Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å spille igjen etter litt over 20 år. Begynte å spille på ungdomsskolen og litt etter det, men etter gitarkurset på skolen, og ett til litt senere, så ga jeg opp gitaren. 

Jeg syntes det var et vanskelig instrument.

Nå i år fant jeg en gammel elgitar hengende på veggen i kjelleren på et hus som vi ryddet for kommunen. Her er gitaren:

 

Det er en Höfner Club 50 fra ca. 1961-63. Dette har jeg funnet ut på nettet. 

Dessverre så hadde en eller annen lakkert den i grønt på fremsiden og festet et Donaldklistremerke over logoen.

Gitaren er for tiden på restaurering hos en velrenommert gitarmaker / restauratør.

Brumikrofonen er ikke original. Jeg vet ikke hvilken type det er.

Den ene skruknotten er også byttet ut en gang.

DSC_0785 copy.jpg

Funnet av gitaren vekket interessen for gitaren igjen og jeg har nå i oktober kjøpt en Fender Telecaster 2017 Limited Edition American Elite, mahogni Thinline. 

Den skal jeg vise frem i Telecaster tråden.

Er det noen av dere her som har en Höfner?

Endret av Gitarcowboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, lokmund!

Gitaren er veldig Les Paul inspirert.

John Lennon spilte på forgjengeren Club 40 sent på 50-tallet. Paul overtok den senere. 

Paul er kjent for å spille på en Höfner bass.

 

Forøvrig så var gitaren innsauset i et seigt sigarettrøykbelegg. 

Den lyse og ekte trefargen er original ellers på gitaren (noe mørkere p.g.a. alder og røykbelegg).

Det blir spennende å se hvordan den ser ut etter restaurering.

Gitarmakeren prøvde den og fikk ut én tone fra høyttaleren før gitaren døde :)

Jeg vil ha den i mest mulig original stand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onkel til kona har en, i orginal stand, han har eid den siden den var ny.fra 60/61 visstnok. Halsen føles tykk, og liten radius på gripbrettet Zero fret akkurat som din.Tror ikke den har trussrod, derav tykkelsen på halsen? Uansett, veldig fin og morsom å spille på. Lykke til med din!

 

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Arne. 

Halsen er tykk. Tviler på at den er like god å spille på som en ny Fender Tele.

Halsen var løs og må limes på plass igjen. Han som restaurerer den sa at han bruker tre dager bare på å få løs halsen...

Det er ingen truss, nei. Den kom på senere modeller tror jeg.

Takk for lykkeønskningene! 

Jeg er helt amatør. Men, øvelse gjør mester :) 

Et mål jeg har er å kunne spille "The Enchanted Sea" med The Quivers (Arne Schulze på ledegitar). Den går sakte, men det skal mye øvelse til for å spille den pent.

Rettelse: det skal mye øvelse til for å spille den i det hele tatt :)

Et annet mål er "Atlantis" med The Shadows, men den er nok enda noen hakk verre...

 

Endret av Gitarcowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at flere synes Høfnergitarer er noe å ta vare på. De kalles også "The queen of toilet seats", på grunn av materialet som er brukt til diverse innlegg.
Jeg har en orkestergitar fra 1957. Skal se om jeg har en knott liggende, er ikke sikker, men kanskje. Blir borte en stund fra Norge, så det kan ta litt tid før jeg får tid til å lete i kaoset. Er usikker på om jeg har en med den blanke metalltingen i midten på, eller om den mangler. Skal kikke. Finner jeg en hel, skal du få den.

Ellers er det faktisk slik at det er mulig å finne slikt på Ebay, og er det en "replica"- knott, koster de ikke all verden. Er den gammel, kan det være en fordel å bade den i superlim, da de blir sprø med årene, og går i oppløsning bare man puster på de.

En Telecaster er garantert lettere å spille på. Disse gamle uten trussrod har vanvittig tykke halser.

Velkommen til forumet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig kommentar!

Det er ikke så nøye med den skruknotten, den som er der er jo både hvit og gammel.

Men, skulle du finne en som passer bedre så sier jeg tusen takk :)

Når du er i utlandet så skal du vel se på noen gitarer?

 

Takk for tipset om eBay. Jeg har handlet mye der, men jeg har ikke tenkt på at det er mulig å finne gitardeler der.

 

Ja, jeg regner med at Höfneren ikke er av de beste å spille på. Men, jeg håper at den ikke er så ille at den den bare blir liggende i kofferten (som jeg har bestilt.)

Det er uansett en pen gitar når den har den rette trefargen.

God tur til det store utland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at denne vekket interessen for gitarspill igjen! Min far hadde en sånn lenge før jeg ble født, men den er nok forsvunnet i det store intet. Det blir nok ikke en gitar som kan måle seg med Telecasteren din, men det er jo et stykke gitarhistorie, så det er jo fint at du prøver å få den spillbar igjen. Velkommen til forumet skal du forresten selvfølgelig, være! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Audun! :)

Faren min kjøpte også elgitar en gang på 60-tallet, men han solgte den for en symbolsk sum og han husker ikke hvilket merke det var.

Det tar nok lang tid å få Höfneren både spillbar og pen igjen, men jeg har jo Telecasteren, så det er ikke noe problem å vente.

Det er mange gitarkurs på nettet.

"Spill gitar!" (1991-92) er et kurs som ligger på nrk.no. Det er veldig bra for nybegynnere. Bøkene til serien er å få fremdeles og er av de mestselgende gitarbøkene i norge.

Ellers så er det mye å lære på YouTube.

Jeg lærte hvordan hammer-ons og pull-offs skal gjøres i går ? Ikke lett for en nybegynner...

 

Jeg har ellers kjøpt et blad på Narvesen som er å anbefale:

"The Very Best of TG - Total Guitar Annual 2018" (Bookazine). Et veldig dyrt "bokblad", men det står så mye interessant der så det er nesten verdt det :)

 

 

abk1521.cover_p1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.