Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bør jeg koble Axe FX II til mitt lydkort?


Sorg

Anbefalte innlegg

Inntil nylig har jeg brukt Axe FX II som lydkort, dvs jeg har spilt av musikk gjennom det og satt opp prosjekter i Cubase i 48 khz. Når jeg har tracket vokal i de samme prosjektene så har jeg byttet lydkort og sample rate til 44,1 khz, dvs frem og tilbake avhengig om jeg har tracket vokal eller gitar. Det har funket bra. 

Jeg har nå kjøpt meg et RME UFX II Fireface lydkort og lurer på hvordan jeg bør koble Axe FX til dette. Bør jeg kjøre alle prosjekter i 44,1 khz og kjøre Axe FX II gjennom lydkortet? Eller bør jeg fortsette å bytte mellom lydkort og sample rate i prosjektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for recording av digitale preamper er selvfølgelig å unngå for mange konverteringer mellom analogt og digitalt, og for å gjøre ting så enkelt og smertefritt som mulig ville jeg kjørt SPDIF fra Axe inn i lydkortet dersom det støtter det. Gjør det samme med Kemper, skal ikke hardbarket påstå at jeg hører stor forskjell men det er digg å ha én kabel fra Kemperen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Alfi27 skrev:

Det beste for recording av digitale preamper er selvfølgelig å unngå for mange konverteringer mellom analogt og digitalt, og for å gjøre ting så enkelt og smertefritt som mulig ville jeg kjørt SPDIF fra Axe inn i lydkortet dersom det støtter det. Gjør det samme med Kemper, skal ikke hardbarket påstå at jeg hører stor forskjell men det er digg å ha én kabel fra Kemperen 1f604.png

Hvorfor SPDIF i stedet for USB? Har aldri brukt SPDIF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da slipper du å veksle mellom i praksis to forskjellige lydkort, og holde deg til samme sample rate osv. Vet ikke hvordan du har klart å skifte mellom sample rates uproblematisk, det har hvertfall alltid rota seg til hos meg når jeg spiller inn noe i 48Khz og skifter sample raten i prosjektet til 44.1...

Uansett så er jo dette litt sånn «whatever floats your boat» type ting, har du ingenting i mot å skifte mellom de to og det fungerer uproblematisk, så skal ikke jeg komme her og si at at SPDIF er uendelig mye bedre og at du MÅ bruke det ?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Alfi27 skrev:

Fordi da slipper du å veksle mellom i praksis to forskjellige lydkort, og holde deg til samme sample rate osv. Vet ikke hvordan du har klart å skifte mellom sample rates uproblematisk, det har hvertfall alltid rota seg til hos meg når jeg spiller inn noe i 48Khz og skifter sample raten i prosjektet til 44.1...

Uansett så er jo dette litt sånn «whatever floats your boat» type ting, har du ingenting i mot å skifte mellom de to og det fungerer uproblematisk, så skal ikke jeg komme her og si at at SPDIF er uendelig mye bedre og at du MÅ bruke det 1f61d.png

Det har faktisk funka greit å bytte ja. Men leste du at jeg kan ha både Axe FX II og RME i 48 khz? Så da bytter jeg jo lydkort når jeg switcher mellom recording av f.eks vokal og gitar, men sample rate forblir den samme. Bør jeg likevel fortsatt velge SPDIF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Velg SPDIF, så slipper du unna med å velge utgang på lydkortet fremfor å måtte skifte lydkort i innstillingene på DAW-en din. Selv kjører jeg XLR fra Axe og inn i lydkortet.

Det var faktisk nettopp dette jeg ville spørre om. Jeg bør altså koble Axe via SPDIF inn i RME lydkortet, og så koble RME via USB (eller SPDIF?) inn i dataen? 

Har du gjort en A/B test og sjekket om lyden har blitt annerledes når du kjører Axe via RME eller om du kjører det direkte i dataen via USB?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyter litt fra hofta her, men bør du sjekke hvilken av enhetene som har best DAC for å bestemme hva du bør gjøre?

Dersom Axe har bedre spesifikasjoner på DAC enn lydkortet, kjører du analogt fra Axe til lydkort, og digitalt dersom lydkortets DAC ser ut til å være bedre enn Axens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg har misforstått, er ikke greia med SPDIF at du unngår D/A og A/D-konvertering i det hele tatt? Når du spiller inn på pcen så vil den ta opp et digitalt signal, og det du hører ved eventuell monitoring er en D/A-konvertering men vil ikke være det du spiller inn? Jeg bruker SPDIF på Scarlett 6i6 med Kemperen, og det er jo egentlig ikke sannsynlig at et lydkort til litt over 2000 kr har bedre DAC enn Kemper til ti ganger prisen, men det låter i alle fall ikke dårligere enn analog out fra Kemper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Alfi27 skrev:

Med forbehold om at jeg har misforstått, er ikke greia med SPDIF at du unngår D/A og A/D-konvertering i det hele tatt? Når du spiller inn på pcen så vil den ta opp et digitalt signal, og det du hører ved eventuell monitoring er en D/A-konvertering men vil ikke være det du spiller inn? Jeg bruker SPDIF på Scarlett 6i6 med Kemperen, og det er jo egentlig ikke sannsynlig at et lydkort til litt over 2000 kr har bedre DAC enn Kemper til ti ganger prisen, men det låter i alle fall ikke dårligere enn analog out fra Kemper :) 

Sant. Men det RME jeg har kjøpt ligger på godt over 20 lapper, så det bør være bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.