Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til vokaltrening..


AkE

Anbefalte innlegg

Jeg er en håpløs sanger, i gamle dager var ikke mikrofonen min koblet til, det var bare for syns skyld. Har rett å slett aldri sunget, angrer jo på det nå, men som så mange andre smarte valg man tok på ungdomsskolen så henger dette ved.

Har begynt å prøve å gjøre noe med dette nå, og har sett en liten progresjon. Regner med at det er flere som ikke er fødte operasangere her, og må øve litt for å få vokalprestasjonene opp på ett tolererbart nivå. Så det jeg egentlig lurer på er om noen har noen gode tips, "treningsprogram" eller noe som kan hjelpe litt på veien. Holder ikke å være en middelmådig gitarist, må bli en middelmådig vokalist også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første spørsmålet som slår meg er; synger du reint? Hvis du er usikker så prøv å sett på en karaoke versjon av ei låt som du tror du behersker og ta opptak av at du synger. Dette kan være "vondt" første gang (personlig HATER jeg å høre meg selv synge), men da hører du fort om du faktisk "treffer" tonene. Å synge reint er tross alt #1 for alle vokalister!! :) Hvis det skulle vise seg at du bommer så går dette an å trene på, men hvordan er jeg faktisk usikker på for heldigvis så har jeg sluppet å bry meg om det selv, men youtube har masse videoer om dette.

Neste er "range" på stemmen. Hvor mange oktaver klarer du? Range på stemmen er kjekt å utvide og er etter min mening noe av det som du raskest kan bli bedre på. Her ligger det igjen masse videoer på tuben på hvordan du kan gjøre dette.

Sist men ikke minst....pust!!!! Hvordan puster du når du synger? Pust er noe av det viktigste for å synge bra. Selv var jeg håpløs på dette. Jeg er vokalist i et metal band (litt i maiden/priest gata) og skal gå HØYT ofte. Hadde massiv hodepine etter hver øving. Redningen min ble å gå til sangpedagog. Her fikk jeg virkelig satt dette på plass. Pusteteknikk er noe av det vanskeligste og det er noe som er vanskelig å lese seg fram til da det går mye på feeling. Uansett, pust med underlivet, pust inn på korrekte plasser i låta, og posjoner ut lufta korrekt i forhold til frasen du skal synge. Personlig anbefaler jeg å finne noen som kan hjelpe deg her :)

PS: leppene er det som produserer mye av lyden. Tren på å utale ordene med mest mulig leppebruk. Ikke stram leppene når du synger :)

PPS: slapp av i kroppen når du synger!!! :)

 

Endret av ErikKlæptn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer "brukbart" på det lave, men helt håpløs på de høyere. Maiden er iallefall helt utelukket for min del, kan kanskje bidra på de første 15 sekundene av number of the beast. Rangen er nok noe jeg absolutt må jobbe hardt på, samt teknikk. Får ta en god youtube runde. Angst for å øve med folk i huset, sliter med å søke proff hjelp før jeg føler jeg kan levere litt bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn låter du liker, men hvor vokalisten holder seg i ett leie som er behagelig for deg. Lær deg låta, inklusiv tekst, utenat. Det er undervurdert å lære seg teksten godt nok. Tryner man med tekstlinjene ramler man ekstremt fort ut på glattisen melodisk også. 

Sang har, som alle andre musikkinstrumenter, veldig mye å gjøre med muskelminne. Det holder ikke at man kan ting 'i hue', stemmebånd og alle musklene som aktiveres under sang må også lære seg hva de skal gjøre, noe de bare lærer gjennom å repetere ting til det kjedsommelige (skalaøvelser for vokalister har med andre ord ikke bare med type oppvarming å gjøre, men å lære opp stemmen/intonasjonen til å synge og treffe bestemte intervaller).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AkE skrev:

Angst for å øve med folk i huset, sliter med å søke proff hjelp før jeg føler jeg kan levere litt bedre..

kjører du bil alene innimellom? Jeg gjorde det da jeg begynte som vokalist, og dæken det hjalp!! Fikk utallige "gratis" timer der. Sang Maiden, priest, metallica til jeg ble drittlei:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en gammel mann. Derfor har jeg noe erfaring om hva som har skjedd de siste årene med herrestemmer. Det er litt merkelig, fordi mannlige vokalister har fått lysere og lysere stemmer, men menn generelt får mørkere og mørkere stemmer.

Derfor er det ikke noen krise fordi du ikke "når opp" på dagens musikk. Det er det nesten ikke noen som klarer. 

Som et veldig møllspist bevis, kan jeg dra fram "Norsk koralbok". Det er ikke noe som blir redigert så ofte, for å si det slik. Problemet i dag er at salmene og sangene som er besifret i boken, ligger i et for høyt toneleie. Dagens nordmenn når rett og slett ikke opp. Vi har blitt for digre, og dermed blir stemmebåndene for lange. 
På samme tid har mannlige trendy vokalister beveget seg opp i et toneleie som gjør at kvinnelige sangere i alt-registeret må sloss om jobbene. Lyse mannestemmer er "in", mens de fleste av oss får dypere og dypere stemmer.

For oss om har levd en stund, er jo Bee Gees noe å nevne, men andre ganger høres det ikke så lyst ut. Jeg vil tro at herr Muri har hatt litt hjelp av autotune, men dette var jo en saftig hit for en tid tilbake. Dette er ikke mulig å synge ford en normal voksen mann. Helt rått.

Dette er et vokalområde som alt- stemmen for damer kan synge.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg vil anbefale hovedsaklig:

Nr 1, finn en flink sanglærer, som hjelper deg med ting du vil lære og ikke det han/hun vil at du skal lære. Da snakker jeg om material/stil-relaterte ting, basics er naturligvis veldig viktig uansett mål og sjanger. Vokalteknikk er en av mange ting som definitivt ikke funker å "learning by reading"!

Nr 2, syng mye! Her på LIPA snakker de mye om de 10.000+ timene som må være på plass for å komme opp på et profesjonelt nivå, og det er veldig sant. Du kan ta sangtimer hver eneste dag om du vil, men hvis du ikke praktiserer det så er det rimelig bortkastet. 

Angående rekkevidde, jeg er og har alltid vært en ganske lav bariton som tidligere slet veldig med høye toner. Kort fortalt så er det ikke lenger et problem, og jeg kunne sikkert skrevet en avhandling om temaet på flere sider enn noen her gidder å lese. Det er der en skikkelig flink sanglærer kommer inn i bildet (også), og kan lære deg opptil flere teknikker som hjelper deg å treffe den høye C'en i We Are the Champions uten å miste stemmen i flere dager! ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noen skalaøvelser jeg tror kan hjelpe litt. Synge i bilen er noe jeg kommer til å prøve mer på, godt det er høst/vinter så jeg må ha vinduene igjen..

Muri nivå er nok helt utelukket, sliter med en del Jokke låter..

Sanglærer sitter langt inne, men er nok veien å gå hvis jeg føler jeg får ok progresjon. Synge mye er iallefall en god grunn til å dra frem kassegitaren igjen..

Man skal ikke undervurdere autotune, hadde glatt kjøpt det hvis jeg fikk det i pedalform..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvor voksen @CastorFibermener man er om man ikke klarer å henge med på Muri-låta (Yes, man!), for den er da virkelig ikke spesielt lys..., ei heller noe ekstremt vanskelig låt da de lyseste tonen konsekvent gjøres i falsett. Selv har jeg ikke verdens største ambitus, og i korsammenheng ett sted rundt baryton..., men aller helst lys tenor på biltur nedover E18.

Nå skal det sies at jeg synger mer enn jeg snakker i løpet av en arbeidsdag, og jeg merker selv at stemmen min har utviklet seg en del de siste 5-6 årene og at sangleiet mitt har blitt vesentlig lysere enn det var tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AkE skrev:

Tok en test på youtube for å teste rangen min, ser ut som jeg kommer fra c2 til c5, blir spennende å se om jeg klarer å få noe fremgang..

C2 er imponerende lavt hvertfall! Siden du nevnte at du sliter i høyden antar jeg at C5 var med falsett? Uansett ikke et dårlig utgangspunkt på noen måte :)

Forresten, ikke at vi skal være din sanglærer eller noe sånt, men jeg syns det er interessant hvis du kan nevne hvor du skifta til falsett! 

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg har ikke falsettskifte i det hele tatt, er tenor, og synger komfortabelt C3->C6. Har fått et par toner på bunnen og mistet et par på toppen med årene, ser jeg. Det blir vel verre.

Når det gjelder Muri-låta, er jo ikke den krevende sangmessig i det hele tatt, men det er enkelte lyse toner i refrenget jeg ikke klarer naturlig. Det betyr at tonene ligger over et normalt tenor- toneleie, og det var da poenget. Snakk med de som holder på med kor, og spør om de har en kø av tenorer til langt ut på gangen.. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler som med alt annet, om å øve. Ja, man kan nå høyere mål / bli enda bedre med kyndig veiledning ifht. teknikk og metode, men man kan faktisk bli veiledet bort fra sin særegenhet også. Jeg er ingen målestokk i så måte, men synger en god del, og merker på lik linje med gitarspill, at i perioder med mindre spilling / øving, daler ferdighetene og følelsen av at man har god kontroll på det man driver med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.