Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første pedal


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny på gitarutstyr og ganske grønn på pedaler.

Boss MS-3 er sikkert en glimrende digital effektpedal med haugevis av muligheter:

Boss_MS-3.jpg

Men... det er for mye å velge i, spesielt for en nybegynner. Jeg tror at jeg kommer til å grave meg ned i lyder og justering, så det blir lite gitarspilling.

Samme problem med denne:

Boss MD-500 modulering effektprosessor

Boss_MD-500.jpg

Og denne...:

Boss RV-500 Reverb effektprosessor.

Boss_RV-500.jpg

Alle er veldig dyre og altfor omfattende for en amatør.

Derfor har jeg bestemt meg for denne:

Atomic Ampli-Firebox

AtomicAmp_FireboxRT2_WEB.jpg

Den er liten, billig, kan kobles til PC med medfølgende program og har det meste av grunnleggende lyder som en nybegynner trenger.

Den koster 3000 kr og nærmer seg prisen på de ovenfornevnte, men den er forholdsvis enkel i bruk.

Bare se på Danske Pete [Peter Honoré] og Joss i den nye Andertons videoen her (for de som ikke har sett den):

Håper at dere liker innlegget :)

 

Endret av Gitarcowboy
Liten endring i skrift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampli-firebox er nok et ganske bra alternativ, men du vil ikke få modulasjonseffekter med den. Skal du bruke den direkte til PC eller gjennom amp?

Ms-3 er forøvrig kun en loop-switcher som du patcher andre pedaler inn i, den lager ingen effekter i seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lokmund!

Takk for svar.

Jeg har tenkt å kjøre Ampli-firebox gjennom amp og PC samtidig, slik som i Andertons videoen.

Eller så kan jeg jo bruke den alene koblet til ampen.

Andre pedaler kan kobles til senere.

Pre ampen jeg har (VOX MV50 Clean) har bare mellomtone, bass og volumjusteringer på fremsiden.

 

 

Endret av Gitarcowboy
liten endring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampli-firebox är helt killer men ska du köra den genom PC och amp samtidigt så måste du köra Fireboxen genom effektloopen på ampen , inte genom "huvudingången" (eller jo, det går, men det blir liksom preamp på preamp) . Den är inte tänkt som en vanlig multieffekt eller som en dist-pedal, mer som ett alternativ till en vanlig amp-topp (utan poweramp). Var ockå klar över att den inte har utgång för hörlurar. Fireboxen är genial så jag menar inte att dissa den, men bara så att du är säker på att den gör vad du vill att den ska göra?.  Kanske en Atomic Amplifire kan vara ett alternativ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ampli-Firebox ser veldig fin ut. Har lurt litt på å nedskalere modulasjonsriggen selv, og kanskje gå for denne boksen sammen med noen enkle pedaler. KPA er jo litt stress å ta med seg rundt omkring :P . 

Min første pedal var en Boss DS-1, så du høyner meg til gangs! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lokmund skrev:

Ms-3 er forøvrig kun en loop-switcher som du patcher andre pedaler inn i, den lager ingen effekter i seg selv. :)

Du tenker på ES-5/8.
Boss MS-3 er en fullverdig multieffekt plattform (a'la GT100) med mulighet for å smette inn pedaler i tre egne looper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første pedaler ble kjøpt samme dag, på Hagstrøm (senere Englund) Musikk i Nadderudveien på Bekkestua, i 1988. Der omsatte jeg konfirmasjonspenger i en Aria Overdrive (kopi av en Ts-808), en Aria Compressor (som etter planen skulle få meg til å låte som Mark Knopfler) og en Pearl Phaser. Resten av budsjettet gikk med til en Marshall Studio 15 røramp, tyve strengesett (Rotosound), en serie Blues Harp munnspill, kabler, reimer, plekter og annen rekvisita. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.