Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuktighet og vedlikehold


Espen97

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig kjøpt en Taylor 414-ce. Det er en ganske dyr gitar så jeg vil jo helst holde den ved like så godt som mulig. Jeg har et daddario humidipack automatisk fuktighetssystem for å ha inni kassa når jeg ikke bruker gitaren, men posene man bruker må skiftes hver tredje/fjerde måned og de er også ganske dyre. Det er ikke aktuelt å ha noe romfukter iom at det ikke er plass og at jeg har vinduet oppe en del der jeg bor. Jeg har hovedsakelig gitaren i kassa. Så det jeg lurer på er om det på et tidspunkt (ettersom gitaren blir eldre) ikke lenger vil være nødvendig med alt dette fuktighetsstyret? Eller må jeg bare forberede meg på å bruke et par tusen i året på fuktighetsputer til gitaren? Man hører jo historier om folk som plukker opp gitarene sine etter 10 år og at de fortsatt høres like bra ut (eller til og med enda bedre). Kan ikke forestille meg at alle disse gitarene har ligget med kontrollert og perfekt luftfuktighet så lenge. 

 

Noen som har noen tips eller noe info om hva som må til for å holde en slik gitar ved like? Jeg spiller mye og bytter selvsagt strenger ganske ofte. Burde jeg for eksempel smøre på noe olje i samme slengen og? 

 

På forhånd takk for hjelpen. 

Hilsen Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på treverket. Noen gitarer tåler ikke tørt klima særlig godt, de får sprekker i lokket, halsen slår seg og nab får bul ved stolen og ujevnheter ved halsfestet. For å unngå dette må man holde jevn fuktighet eller kjøpe gitarer som takler norsk klima bedre. De canadiske gitarene er jevnt over mindre følsomme enn de amerikanske. Fordelen med Taylor er at halsen er montert med bolter så gitaren er letter å resette enn gitarer der halsen er pålimt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Humdipak er for dyrt kan du jo bruke 59kr på en Herco Guardfather:

https://evenstadmusikk.no/produkter/gitar-/-bass/diverse-tilbehør/øvrig/herco-guardfather-humidifier-he360-1082264-p0000073096

 

Du kan ellers lese tråden jeg nylig startet om en Bourgeois dreadnougth, som har samme type halsefeste som Taylor, der jeg etter noen års påpasselighet med oppbevaring i kasse med luftfukter lot gitaren seile sin egen sjø. Det tok ikke lang tid for lokket fikk en lengre sprekk og andre buler og skjevheter oppstod. Siden har gitaren ligget ubrukt og snart må den gjennom en dyr reparasjon. Det anbefales ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel også kjøpe 2-veis fuktposer (Humidipak) litt rimeligere om man kjøper de som er tiltenkt andre markeder enn for gitar. Blant er det til sigaroppbevaring og noen former for dyrking av planter der slike er populære. Men man må se etter riktig fuktighetsnivå da posene kommer i ulike styrke. 

https://www.amazon.com/Boveda-Humidity-Control-Guitars-49-Percent/dp/B00J3AL1AQ?th=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tromsø. Har en standard taylor kasse som jeg tror holder ganske greit på fuktigheten men det er klart det blir tørr luft her og spesielt om vinteren. Takk for all hjelp. Skal sjekke ut tråden din skela og se på de andre alternativene som ble nevnt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert. Jeg bor på innlandet, der det innimellom er så tørt om vinteren at folk som bor i ørkener burde være grønne av misunnelse av fuktighetsnivået. Vi snakker her om ekstrem lav luftfuktighet. Jeg har flere gitarer stående, som ikke lider av mangel på fuktighet. Den eldste er snart seksti år gammel. 
Om gitaren din sliter eller ikke, er for meg veldig vanskelig å si noe om. Tror vi snakker om store variasjoner fra gitar til gitar. Det jeg tenker, er at du bør unngå raske skifter i fuktighet.  Vil man være litt nøye, er slike svamper man kan fukte med sterilt vann og ha inne i kassen et smart og rimelig alternativ. Samtidig er det nok lurt å bruke kasse, slik at man får en jevn fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dersom du ikke gidder å kjøpe deg luftfukter, så vil jeg heller anbefale deg de luftfukterne som legges mellom lydhullet. Altså de med en svamp som kan fuktes.

På Biltema(og andre steder) får du kjøpt batterivann på dunk, og det holder i flere år(gitt at du kun har 2-3 gitarer). Det er vel ikke hele året det er tørt hos deg, men med hygrometer kan du vel også sjekke målingene. Jeg holder vanligvis 20-23 grader og 50% luftfuktighet. Og det har holdt seg bra både for meg og for gitarene.

Du nevner at du har vinduet oppe ganske ofte. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å ha gitaren i nærheten av svingete temperaturer.

En luftfukter behøver ikke å ta mye plass. Min er god for 125m2, men kjøpte den først og fremst på grunn av latskap og at tanken er større. Reellt område er kanskje på 50% :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.