Bjørn Sandnes

Pickuper til Philip Kubicki strat

Anbefalte innlegg

Jeg har en Philip Kubicki strat som ble satt sammen på Guitar Workshop i Oslo i 1984. Den var opprinnelig satt opp med to Seymour Duncan single coil og en SD humbucker. For noen år siden byttet jeg ut de usedvanlig støyende single coilene med Fender Noiseless, men er ikke helt fornøyde med de. Det er ikke nok bitt i de, og jeg får ikke den krispe glassaktige single coil lyden som man finner på en Fender strat. Er det noen som har gode forslag på andre single coiler jeg kunne satt på? Jeg tenkte å beholde den opprinnelige humbuckeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Area pickupene er stille, men jeg synes de låter litt kjedelig sammenlignet med en bra klassisk strat single coil.

Jeg har brukt mye støyfritt selv men alt har løst seg for meg med Silent single coil systemet til Suhr.

Bruker Suhr sine V60LP sc's som for meg er de ultimate, og med dette systemet er de helt støyfrie og lyden upåvirket (Har det på en bypass switch så jeg er ikke i tvil)

Mange støyfrie som Kinman, DiMarzio og Fender varianter funker fint...Helt til du sammenligner de side om side med en skikkelig single coil desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort tester på dette. Og har man 110% skjerming er også singlecoils støyfrie. Det er bittelitt forskjell ved lavfrekvent støy, men da må man nesten dytte pickupene inn i støykilden. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier meg enig med Debris. V60LP fra Suhr er, IMO, fantastisk gode pickups. 

Hvis ikke så kan du jo høre med Skjult innhold - vennligst logg inn, han kan nok lage noe fint til deg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suhr V60LP ! Har disse i både Suhr Custom Classic og MJT straten. De låter like godt som bacon i en varm stekepanne. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, CaptainSexy skrev:

Suhr V60LP ! Har disse i både Suhr Custom Classic og MJT straten. De låter like godt som bacon i en varm stekepanne. 

Jeg har sjekket litt rundt, og det er mange som skryter av Suhr V60LP. På Youtube er det også noen demoer som bekrefter at de låter fint. Bacon i varm stekepanne blir aldri feil! Hvor får man kjøpt disse pickupene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutes ago, Bjørn Sandnes said:

Jeg har sjekket litt rundt, og det er mange som skryter av Suhr V60LP. På Youtube er det også noen demoer som bekrefter at de låter fint. Bacon i varm stekepanne blir aldri feil! Hvor får man kjøpt disse pickupene?

Selvsagt låter de fint. Men støyfrie er de ikke med mindre du også monterer Suhr Silent Single Coil System. 

Eller en slik: Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 hours ago, SteikBacon said:

Og har man 110% skjerming er også singlecoils støyfrie.

Inkluderer det skjerming av selve coilen også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere som foreslår Suhr V60LP. Hvorfor ikke V60? Det jeg leser om V60 er at den er mer klassisk single coil strat-aktig, mens V60LP har mindre top end? Så for en som vil ha den super crispe single coil lyden bør ikke en da gå for V60?

Skjult innhold - vennligst logg inn

Endret av blaamann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, blaamann skrev:

Til dere som foreslår Suhr V60LP. Hvorfor ikke V60? Det jeg leser om V60 er at den er mer klassisk single coil strat-aktig, mens V60LP har mindre top end? Så for en som vil ha den super crispe single coil lyden bør ikke en da gå for V60?

Hva er forskjellen i lyd mellom V60 og V60LP?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult innhold - vennligst logg inn Jeg har ikke testet V60 selv, men jeg syns da V60LP har alt det man vil ha i en single coil. 

Skjult innhold - vennligst logg inn LP står for low peak. Så den vil ikke være så skarp som en tradisjonell single coil. Jeg ville nok sjekket litt rundt på ebay osv, ellers bestilt hos importør som er Godlyd eller Georgi D. Gitarer. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, blaamann skrev:

Inkluderer det skjerming av selve coilen også?

Skjermer man hele elektronikkrommet er man godt berget. Men ja, jeg skjermer også pickupene. Og absolutt alle er imponert hvor stille pickupene mine er. Så man har tonale fordeler kun singlecoil kan gi, og fortsatt er de utrolig stille. Kan også si alle pickupene mine er vokset i vakum. 

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis TS setter i andre single single coils er han jo tilbake til utgangspunktet. De originale SDs låter muligens ikke stort annerledes enn de fleste andre med liknende design. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LP er plenty bright, i likhet med resten av alt Suhr lager. Låter veldig fint de, hadde i straten min et par år.
Ellers så synes jeg at Fender fat 50s låter veldig bra og klassisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, skela skrev:

Hvis TS setter i andre single single coils er han jo tilbake til utgangspunktet. De originale SDs låter muligens ikke stort annerledes enn de fleste andre med liknende design. 

Grei observasjon. Kun singlecoil låter som singlecoil. Pickupene ble fjernet pga støy. Dersom han vil ha lyden uten støy må han gjøre innsats og skjerme elektronikken godt. Kjøp inn kobberfolie og ta en ettermiddag på kjøkkenbordet... Bildet er ikke mitt verk, men dette gjør jobben godt likevel.Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Blir det ikke like bra med sånn skjermende smurning?

Har ikke fått gjort støytest med smurningen, men har testet med kobber. Filmet den lille støytesten så du kan få se neste gang du er innom verkstedet. Delte mellom høyfrekvent og lavfrekvent. Sammenlignet også med humbuckere.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Polkagrisen
      Der! Var gitaren i hus!
      Tok meg 2 min å åpne pappesken. Inne i pappesken fant jeg Dette :Skjult innhold - vennligst logg inn
      Inne i denne fantastiske boksen var det noe enda mer fantastisk, Nemlig dette

Gitaren er helt fantastisk å spille på. den er mer lettspilt enn en korrekt oppsatt telecaster. Anbefaler alle å prøve ut denne
      Pris 5, 900 kr