Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halsproblemer


Anbefalte innlegg

Hjelp!

Har de siste ukene hatt et 72 Custom-modifiseringsprosjekt på gang, offeret er en dele-Tele jeg satte sammen for noen år siden. Har nå satt sammen gitaren igjen, med samme hals og deler, bortsett fra elektronikk som skiller en 72 Custom fra en standard strat. Til min store fortvilelse får jeg ikke forventede resultater ved justering av truss rod.Jeg kan ikke se at buen endres nevneverdig ved justering. Ved hjelp av rettholt kan det se ut som den er rimelig flat, men når jeg setter på strenger er klaring veldig liten nede på halsen og en del mer oppe ved nøtta. Om jeg stiller sadler høyt så får jeg strengene til å låte uten klirr, men det låter forferdelig om jeg trykker ned på båndene. Spørsmål:

- Gitaren/halsen har ligget i garasjen i et par år og har vært utsatt for temperatur-svinginger. Kan dette ødelegge halsen slik at den ikke kan justeres?

- Finnes det en prossedyre for å starte fra scratch på en hals som er justert på ville veier?

- Kan det være halsvinkel i halslomme som er problemet (som kan løses med shims)? Men da burde jeg ha opplevd det samme tidligere, noe jeg ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk trussrod, sett på strenger og stem opp. La den være i romtemperatur over tid, og se om den går seg til. Tommelfinger-regel er at man ikke bør stramme trussrod mer enn en kvart til halv runde av gangen før man lar ting sette seg over litt tid.

Det er og selvsagt en sjanse for at treverket har slått seg over lengre tid i varierende temp og luftfuktighet. I verste fall bør kanskje en gitardoktor se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.