Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Businessmodell Gibson på 50-tallet vs i dag


Alfi27

Anbefalte innlegg

Gibson har jo fått mye kjeft de siste årene som sikkert de fleste har fått med seg. Kanskje ikke det mest debatterte temaet, men det at de har fem millioner forskjellige modeller er jo en av tingene som har vært oppe. Det er jo en helt fullstendig annen businessmodell enn det de hadde på 50-tallet, der de i stedet for å ha en "kjipere" Les Paul Standard (dagens Studio f eks) tilbydde de heller Les Paul Special, Junior osv som var av samme kvalitet bare simplere/enklere spesifikasjonsmessig. Den fundamentale forskjellen er at mens Studio faktisk prøver å være en «fattigmanns Standard» med lavere kvalitet på komponenter/treverk jevnt over, mangel av binding osv så var Special og Junior fullstendig forskjellige gitarer fra en Standard med samme høye kvalitet, der begge også fantes i doublecut-varianter. Det er vel kanskje litt tanken med dagens Custom Shop også, men når du ser på bruktmarkedet og finner Special og Junior til priser ikke så altfor langt unna R8 så er det ikke helt det samme som i 1958 da Junior kosta rundt en tredjedel av Standard. 

Hva tenker folket? Jeg er personlig soleklart mer fan av 50-talls modellen, godt mulig at det er mye fordi jeg heller ville hatt en Special eller Junior enn Standard, men jeg liker også idéen om å kunne kjøpe en billigere gitar som teknisk er like bra som en dyrere, bare at den er simplere. Ønsker ikke å starte en diskusjon om utelukkende Gibson nødvendigvis, men jeg syns det appellerer mer til Gibson enn f eks Fender siden Fender i mye større grad kjører fundamentalt samme modell med mindre modifikasjoner. 

Vet ikke om dette er noe som har slått flere, eller om det bare er et produkt av at jeg sitter sjuk og tenker for mye ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diss modellene ble utviklet på en tid der fargefjernsyn ikke var standard. Det var heller ikke storskjerm på konserter. Bilder i presse var stort sett uten farger. 

Derav fikk man gitarer som tok seg annerledes ut på fjernsyn enn i real life (TV Yellow).  Gold Top har også en spesiell effekt på svart/hvitt bilder. Likeledes var det behov for gitarer som var sterkt synlige på live scener, dvs overpyntet og fulle av bling. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en CS LP Special, og som du sier så ligger de ikke veldig langt unna R7/R8 i pris. Rent kvalitetsmessig så er de helt sammenliknbare, men er jo som nevnt en "enklere" modell enn de vanlige LPene. Personlig er jeg rottefan av Special og Junior, og syntes ikke CS modellene mangler noe i forhold rent spillmessig. Prisingen er vel litt reflektert i at i dag koster en ny CS Special/jr nesten det sammen som en ny R7.

Men det er klart at en god jr/special fra 50-tallet er i en litt annen liga (syntes jeg, i hvert fall) og er jo faktisk nesten samme pris som en ny R7. Så det må jo være løsningen:). Skal selv se på en 50-talls junior på torsdag, så spørs om ikke det kommer en CS LP Special på finn.no snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som at poenget mitt forsvant litt i forsøk på å forklare det veldig detaljert... For å prøve å forklare det litt kortere, så er poenget mitt om dere hadde likt bedre om Gibson hadde laget f eks Studio Lite - Studio - Standard som ville vært essensielt samme gitaren bare lavere kvalitet på treverk, mindre "fancy" detaljer osv, eller om de hadde gjort som på 50-tallet der du sparer på at gitaren er simplere, men like høy kvalitet på alle komponenter for det. Det jeg nevnte med Custom Shop var bare litt refleksjon, og poenget mitt der var at Les Paul Junior som opprinnelig var ment som en studentmodell, på ingen måte er det i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde de på åttitallet. -Studio lite - balsakjerne. Frekk rakker

                                                  -Studio Standard. Uten trapezeinnlegg men binding

                                                 -Studio Custom, igjen, Custom uten blocks men dots.

Det er litt ymse info rundt disse, noen mener det er or i kroppen på disse, andre mener de er litt tynnere. Trelags lønnetopp var heller ikke uvanlig men det gjaldt vel alt fra Gibson på midten av åttitallet ;)

Ser uansett de begynner å gå for litt på eBay etterhvert. 

 

doc_images-1303283616859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke LP Studio Faded og SG Faded "kjipe" nok ?

En får de billig brukt innimellom i hvert fall , og de er bra gitarer made in USA . Ser ingen grunn til at Gibson skal kjipe ned hardware-elektronikk og pickups.....Disse gitarene er uansett mye bedre enn de "dyre" Kina Epi s som stort sett alle har slarkete hardware , ujevne bånd og kjip elektronikk .

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.