Roland Spirit 25A. Pedalen var slett ikke ille, og kunne brukt den i dag. Dessverre var den ikke bygd som en tank. Jeg tror jeg har den liggende et sted, så det kan jo være mulig å reparere den.

59fa19f616b84_ariontubemania.JPG.d227f9da414bfdb85c80b8648e85343b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det gamle rælet man spilte på dengang låt jo helt kurant selv med dagens standard. Husker særlig noen fine toner med en lånt Les Paul gjennom en Ts-9 og en DD-3 til en Marshall Studio 15 mikket opp med en SM57.. i 1989, når jeg var 15 år. Kunne fint brukt det samme oppsettet i dag uten å gremmes.

Min første amp derimot, en Peavey Rage, var ikke mye å skryte av. Min første gitar var en Raimundo nylonstrenger, deretter fikk jeg en Samick stålstrenger og en Hondo Revival 335 semi (som også var bygget på Samick-fabrikken). Deretter en blonde Epiphone Sheraton II (også den fra Samick i Korea...). Så ballet det på seg.. og den komplette utstyrslisten gjennom årene vil nok fylle et par A4 ark.. :-)

22595941.jpg

Endret av skela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var en TU-2. Den er fremdeles i aktiv tjeneste, blir ikke overrasket om den overlever meg.  

Samtidig lånte jeg en RV-3 og en DS-1 av en bandkollega. RV-3 måtte jeg dessverre levere tilbake, men DS-1 endte med å bli adoptert. Den er også fremdeles i bruk, men har fått endel mods opp igjennom. 

IMG_4442.thumb.jpg.66b283dbdc7fa0e638b4342b84501ff3.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første pedal var en Vox Wah. Ble brukt til å forandre lyden, i tillegg til typisk wah-bruk.

Neste steg var en Boss CE-1 og en MXR+.

Riktig avansert ble det på tidlig 80-tall med MXR+, Ibanez AD-9, Boss CE-2, og en Ibanez GE-9 festet på en planke med en felles strømforsyning fra Mascot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her. Fikk den av en forholdsvis kjent gitarist. Vi sto og maste utenfor øvingsrommet hans daglig (12-års alderen). Noen ganger ble vi innvilget audiens. Tror pedalen var et forsøk på å bli kvitt oss noen timer....  Han håpet kanskje at vi skulle dra hjem og øve litt ?

eq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt mye enkeltpedaler i grunn, ei heller i starten. Første jeg kjøpte utover forsterker var en Korg AX1500G, og inn i en Fender FM212 så låt det jaggu både høyt, tight og fett fra en amp som alene hadde en rimelig kjip vreng.

korg-toneworks-ax1500g-xl.jpg

Første enkeltpedalen jeg kjøpte var en Behringer TS-klone for å booste Valvekingen jeg hadde en periode. Gjorde jobben, om en med noe støy ved siden av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en Zoom GFX4 til jul når jeg var 12(2001). Ønsket meg egentlig en Behringer V-Amp, da jeg hadde en reklamebrosjyre for den liggende jeg hadde tatt med fra lokale sjappa, men han på butikken mente Zoomen var mye bedre. Brukte iallefall den(sammen med Squier Affinity Strat og Peavey Rage 158) som hovedkilde for gitarlyd fram til jeg konfirmerte meg(2004). Da ble det innkjøp av Marshall VS100 og en Marshall kompressor(!?). Grunnen til at en 15-åring kjøper kompressor som første stompbox var at jeg trodde det var det samme som en booster, noe jeg kunne slå på når det var tid for gitarsolo.  Ble jo bittelitt boost, men noe knall booster var det nå ikke. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.