Gå til innhold
AkE

Tips til vokaltrening..

Anbefalte innlegg

Det handler som med alt annet, om å øve. Ja, man kan nå høyere mål / bli enda bedre med kyndig veiledning ifht. teknikk og metode, men man kan faktisk bli veiledet bort fra sin særegenhet også. Jeg er ingen målestokk i så måte, men synger en god del, og merker på lik linje med gitarspill, at i perioder med mindre spilling / øving, daler ferdighetene og følelsen av at man har god kontroll på det man driver med.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Audun skrev:

Ja, man kan bli enda bedre med kyndig veiledning ifht. teknikk og metode, men man kan faktisk bli veiledet bort fra sin særegenhet også.

Man må velge sin sangpedagog med omhu. Vi er ikke lenger der at det å synge klassisk og med den teknikken som kreves der, er det 'eneste riktige', slik jeg husker det fra musikklinja for snart tjue år siden....

Nå må en kanskje skille mellom det å ta sangtimer for å jobbe med sangteknikk og det å bli en bedre sanger, rent musikalsk. Her kommer jo sjangerforståelsen inn, noe som kommer ekstremt til syne om en setter en operasanger til å tolke en jazz/blues-standard og en jazzsanger til å synge opera...., og da handler det ikke bare om ulike sangteknikken, rent fysisk, men jo også veldig mye om intonering, frasering, rytmisk følelse osv... Noe av det desidert rareste jeg hører er nettopp klassisk skolerte sangere som etter beste evne forsøker å 'groove' og frasere som en god jazz/blues-sanger. Veldig ofte ender det med gedigent mageplask.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldgammelt topic men jeg trodde jeg var fullstendig elendig og den naturlige stemmen min er så falsk som det går ann og blir.  Så kom jeg over Kens vocal academy på Nett og det er det beste kjøpet jeg har gjort.  https://www.youtube.com/channel/UC6x5NRBmotXDEvLDDFWlLvA

Med forholdsvis enkle teknikker men som tar en del tid og få automatisk kan man synge godt over C5 uten problemer med tiden og man lærer veldig mye på det kurset. Man får også utrolig bra forum support og feedback. Kunne ikke anbefalt noe mer enn dette! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror sanglærer eller eventuelt et kor hvor dirigenten har god sangkompetanse kan være til god hjelp. Har sunget diverse rytmiske sjangere, vokalgruppe og etterhvert klassisk, og møtt på en del utfordringer på fravær av det. Fikk lenge ganske bra progresjon av å bare synge, men opplevde etterhvert at å synge mye forskjellig var litt skadelig, når teknikken min ikke var god nok. Hadde hatt noen sangtimer oppi dette (men bare sunget og ikke vedlikeholdt teknikk etter dette). Stemmen er et usynlig instrument og man baserer seg gjerne på en blanding av det man hører, og hva som føles riktig. Etterhvert blir dette gjerne mer mekanisk, og man lager seg fort uvaner (det gjorde vertfall jeg). Når jeg startet i klassisk kor (et par år senere), oppdaget jeg hvor "ødelagt" teknikken min hadde blitt siden sangtimene, på grensen til usunn stemmebruk. Poenget er at det er smart med kyndig veiledning, og gjennom kor eller sangtimer kan man lettere lære, vedlikeholde og utvikle stemmen. De fleste sangpedagoger er klassisk skolerte, men etter mening bør man ikke se på dette som et problem (vertfall ikke før man har kommet et godt stykke på vei). En tydeliggjøring av hva man vil med sangtimene bør kunne løse dette. Mitt inntrykk er at klassiske sanglærere er vant til at mange ønsker å lære sangteknikk, men har null planer om å synge opera. Basert på min erfaring må man holde på en god stund før man eventuelt mister såkalt særpreg og ikke klarer å "skru av" den klassiske klangen. Alle har godt av å lære litt sunn stemmebruk, også de som synger naturlig bra. Tar man litt notater/opptak eller har bedre hukommelse enn meg, så har man også oppvarmingøvelser og spesifikke verktøy for arbeid med artikulasjon, intonasjon, klang, avslapping osv resten av livet. 

Endret av gitarleik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.